Gabriella Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Nå har jeg lest i utallige tråder her inne om mange som ikke vil ha hodeplagg til bunaden sin, og av alle de jeg så i bunad igår, var det fåtallet som hadde noe på hodet. Derfor lurer jeg på hva dere har imot hodeplagget? Jeg er klar over at ikke alle hodeplagg er like pene, selv om mange er veldig flotte, men betyr det virkelig ingen ting at det er en del av bunaden og at det hører med like mye som f. eks søljene gjør?
Gjest KATTAstrofe Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Jeg bruker alltid hodeplagget. Det er en del av bunaden og prikken over i'en. Jeg har enda til gode å se et lite pent hodeplagg, selv de "turbanliknende" hodeplaggene er fine, syns jeg.
Svart Katt Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har ikke verken hodeplagg til bunad eller bunad, men jeg husker kunst- og håndverklæreren vår på ungdomskolen ikke kunne fatte hvorfor folk med bunad ikke gikk med hodeplagget. Hun mente at det var en del av bunaden, like mye som søljer og alt annet. Jeg skjønner godt poenget hennes, men samtidig synes jeg det egentlig får være opp til hver enkelt hva de velger å gå med. Men hadde jeg hatt bunad, ville jeg antakeligvis brukt hodeplagget. Det er prikken over i'en som KATTAstrofe også påpeker.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Har absolutt ikke noe mot det. Derfor bruker jeg det også. Jeg kunne ikke tenke meg å kle på meg bunaden uten også å ta på skautet. Og bare vent, en dag, en dag skal jeg få retten til å bære koneskaut, og jeg har mang en gang vært inne på tanken om å fortelle min mor om vårt forestående bryllup (vel, vi har ingen planer om det, men en gang må det vel komme????) ved å spørre om hun kunne tenke seg å brodere nytt skaut til meg.... Men, det er kanskje ikke disse svarene du vil ha, men heller fra dem som faktisk ikke bruker det...
Gjest allium Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Hadde hodeplagget til bunaden min vært skaut, ville jeg brukt det (jeg angrer fortsatt på at jeg ikke valgte trønderbunad istedenfor den jeg har - da hadde jeg definitivt brukt det flotte hodelinet). Men bunaden min har en teit liten lue som skal sitte på bakhodet. Den klemmer ned håret og gjør at frisyren blir seende helt merkelig ut. Da er det bedre med hodeplagg som skjuler alt håret. Jeg burde vel brukt den... får se til neste år.
Krista83 Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Jeg ha ikke lue selv, lånte mormorsd i fjor og det fikk mersmak. Tror jeg skal finne frem den usydde neste gang jeg er hjemme hos mamma og prøva å lage den selv.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Hadde hodeplagget til bunaden min vært skaut, ville jeg brukt det (jeg angrer fortsatt på at jeg ikke valgte trønderbunad istedenfor den jeg har - da hadde jeg definitivt brukt det flotte hodelinet). Men bunaden min har en teit liten lue som skal sitte på bakhodet. Den klemmer ned håret og gjør at frisyren blir seende helt merkelig ut. Da er det bedre med hodeplagg som skjuler alt håret. Jeg burde vel brukt den... får se til neste år. ← Mitt skaut skjuler ikke hele håret, men det kommer av at jeg har langt hår. Men jeg skjønner forsåvidt hva du mener. Likevel, jeg så mange med ulike luer i går også jeg, og jeg synes det er fint når folk bruker det. For det hører til. Og det er egentlig pent, selv om man ikke føler det selv akkurat med en gang. Prøv? Se om du kan ordne håret på en litt annen måte, slik at det passer bedre?
Gjest 2324 Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Har alle bunader hodeplagg? Så vidt jeg vet hører det ikke noe hodeplagg til min bunad, har i hvertfall aldri sett eller hørt snakk om det.
Gjest Barmfager Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har ikke bunad, men hadde jeg hatt hadde jeg ikke brukt hodeplagg. Vil ikke se ut som en budeie heller.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Har alle bunader hodeplagg? Så vidt jeg vet hører det ikke noe hodeplagg til min bunad, har i hvertfall aldri sett eller hørt snakk om det. ← Ikke absolutt alle vil jeg tro, men de aller fleste. Selv om så godt som ingen bruker dem til svært mange buander. Hva slags bunad har du da?
Beam Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Har ikke brukt lua til bunaden min før. Har syntes at det så helt utrolig teit ut. Men i år brukte jeg den, og må egentlig innrømme at jeg følte meg fin i den. Er en sånn som sitter bak på hodet, og de ser jo litt spesielle ut. Men kommer garantert til å fortsette å bruke den fra nå av!
Gjest 2324 Skrevet 18. mai 2006 #12 Skrevet 18. mai 2006 Ikke absolutt alle vil jeg tro, men de aller fleste. Selv om så godt som ingen bruker dem til svært mange buander. Hva slags bunad har du da? ← Trysilbunaden.
Gjest -eline- Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 Min har aldri blitt montert da jeg ikke syntes noe om lua da jeg fikk den som 14-aaring, maa vel montere den slik at den kan bli solgt med resten... Skal ha lue til den bunaden jeg oensker aa kjoepe, synes det er stilig jeg
Malama Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Trysilbunaden. ← Hmm, fant ikke den på husfliden (meget mulig jeg bre er dårlig på å lete, men det er da vel hedmark fylke det vel? trykka på kartet der jeg mener trysil ligger...) så da vet jeg faktisk ikke (mulig den bare ligger under et annet navn på nettsiedn, titt selv kanskje? De jeg fant der hadde i alle fall hodeplagg, men om det ikke er den du har, så er jo ikke det til noe hjelp...)
Gjest 2324 Skrevet 18. mai 2006 #15 Skrevet 18. mai 2006 Jo, det er Hedmark. Skal se litt selv jeg. Takk uansett.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #16 Skrevet 18. mai 2006 Håper du finner utav det da, og gjerne skaffer deg hodeplagget ersom det tilhører din bunad, og bærer det med stolthet
Gjest 2324 Skrevet 18. mai 2006 #17 Skrevet 18. mai 2006 Dette er helt merklig, finner den ikke jeg heller. Søkte på google, men de få bildene som kommer opp ligner ikke på min i det hele tatt. Og jeg vet at det er den jeg har, fordi hele familien min på pappas side har den, og de er født og oppvokst i Trysil. :klø:
Gjest Fruktfat Skrevet 18. mai 2006 #18 Skrevet 18. mai 2006 Hadde hodeplagget til bunaden min vært skaut, ville jeg brukt det. Men bunaden min har en teit liten lue som skal sitte på bakhodet. ← det samme har min, og den sitter ikke på hodet med eller uten spenner (mulig den er for liten, kjøpte bunaden brukt). uansett kommer jeg aldri til å bruke den. (tror ikke jeg har sett noen med samme bunad som meg som bruker den heller) skaut hadde kanskje vært noe annet.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #19 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Dette er helt merklig, finner den ikke jeg heller. Søkte på google, men de få bildene som kommer opp ligner ikke på min i det hele tatt. Og jeg vet at det er den jeg har, fordi hele familien min på pappas side har den, og de er født og oppvokst i Trysil. :klø: ← Kan det være en sånn "ikke husflid-bunad" da? f.eks Bergensbunaden er en sånn, selges ikke på husfliden, da den ikke er "godkjent" som bunad. Det er ikke en "fantasidrakt" likevel da altså, men ikke en godkjent bunad. Derfor finner jeg ikke den heller på husflidens hjemmesider. Det forklarer i så fall hvorfor vi ikke finner den der (ellers ville jeg kontaktet husfliden og spurt... det burde jo være fullstendig oversikt der, det er så kjekt å sitte og titte på de forskjellige...) Og det er i så fall ikke så lett å finne ut av om der tilhører hodeplagg (og hvor man i så fall får tak i det...) om det ikke er husfliden som selger den, da må du nesten kontakte hvem nå enn som gjør det i trysil. Spør familien kanskje? Siden de jo har den, så vet de vel hvor de har fått tak i den? ble jo rent spennende dette... synes nå jeg da. (men jeg hr visst ikke et så veldig spennende liv jeg...) Endret 18. mai 2006 av Malama
Gjest -eline- Skrevet 18. mai 2006 #20 Skrevet 18. mai 2006 Kan det være en sånn "ikke husflid-bunad" da? f.eks Bergensbunaden er en sånn, selges ikke på husfliden, da den ikke er "godkjent" som bunad. Det er ikke en "fantasidrakt" likevel da altså, men ikke en godkjent bunad. Derfor finner jeg ikke den heller på husflidens hjemmesider. ← Er mange godkjente bunader som ikke er paa sidene til Husfliden, den siden er heller mangelfull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå