Gå til innhold

Hvilken bunad synes du er finest av de her?

momo

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Finner ikke den på nett jeg.

Hva synes dere om den bunaden her til en som bare er 163.

Synes den var utrolig flott.

http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/23/367140.html?i=12

Jeg likte alle de andre bortsett fra denne. For det første får man en enormt lang overkropp i den (pga at overdelen går så langt ned) og det som blir igjen av bein blir forkortet.. Sånn ser det hvrtfall ut på hun som bruker den på bildet.

Endret av Binna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -eline-

Synes alle bunadene fra Hedmark var flotte (spesielt den rekonstruerte drakten og den fra Soer Oesterdalen) var finest, rett og slett fordi de bygger paa eksisterte drakttradisjoner. Jubileumsdrakten er pen, Oslodrakten synes jeg er direkte fael.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten foreløbig er den konstruerte hedmarksbunaden.

Men skal dra og se på husfliden i morgen, så da er det jo litt lettere og se.

Og ikke minst så har pris litt og si og, jeg har ikke råd til bunad til 50 000, da må jeg nok spare i mange år.

Mannen vil ha østerdalsbunaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes den siste fra Oslo var finest, men er usikker på om jeg ville valgt den. Synes ikke "Jubileumsdrakt" klinger likt med bunad for å si det slik. Tror nok jeg ville landet på 1985 bunaden fra Hedmark (link nr. 2)

Men eller ser jeg enig med den som sa at du bør velge den drakten som du liker best. Dette blir et plagg du skal ha i mange år fremover så da er det viktig at den faller i smak hos nettopp deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært og sett på bunader og jeg er forelska!!!

Forelska meg totalt i den fra Sør-Østerdalen, de hadde mange forskjellige stoff til overdelen og det ene der var noe av det nydeligste jeg har sett. Så nå er jeg bare så utrolig forelska.

Prisen var helt grei og, så nå blir det nok bunad på meg til neste 17 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er personlig ikke så begeisteret for disse Oslo-draktene. Både min kommende svigermor og svigerinne har hedmarksbunad m/blå vest. Syns den er veldig fin i virkeligheten, men kommer ikke så godt frem på bildene syns jeg. Bunaden har som andre har bemerket lengre tradisjoner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvis du skal ha en bunad fra Hedmark, kan du også velge Lundebybunaden- den er DRITFIN! Søk på lundeby på nettet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan Lundebybunaden ser ut, har brukt den noen ganger og.

Men jeg synes Sør Østerdals bunaden som jeg nå har bestemt meg for er mye finere. Er den jeg falt bare pladask for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nederste er vel penest! Men samtidig veldig voksen i stilen. Den øverste var veldig frisk, midten heller kjedelig. Men det kommer an på hvilke farger du har selv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hedmarksbunaden fra 1985 - og den er veldig frisk i fargene, så jeg synes den er kjempefin! :) Men jeg er vel ikke helt nøytral her... ;)

Er nok lurt å se dem i virkeligheten, mye bedre å forholde seg til det og ikke bare bilder. Men jeg synes nok at bunadene fra Hedmark er finest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Grethe ; D
Jeg er fra Hedmark og Oslo og må velge bunad deretter.

Her er alle de forskjellige fra hedmark

http://www.dbas.no/bunad/hedmark.asp

Og her er de to draktene fra Oslo

http://tux1.aftenposten.no/kul_und/kultur/d81101.htm

http://tux1.aftenposten.no/kul_und/kultur/d81107.htm

Egentlig synes jeg selve drakten fra Oslo er finest, men jeg synes blusen til, den gråblå ødelegger, synes den blir så kjedelig da.

Så jeg klarer virkelig ikke og bestemme meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Grethe ; D

Hei ! :) Jeg er fyller 14 år , og bodde i Elverum , Hedmark , fram til fjerde

klasse , jeg konfirmeres neste år , og får derfor bunad av Mamma ,

men jeg har selv valgt og få Øst - telemarks bunad, fordi jeg bor i skien nå.

Jeg ville egentlig ha Hedmarks bunad før , men jeg syns Telemarks bunaden

passer meg bedre , jeg syns du burde velge den nederste Oslo bunaden , med

en litt mer fargerik skjorte, det går ann og bestemme farge , hvis noen syr den

for deg . :jepp:

Mvh Grethe M :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fyrste var finast :) Gult liv og blått skjørt...nice :)

Endret av Prinsesse Råsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det to år siden denne tråden ble startet da. Men jeg ble faktisk gravid rett før bunaden skulle bestilles. Så bunaden er ennå ikke bestilt. Men det blir sør østerdals bunaden, er den jeg liker best. Den fåes i mange varianter. Nå driver jeg bare på med sparing i håp om og kunne bestille den i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten foreløbig er den konstruerte hedmarksbunaden.

Men skal dra og se på husfliden i morgen, så da er det jo litt lettere og se.

Og ikke minst så har pris litt og si og, jeg har ikke råd til bunad til 50 000, da må jeg nok spare i mange år.

Mannen vil ha østerdalsbunaden.

Jeg har rekonstruert hedmarksbunad og den er enda finere i virkeligheten enn på bildet, men den er utrolig dyr!

Sør-Østerdalsbunaden har veldig mange valgmuligheter i forhold til stoff i livet og stakken, så den er et godt alternativ. Tror den koster ca 30.000

Østerdalsbunaden til mann er knallfin!

EDIT: Og der så jeg hva du hadde skrevet inn sist. Godt valg, vil jeg si til det.

Endret av Suzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...