Smørblomsten Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Kan BSU-midler brukes til oppussing/oppgradering av utearealer ved huset??
wind-up bird Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Så vidt jeg har skjønt kan pengene spart i BSU ordningen kun brukes til å kjøpe bolig, eller til å nedbetale lån på en bolig du har kjøpt og flyttet inn i etter at du startet sparingen.
Arwen Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Jeg trodde man kunne bruke på å pusse opp jeg. Uansett kan man jo bare betale ned lånet og så refinansiere da. Så får du jo ut pengene.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 du kan jo bruke de til det du vil, men da må du betale tilbake skattefordelen (heter det det?). BSU er til kjøp av bolig eller nedbetaling av lån på egen bolig.
Grooo Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Kan BSU-midler brukes til oppussing/oppgradering av utearealer ved huset?? ← Du har vel lån på huset ditt? Da bare trekker dere lånet direkte fra BSU-kontoen til den er tom, og bruker pengene dere "sparer" fordi dere "slipper betale på lånet" til å pusse opp.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har fått vite at man kan bruke BSU til å pusse opp. MEN: dette kommer helt an på ligningskontoret i kommunen som behandler saken. Hvert likningskontor er en suveren makt (bare prøv å klage på selvangivelsen, det er ikke noe de går med på ), og de kan ha forskjellig praksis i ulike kommuner. Ta kontakt i din kommune, og pass på at korrespondanse skjer skriftlig, så du har noe å henvise til ved en eventuell tvist.
Smørblomsten Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 19. mai 2006 Jeg har fått vite at man kan bruke BSU til å pusse opp. MEN: dette kommer helt an på ligningskontoret i kommunen som behandler saken. Hvert likningskontor er en suveren makt (bare prøv å klage på selvangivelsen, det er ikke noe de går med på ), og de kan ha forskjellig praksis i ulike kommuner. Ta kontakt i din kommune, og pass på at korrespondanse skjer skriftlig, så du har noe å henvise til ved en eventuell tvist. ← 1000 takk for svar jenter Skal sjekke m ligningskontoret først!
Latee Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Litt på siden, beklager, men må pengene fra BSU brukes i Norge? Om jeg vil flytte til utlandet kan jeg bruke dem på hus der?
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Litt på siden, beklager, men må pengene fra BSU brukes i Norge? Om jeg vil flytte til utlandet kan jeg bruke dem på hus der? ← Nei, pengene fra BSU må ikke brukes i Norge. Jeg brukte pengene jeg hadde spart i BSU som egenkapital da vi kjøpte hus i Storbritannia.
Latee Skrevet 23. mai 2006 #11 Skrevet 23. mai 2006 Nei, pengene fra BSU må ikke brukes i Norge. Jeg brukte pengene jeg hadde spart i BSU som egenkapital da vi kjøpte hus i Storbritannia. ← Å det var flott
Smørblomsten Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #12 Skrevet 2. juni 2006 Til den som måtte ha interesse av å vite det: Oslo Ligningskontor godtar IKKE at BSU-midlene brukes til oppgradering av utearealer/garasje
Gjest gjesten over Skrevet 2. juni 2006 #13 Skrevet 2. juni 2006 Til den som måtte ha interesse av å vite det: Oslo Ligningskontor godtar IKKE at BSU-midlene brukes til oppgradering av utearealer/garasje ← Ikke overrasket. Det verste er at hvis man vil anke på vedtak likningskontoret gjør, så får man ikke anke lenger enn til innad i samme kommune. Mens likningskontoret har ankemulighet til riksskattenemnda. Forstå det dem som kan Men har du ikke boliglån du kan betale ned i stedet, dvs bruke BSU-pengene til å betale de neste avdragene, og bruke pengene du da har til overs til oppussing?
Smørblomsten Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #14 Skrevet 2. juni 2006 Ikke overrasket. Det verste er at hvis man vil anke på vedtak likningskontoret gjør, så får man ikke anke lenger enn til innad i samme kommune. Mens likningskontoret har ankemulighet til riksskattenemnda. Forstå det dem som kan Men har du ikke boliglån du kan betale ned i stedet, dvs bruke BSU-pengene til å betale de neste avdragene, og bruke pengene du da har til overs til oppussing? ← Jo det har jeg, men 87 000 skal innbet den 1.juli...men finner nok ut av d, ikke gira på refinansiering igjen, gjorde d i desember nemlig
LilleLy Skrevet 2. juni 2006 #15 Skrevet 2. juni 2006 Da vi tok ut vårt, sjekket de ikke engang hva vi skulle bruke det til. Vi brukte det til oppussing og verdistigning av bolig. Det er fullt mulig og tillatt. jeg spurte i banken for sikkerhets skyld.
Smørblomsten Skrevet 2. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 2. juni 2006 Da vi tok ut vårt, sjekket de ikke engang hva vi skulle bruke det til. Vi brukte det til oppussing og verdistigning av bolig. Det er fullt mulig og tillatt. jeg spurte i banken for sikkerhets skyld. ← Hmm, rart. Banken min (DnBNOR) sa jeg måtte høre med ligningskontoret og evt få tillatelse...De kunne ikke garantere at jeg fikk lov....Spørst kanskje på hvor i landet man bor og hvilket ligningskontor man tilhører? Oslo er ihvertfall ikke snille!
Gjest Gjest_zadine_* Skrevet 3. juni 2006 #17 Skrevet 3. juni 2006 Jeg ville opprette BSU etter at jeg hadde kjøpt huset, men da fikk jeg beskjed fra banken at det da måtte brukes til å kjøpe ny bolig, ellers så måtte jeg betale tilbake skattefordelene. Jeg kunne overhodet ikke bruke det på et hus jeg hadde, hverken til å betale ned på lån, eller å fikse opp. Mens en veninne av meg fikk tillatelse til å bruke BSU til månedlig betaling av lånet mens hun gikk på skole. Så livet er ikke rettferdig......og nå er det straks for sent for meg med BSU.
Gjest Gjest Skrevet 3. juni 2006 #18 Skrevet 3. juni 2006 Her står de fleste regler: http://www.lofavor.no/lof/id/3387
LilleLy Skrevet 4. juni 2006 #19 Skrevet 4. juni 2006 Hmm, rart. Banken min (DnBNOR) sa jeg måtte høre med ligningskontoret og evt få tillatelse...De kunne ikke garantere at jeg fikk lov....Spørst kanskje på hvor i landet man bor og hvilket ligningskontor man tilhører? Oslo er ihvertfall ikke snille! ← Jeg har også DNBNor i Oslo. Hun dama bare overførte pengene. Jeg sa jo hva de var til og at vi hadde kjøpt bolig til oppussing, mulig hun kunne se boliglånet vårt på skjermen eller noe slikt. Det gikk iallfall helt fint. Det må jo være det samme om man legger egenkapitalen i selve boligkjøpet av en ferdigoppusset leilighet eller til oppussing av en bolig som trenger det. Verdien økte jo etc.
Smørblomsten Skrevet 4. juni 2006 Forfatter #20 Skrevet 4. juni 2006 Jeg har også DNBNor i Oslo. Hun dama bare overførte pengene. Jeg sa jo hva de var til og at vi hadde kjøpt bolig til oppussing, mulig hun kunne se boliglånet vårt på skjermen eller noe slikt. Det gikk iallfall helt fint. Det må jo være det samme om man legger egenkapitalen i selve boligkjøpet av en ferdigoppusset leilighet eller til oppussing av en bolig som trenger det. Verdien økte jo etc. ← Hmm. Tar du bare kontakt m banken og ber dem overføre pengene til din private konto, eller f.eks kontoen pengene til oppgraderingen skal til? For DnBNOR sa til meg at jeg måtte høre m ligningskontoret... Nå blir jeg forvirra gitt! Hvis de ikke sjekker hva pengene brukes til er d jo supert...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå