Gå til innhold

Samtale med prest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått Brudgommen til å ringe kirke og prestekontor nå, fordi vi ønsker å være sikre på at alt er i orden til den store dagen. (Selv om det er en stund til.)

Litt knot siden presten skal komme fra kirken der vi sogner, mens dette ikke er kirken vi gifter oss i. (Men kirke og prest er visstnok i orden begge deler.)

Vi lurte også litt på om våre valg av salmer og inn/utgangsmarsjer er godkjente av kirken/presten/ organisten.

Nå sier plutselig kirken at det ikke er vanlig å ha noen samtale med presten før 2 uker før bryllupet... Jeg syntes det hørtes fryktelig sent ut, siden presten skal godkjenne salmer, og kirkeprogram. (Og det tar jo litt tid både og lage/endre og trykke opp)

Dere som har vært til samtale hos prest, var det virkelig så tett på bryllupet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har akkurat samme problemet! Jeg har ringt kirken og mailet dem flere ganger for å få ting på stell til den store dagen. Vi har bl.a. en som skal spille fiolin til brudemarsjene, og dette må jo samkjøres med organist. I tillegg skal forloveren min synge under vielsen, og hun må jo også øve sammen med organisten... Vi har også brudebarn som må være med på øvingen. Jeg gifter meg om 3 uker og da jeg ringte kirken i forrige uke, sa damen på prestekontoret at "bare ta det med ro, de ringer deg nok snart". Så JA - det er visst vanlig å ta alt like oppunder... Helt fjernt spør du meg! :sur:

Skrevet

Vi var i samtale med presten dagen før og det var helt greit for oss. Bestemte salmene litt i samarbeid med presten. Marsjene hadde vi bestemt på forhånd. Vi fikk selvfølgelig ikke laget kirkeprogram, men det gjorde ikke noe. Det eneste var at vi ikke kunne velge en salme vi vurderte fordi den ikke sto i samme salmebok som de andre.

Når det gjaldt solonummer fortalte vi bare hvem som skulle spille. Presten visste hvem det er og syntes vi hadde gjort et godt valg. ;)

Men presten vår er ikke av det strenge slaget, så han ville neppe nektet oss noe...

Hilsen Lille meg

Skrevet

vi gifter oss neste lørdag (27 mai)...

og vi har ikke samtale med prest før på mandag...

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Jeg traff presten for et par uker siden da jeg var i en barnedåp, og presenterte meg. Vi ble enige om at jeg skulle ta kontakt med ham når det begynte å nærme seg og jeg var så stressa at jeg ikke kunne vente lenger :) Det synes jeg var en fornuftig prest!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi hadde prestesamtalen en tirsdag og giftet oss den påfølgende lørdagen.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi hadde samtale med presten 10 dager før vielsen. Mer enn nok med tid til å lage kirkeprogram. ;)

Skrevet

Vi hadde samtale med presten på torsdagen før bryllupet (lørdag).

Det var ikke noe problem :) Vi (jeg) hadde en samtale med han på telefon

i forkant hvor vi snakket om salmer, ulike valg i forhold til vielsen osv...

Vi var også innom kirken og snakket med organisten noen uker før vielsen,

han ville vite hvilke marsjer vi ønsket osv...

Vi hadde kirkeprogram. Det vi gjorde var å følge en "mal" vi fant på en

nettside i tillegg til kirkeprogram fra andre bryllup vi hadde vært i. Vi tok rett og slett en sjanse på at alt ville bli godkjent ;) Men vi hadde jo snakket med både prest og organist - så det blei ikke noe problem...

Skrevet

Vi hadde samtale med presten ca 2 mnd før bryllupet. Presten ville ha tid til å skrive en personlig tale til oss. Valg av tekster fra bibelen, salmevalg o.l. avklarte vi pr mail.

Dagen før vielsen traff vi presten igjen sammen med forloverne våre og vi gikk gjennom programmet i kirken sammen.

Skrevet

Vi skal i samtale med presten den 30.mmai, og gifter oss den 21.juli. Så her blir det nesten to måneder før, men det er mye pga ferieavvikling osv. Vi synes det er bra, vi, for da får vi god tid på oss etterpå siden vi skal ha både solosang og kirkeprogram.

Skrevet

Takk for svar!

Det ser ut til at det er helt vanlig å få så dårlig tid altså, men at mange klarer å avklare salmer o.l. på andre måter på forhånd.

Regner med vi tar kontakt med kirke/organisten for å avklare inngangsmarsjen, som vi er meget usikre på om vi får bruke, en stund før. Er greit å vite litt tidligere hvis ting ikke vil bli helt som vi har planlagt, så det ikke kommer oppi nerver og stress på slutten.

Lager nok bare et program, og satser på at presten godkjenner det.

Skrevet

Vi skal møte presten på onsdag, og vi gifter oss ikke før 15. juli. Synes det var ganske lang tid i forveien, men pytt, pytt! Blir spennende og skummelt! :ler:

Skrevet

Prøv å få tak i preste da og spør om du kan få et møte med han, trenger du gå gjennom kirken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...