Charlotte79 Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Hei. Når mener dere en gutt på snart 7 år normalt bør være i seng dagen før skoledag? Når legger dere barna selv? Trenger litt tips og råd her!
Gjest Gjest_pia_* Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 tantebarnet mitt er 7, og legges i 8-halv 9 tiden i ukedagene, helgene kl.9-halv 10.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 senest klokken 20.00 mener jeg. Det er jo meningen de skal ha en god natt søvn. Selv er min elste bare 5 år og er i seng til klokken 19.00. Det er alle mine 3. Må ha litt voksentid også. Tiden når ungene sitter lengere oppe en hva vi gjør kommer da fort nok
Charlotte79 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 18. mai 2006 Takk for svar! Moren til denne gutten mener han må legge seg 18.30, og jeg synes det er veldig tidlig?
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Det er voldsomt tidlig da... :klø: Halv sju er drøyt synes jeg. min søster legger seg halv ni, hun er syv. Det samme gjorde hun som nå er tretten og jeg som er 25 på den alderen. min søster på 13 legger seg ti/halv elleve
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Takk for svar! Moren til denne gutten mener han må legge seg 18.30, og jeg synes det er veldig tidlig? ← Det kan jo være moren har en god grunn for å legge gutten så tidlig, for enkelte barn har behov for mer søvn enn andre. Endret 18. mai 2006 av Piper
Charlotte79 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 18. mai 2006 Det kan jo være moren har en god grunn for å legge gutten så tidlig, for enkelte barn har behov for mer søvn enn andre. ← Hun sa igår at det var fordi han blir sliten og ukonsentrert dagen etter ja, og at det var for guttens vel og ve. Saken ble slik at far skulle ha han idag for å se hvor sliten han ble fordi han var oppe sent på 17.mai. Så det gjenstår jo å se i kveld det. Samtidig sa hun at "da kan han gjerne være oppe til tolv for min del, da er det jo ditt problem" Stusser på hva som skjedde med ve og vel der da.... En annen ting er at gutten skal ha medisiner 19.00, som er fulle av sukker slik at tannpuss etterpå er nødvendig. Vekkes han igjen da tro? Er det forresten slik at mor kan bestemme når gutten skal legge seg hos far? Far ble beskyldt for omsorgssvikt igår fordi gutten ikke la seg 18.30, og at han burde legge seg ekstra tidlig nettopp fordi det var 17.mai og han hadde vært tidlig oppe. Vi kunne ikke se at han var trøtt eller sliten, og han sa selv at han ikke var det også. Komplisert sak og unødvendig krangling mellom mor og far, men greit å høre hva andre synes som ikke vet noe om tidligere konflikter.
Sunbird Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Min sønn på 7,5 år er som regel i seng kl 20 i uke dagene, men som regel sover han ikke før rundt kl 21. Og de timene med søvn trenger han nok. fredags og lørdagskveldene blir kl fort 21 før han er i seng. Men prøver å ikke skli for mye ut da heller, for da blir det tungt å komme i normal gjenge igjen. Min datter på snart 3 er som regel i seng kl1930, noen ganger før. Men hun er ikke som sin bror, for hun sovner som regel med en gang også. Har hun hatt en slitsom dag eller vært tidlig opp, regulerer vi det med legging litt tidligere på kvelden. Men barn er forskjellige, men å legge en 7 åring kl 1830 synes jeg er litt tidlig, tror faktisk aldri mine barn har lagt seg så tidlig noen gang jeg....
Charlotte79 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2006 Det er voldsomt tidlig da... :klø: Halv sju er drøyt synes jeg. min søster legger seg halv ni, hun er syv. Det samme gjorde hun som nå er tretten og jeg som er 25 på den alderen. min søster på 13 legger seg ti/halv elleve ← Jeg synes også det er drøyt tidlig. Kan ikke huske at jeg la meg så tidlig, spesielt ikke 17.mai... Det er klart det kommer an på hvor tidlig man må opp også. Hvor lenge er det "vanlige" søvnbehovet for en 6-7-åring? Hvis vi skal legge han 18.30 vil han jo ha 12,5 timer, og jeg synes dette høres noe lenge ut da...Greit at unger har større søvnbehov enn voksne altså...
Charlotte79 Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2006 Min sønn på 7,5 år er som regel i seng kl 20 i uke dagene, men som regel sover han ikke før rundt kl 21. Og de timene med søvn trenger han nok. fredags og lørdagskveldene blir kl fort 21 før han er i seng. Men prøver å ikke skli for mye ut da heller, for da blir det tungt å komme i normal gjenge igjen. Min datter på snart 3 er som regel i seng kl1930, noen ganger før. Men hun er ikke som sin bror, for hun sovner som regel med en gang også. Har hun hatt en slitsom dag eller vært tidlig opp, regulerer vi det med legging litt tidligere på kvelden. Men barn er forskjellige, men å legge en 7 åring kl 1830 synes jeg er litt tidlig, tror faktisk aldri mine barn har lagt seg så tidlig noen gang jeg.... ← Jeg kan heller ikke huske å ha lagt meg så tidlig nei... Men siden moren så bestemt mener dette, ville jeg høre hva andre synes. Jeg er sammen med far og derfor "litt inhabil" til å påstå at det er feil, da jeg ikke har egne unger. Men kan ikke se behovet for å legge ewt barn før barne-tv er slutt
Gjest HB Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Det fantes en "regel" da jeg var ung (25 år siden....). Tror det var en anbefaling fra helsevesenet. Barn på åtte år skulle legge seg klokken åtte og så et kvarter lenger oppe for hvert år. Altså 12 år = legge seg klokka ni. Etter denne regelen blir det veldig tidlig å legge seg halv syv. Hilsen Lille meg
Festus Skrevet 18. mai 2006 #12 Skrevet 18. mai 2006 Min datter (nå 11) ordnet seg (i den alderen) til kvelden sånn litt etter barneTV. Da var det kveldsmat, pysj og tannpuss. Dvs sengetid ca 1930, så leste vi litt og da blir kl. 20:00 før man legger seg til å sove. Ettersom han skal ha medisiner kl. 19:00 synes jeg det er helt (unnskyld uttrykket) idioti å legge ham 18:30... Trenger han mye søvn, så legg ham etter medisin og tannpuss - altså ca 19:15.
Carrot Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 Takk for svar! Moren til denne gutten mener han må legge seg 18.30, og jeg synes det er veldig tidlig? ← Hos oss har det vært barnetv, kveldsmat, tur på badet i tur og orden - så jeg tror mor her kjenner sitt barns søvnbehov best.. Men en tass under ti år bør ikke være oppe til ni halv ti i allefall På helsestasjonen fikk vi en gang et kort med anbefalte leggetider på når ungene skulle opp i 1.klasse - får de ikke det lengre?? Der sto det at man kunne legge til et kvarter for hvert år - men utgangspunktet var i seng kl 8 som åtteåring tror jeg.
Gjest mor til 2 Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 men kjenner ikke oxo en far barnas sine søvn behov?ikke altid slik at mor vet best. jeg har oxo en gutt på 6 år og han legger seg ikke 1830. men kl 21 skal han helst være i seng,så sant det ikke er spesielle dager.. han lider ingen nød de få gangene han er lenge oppe..
Charlotte79 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2006 Det synes jeg høres fornuftig ut oxo :-)
Charlotte79 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for alle svar, har fått endel tilbakemeldinger fra andre som også synes 18.30 er litt i tidligste laget, og flere stusser jo på dette med medisinen. I alle fall har gutten vært her nå, han sovnet ca 21.00 igår, og våknet av seg selv i syv-tiden, opplagt som bare det! Det skal også nevnes at han på 17.mai ikke sovnet før 23, men likevel var i farta og opplagt igår. Så to dager på rad har vi da altså "sviktet fordi han ikke legger seg 18.30"(sitat fra mor), men han har det likevel bra ser det ut til. Jeg synes det er trist for gutten at han skal oppleve slike konflikter mellom foreldrene, men her hos oss snakkes det i alle fall bare positivt de gangene mor nevnes... Selvfølgelig kan det være grunner til at han har forskjellig søvnbehov her og hos mor kanskje? Eller? Her skal han i alle fall få lov til å se barne-TV, spise kveldsmat og medisiner før han legger seg! Mor kan da vel ikke kreve at han sover 18.30 her så lenge han til og med våkner av seg selv før han skal stå opp? Trodde det var en "tommelfingerreglel" at så lenge barna våkner av seg selv og er opplagt så har de fått dekket behovet for søvn?
Charlotte79 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2006 Hos oss har det vært barnetv, kveldsmat, tur på badet i tur og orden - så jeg tror mor her kjenner sitt barns søvnbehov best.. Men en tass under ti år bør ikke være oppe til ni halv ti i allefall På helsestasjonen fikk vi en gang et kort med anbefalte leggetider på når ungene skulle opp i 1.klasse - får de ikke det lengre?? Der sto det at man kunne legge til et kvarter for hvert år - men utgangspunktet var i seng kl 8 som åtteåring tror jeg. ← Det er selvfølgelig en mulighet at moren har et slikt kort hjemme, men hvis det ikke står 18.30 der så får nok ikke vi se det kortet serru... Jeg kan jo gå på helsestasjonen og snakke med dem selv, for jeg vil selvfølgelig at gutten skal ha det best mulig! (Takk for tipset)
Charlotte79 Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #18 Skrevet 19. mai 2006 Det fantes en "regel" da jeg var ung (25 år siden....). Tror det var en anbefaling fra helsevesenet. Barn på åtte år skulle legge seg klokken åtte og så et kvarter lenger oppe for hvert år. Altså 12 år = legge seg klokka ni. Etter denne regelen blir det veldig tidlig å legge seg halv syv. Hilsen Lille meg ← Der har du et poen, flere som har nevnt denne "regelen" faktisk, og når jeg tenker etter snakket foreldrene mine også om den da jeg var skolebarn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå