Gå til innhold

ROACCUTANE

Thia

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med Roaccutane? Har fått resept hos hudlege, men etter å ha lest om alle bivirkningene en kan få, er jeg ikke sikker på om jeg vil starte kuren.

Thia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En jeg kjenner har brukt det. Hun har ikke hatt kviser siden hun sluttet med det.

Bivirkningene hun fikk var humørsvingninger og ekstremt tørre lepper.

Så et innslag på PULS som omhandlet bivirkningene med Roacutanne.. kanskje du finner noe på deres hjemmesider?

Det er jo ikke sikkert du får noen av alle bivirkningene som er nevnt.

Doktoronline har helt sikkert noe informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Roaccutane, sluttet i mars etter en kur på 4 mnd.

Huden i ansktet ble veldig tørr, leppene og øynene ble også veldig tørre. Dessuten blødde jeg neseblod en god del.

Men huden ble kjempefin!! :D

Jeg synes absolutt det var verdt bivirkningene!

Hadde slitt med uren hud i ca 7år(fra jeg var 13 til 20). Ingenting annet har hjulpet og det var da legen tilbød meg Roaccutane. Huden ble helt ren, nå ar jeg bare bitte litt små urenheter igjen. Har brukt MD formulations og det hjelper mot det lille jeg "sliter" med nå i forhold til før.

Det finnes amerikanske internet sider som fra råder Roaccutene på det sterkeste, pga at flere som har brukt Roa har begått selvmord (pga depresjoner), men det er ikke bevist sammenhenger mellom dette tror jeg. Legen min spurte alltid når jeg var på kontroll om hvordan bivirkningene var og om jeg hadde symptomer på noe som kunne være deprisjoner. Du blir hverfall passet godt på av legen hvis du bruker Roa.

Jeg synes hvertfall det var verdt bivirkningene i forhold til å slite med så mye uren hud!

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for. :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, mannen englepus, har brukt Roaccutane.

Etter å ha spist annet som legen ga meg som drops uten at dette viste tegn til virkning ble jeg sendt til hudlege som umiddelbart anbefalte meg Roaccutane.

Det ble pressisert hvor viktig det var å ikke overdrive doseringen og kun bruke nøyaktig som fortalt.

Av bi-effekter opplevde jeg da kun sterk huduttørking så det ble flittig brukt fuktighetskrem.

Doseringen fulgte jeg så nøyaktig som mulig og gikk da på denne kuren i 3 mnd.

Det er skrevet endel om jenter som har jobbet i skjønnhetsbutikker osv osv som har gått på dette for å bli kvitt forskjellig hvor hun ene jeg leste om hadde overdrevet... og fikk smake bi-virkninger deretter.

Bruk denne kuren fornuftig og resultatet kan ikke bli annet enn positivt.

Følg legens råd, enkelt og greit.

Men desverre... alt med forbehold.

Mennesker reagerer forskjellig så "lytt" til kroppen din men alikevel,

uten å bli hypokonder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. :)

Har hørt at Roaccutane tørker ut slimhinnene. Det er vel derfor en kan bli plaget med neseblod og tørre lepper/øyne. Da blir vel slimhinner ellers i kroppen også påvirket. Kan jeg bare vinke farvel til et sex-liv den perioden jeg evt. skal på kur?? :cry:

Snakket med en gutt som har gått på dette preparatet. Han sa han fikk skikkelig ekkel kroppslukt og svettet mye, i tillegg til neseblod, tørrhet osv. Dessuten gikk virkningen tilbake etter en tid, og selv om det jo var mye bedre enn før. Han fortalte at selv om det virket mot kvisene, ble ansiktshuden litt merkelig etterpå. Han sa han fikk bløder-tendenser, og at sår "aldri" grodde i den perioden han gikk på Roaccutane.

Noen som har erfaringer med det?

Hudlegen jeg var hos sa at en tre måneders kur var for kort til permanent å bli kvitt problemet. Han anbefalte 6 måneders kur. Har endel arr, så jeg tenkte jeg skulle få disse fjernet med laser. Men først må jeg altså ta en kur på Roaccutane. Legen ville ikke anbefale laser før alle kvisene er borte. Noen som har fjernet arr med laser?

Tar det lang tid etter at en slutter på tablettene før bivirkningene gir seg? Kan man sole seg mens man går på en slik kur?

Hungle, kan du fortelle litt mer om MD? Hvor får jeg kjøpt det, hva koster det og hvordan virker det?

Får jeg dekket Roaccutane av Trygdekontoret? Hvor mye må jeg evt. ut med selv??

Ble mange spørsmål her, men håper å bli enda klokere på dette før jeg evt bestemmer meg for å gjennomføre dette.

Hilsen Thia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MD Formulations er en hudpleie serie som er veldig god for uren hud og kviser. Den kjøpes i hudpleie salonger og koster litt mer enn 350 kr pr produkt, så det blir ca 1100 kr for de produktene du trenger. Produktene er veldig drøye så de varer en stund.

Ta en titt her å se, så får du mer informasjon www.mdformulations.com.

For meg tok det ca to til tre uker før de fleste bivirkningene var borte. Men det tok litt lengre tid før øynene var helt normale. Øynene var som sagt veldig tørre under selve kuren, og da jeg skulle begynne med linser en stund etterpå sa optikeren at det kunne være litt vanskelig siden øynene var så tørre.Men det var ikke lange tiden før alt var slik det skulle være :)

Ved en Roaccutane kur får du dekket ca 90 % av trygdekontoret.

En kan ikke ta sol når en går på en slik kur. Vet ikke hvorfor, men slik er det. En kan heller ikke bli gravid eller få barn for 6mnd etter endt kur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

leste litt om bløder og varighetsbruken av roaccutane...

der vil jeg nok si at en del av den forskjellige persons toleranse overfor et preparat som dette varierer og at en derfor bør lytte til kroppen og kjøre ned litt på bruken når bivirkningene blir store.

Min erfaring over 3 mnd bruk hvor jeg tok 4 tabletter 2 ganger daglig sammen med måltid var at huden tørket inn.

jeg hadde endel fantastiske kviser i ansiktet, brystkassen og ryggen som, som legen sa, gjorde at jeg hadde lav blodprosent før jeg startet på kuren og anbefalte jerntabletter osv. Dvs jeg va såpass kraftig rammet at jeg voknet med blodig t-skjorte på morningen.

3 mnd var nok til at dette tørket inn. Huden i ansiktet ble helt ren faktisk og huden på brystkassen. På ryggen har jeg en god del arr som med årene blir mer og mer hudfarget hvor bare ugjevnheten i huden synes.

Jeg er utrolig fornøyd med denne kuren og mener selv at folk som bruker dette som opplever ekstreme bivirkninger bør kutte ned doseringen og gjerne gå over lengre tid samtidig som dem er forsiktig med fet mat osv. som kviser lever av.

I ettertid får jeg normale kviser som alle andre og ingen tilbakefall av megastore "kviser" som bygger seg nedover i huden og gjerne lager ganger under huden fra den ene til den andre "kvisa"

lytt etter kroppen din og ta et hint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...