Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest1
Skrevet
Morsomt?? Hva er morsomt med dritafulle ungdommer i EGET tog på 17.mai?? Er da Norge sin dag og ikke avgangsstudentene sin??

Bråk fra russebiler er heller ikke morsomt i 17 dager i mai. Nakne folk i rundkjøringer og alt mulig tøys for å få diverse knuter i lua. Hvis man vil dumme seg ut og gjøre rare ting så kan man gjøre det når som helst. La Nasjonaldagen være i fred.

Jeg synes det er en del av 17. mai-feiringen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det er vel greit så lenge folk ikke dasser rundt i grilldress. De som er så opptatt av å pynte seg skal da absolutt få lov, så det må vel være greit å la være og..

Jeg brukte selv olabukse igår og litt var såvidt litt mer pynta enn til daglig. Er gammel nok til å bestemme det selv synes jeg :tunge1:

Skrevet
Jeg brukte selv olabukse igår og litt var såvidt litt mer pynta enn til daglig. Er gammel nok til å bestemme det selv synes jeg  :tunge1:

Selvfølgelig kan du bestemme selv, men jeg må jo også få synes at antrekket ditt ikke var passende? ;)

Gjest gjesta
Skrevet

og så finnes det noen som ikke gidder bruke penger på pentøy til barn, som skal brukes én gang og aldri mer - det kan bli dyrt i lengden.

Barn bruker da pentøy mer enn en gang i året!

Gjest gjest1
Skrevet
Morsomt?? Hva er morsomt med dritafulle ungdommer i EGET tog på 17.mai?? Er da Norge sin dag og ikke avgangsstudentene sin??

Bråk fra russebiler er heller ikke morsomt i 17 dager i mai. Nakne folk i rundkjøringer og alt mulig tøys for å få diverse knuter i lua. Hvis man vil dumme seg ut og gjøre rare ting så kan man gjøre det når som helst. La Nasjonaldagen være i fred.

Selv er/var jeg russ og glemte å gå i tog og ble bare stående og glo på apekattene som dummet seg. Er jeg populær nå?

Ikke var jeg full heller.

Syns lite om å rake alle under en frisørkam fra lacoste jeg gitt!!

Gjest Varg-Menja
Skrevet (endret)

Men i alle dager, er man programforpliktet til å pynte seg dersom man skulle finne på å vise seg offentlig på en dato man ikke nødvendigvis feirer en gang også nå? :overrasket:

Hva med å bare la folk gjøre som de vil, og slutte å ergre seg over at det er forskjell på oss? (Og jeg vedder på at dersom jeg hadde møtt opp i ett antrekk som jeg selv anser som "pyntet" er det nok av folk som hadde ergret seg over det også... :ler: )

Endret av Varg-Menja
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er 25 og reagerer også på at folk ikke pynter seg. Da kan de heller være hjemme synes jeg

Gjest gjest1
Skrevet

Pluss at dere må huske at 17mai tog er obligatorisk på skolen, og mange unger har slappe foreldre som ikke gidder å kjøpe nytt tøy til ungene. Skjønner dem godt jeg, hvis ikke de feirer dagen!

Skrevet

For meg er 17. mai: MASSE folk i byn, buekorps, finklær og bunad, tog, rømmegrøt, kringler og spekemat og russen!

Det er så gøy å gå i byn på 17. mai og se at nærmest alle har pyntet seg i finstasen! Jeg reagerer litt når jeg ser folk i hullete jeans innimellom alle bunadene og dressene. Det er jo Norges nasjonaldag og festdag (ja, jeg er veldig patriotisk)!

Russen hører også med, drita full eller ikke!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi pynter oss av prinsipp ikke på 17. mai. Synes ikke noe om nasjonalistisk fjas og flaggvifting, stygge barn som maser om is og stressede foreldre som går i bunad. :grine:

Gjest Gjest1
Skrevet (endret)
Vi pynter oss av prinsipp ikke på 17. mai. Synes ikke noe om nasjonalistisk fjas og flaggvifting, stygge barn som maser om is og stressede foreldre som går i bunad. :grine:

Huffda. Hva er det du liker da? :klem::klem::klem::klem:

Endret av Violetta
Skrevet

Sønnen min på 11 (12 om en mnd), ville ikke ha dressen på iår. Derimot ønsket han litt kule klær...??.. jeg kjøpte Levis bukse til han (i USA betalte jeg 120.-!!!!, kjøpte en haug).., en kjempefin t-skjorte med en veldig fin "inne-jakke" til og så en helt ny ute-jakke. Alle klærne var nye og ikke brukt før. Han hadde også helt nye joggesko. Jeg synes han var fin og han var super-fornøyd.

Så min mening er at ungene på den alderen nødvendigvis ikke trenger å tvinges til å gå med dress eller kjole/bunad, men pene nye klær som gjør at de er fornøyde! Da blir dagen så mye hyggeligere for oss alle!

Skrevet

Som jeg skrev tidligere i tråden synes jeg ikke at det MÅ være dress og kjole/bunad. Litt røffere klær er også greit så lenge man ikke går kledd som om det skulle ha vært en helt vanlig dag. :)

Gjest Gjest1
Skrevet
Folk får gå som de vil, synes jeg.

Selv synes jeg feiringen kan bikke litt over i det småkvalme og lett nasjonalistiske, så det er ikke min favorittdag. Men barna synes det er gøy, og når de vil pynte seg for å gå i toget synes jeg bare det er fint, og det kommer jeg til å fortsette å oppmuntre dem til å gjøre.

Selv prøver jeg hardt å glemme at jeg har en splitter ny bunad innerst i skapet, går heller i noe annet. Men det er jo pent å se festkledde memnesker i byen, så jeg irriterer meg like lite over dem, som over de som ikke har pyntet seg.

Hvorfor dømme andre etter hva de går med? Sitat Grl §96 (og det er jo den som feires: "Ingen kan dømmes uden efter Lov, eller straffes uden efter Dom."

;)

Hvorfor vil du ikke bruke bunaden din?

Gjest splæsj
Skrevet
Hvorfor vil du ikke bruke bunaden din?

Det var ikke meg du siktet til, men jeg svarer likevel. Bunader stikker og klør, de er varme (eller kalde om det blåser) og da jeg var liten ble jeg nok tvunget til å gå i bunad en gang for mye, jeg fikk bunad til konfirmirmasjonen til tross for at jeg ikke ville ha, måtte gå i den på konf.dagen, men ikke brukt etter det. Liker bare ikke bunad. Blæh. :forvirret:

Skrevet

Jeg synes det er direkte hårreisende og støtende at folk ikke pynter seg. 17. mai er Norges nasjonaldag, og alle folk med normal høflighet pynter seg. Men selvfølgelig behøver man ikke å være stivpyntet så lenge man ialle all prøver. Å ikke pynte seg er respektløst!

Konservativ...jeg? Langt i fra...

Skrevet

:overrasket: Stygge barn faktisk... Du er faktisk verre enn meg. Stakkars deg. :troest:

Gjest gjest1
Skrevet

Er greit at folk ikke feirer 17. mai - men går man med flagg i hånden og jeans så feirer man 17. mai etter mine begreper - og da kler man seg også deretter

Skrevet

Så min mening er at ungene på den alderen nødvendigvis ikke trenger å tvinges til å gå med dress eller kjole/bunad, men pene nye klær som gjør at de er fornøyde! Da blir dagen så mye hyggeligere for oss alle!

Det er jeg helt enig i! Det er jo stor forskjell på pene, nye klær (selv om det ikke er et festantrekk) og vanlige hverdagsklær.

Gjest Piper
Skrevet

Må alle ha pene og nye klær? Holder det ikke med at de er pene? Eller er det slik, at går ikke barna med kjole eller dress så må klærne være nye for å bli akseptert? Er det slik, så forstår jeg godt at folk gruer seg litt til 17.mai, for det er virkelig ikke alle som har økonomi til å kjøpe nytt.

Men de har da virkelig like mye rett til å feire denne dagen, som det alle andre har. Rent og pent tøy bør man ta på seg, men ikke nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...