Gå til innhold

Ta stiklinger av roser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en rosebusk jeg er veldig glad i, og har tenkt på å ta stiklinger av denne.

Når er den beste tiden på året for å gjøre dette? Og hvordan gjør man...? Er det nok å skjære av en gren og sette den i ett glass vann?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Kommer litt an på sorten, noen sorter må podes på en annen rosestamme. Men måten man formerer potteroser i gartnerier på, er veldig veldig enkel:

Man setter tre-fem stiklinger i hver potte, lar dem vokse et par uker, og så klipper man dem ned til ca 2 cm høyde. Dette gjentas 2-3 ganger, og gjør at rosene forgrener seg i stedet for å bare vokse rett opp i tynne stælker. I tillegg brukes "avklippet" som stiklinger til nye roser. Genialt egentlig :)

Stiklingene (avklippet) må ha minst ett ordentlig blad på seg, og være tre-fire cm lange. Sett dem i fuktig såjord, ikke la dem tørke ut. Klipp dem ned etter et par-tre uker. Husk å gjødsle.

Skrevet

Takk for svar :)

Når du skriver potteroser, mener du da dem man har innendørs? Eller kan jeg prøve samme metode med en haverose.

Det med å pode på en annen rosestamme høres veldig avansert ut...

(Har en rose på kjøkkenet, tror jeg vil prøve med den. Det var ellers ikke noe jeg hadde tenkt på... :) )

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Takk for svar  :)

Når du skriver potteroser, mener du da dem man har innendørs? Eller kan jeg prøve samme metode med en haverose.

Det med å pode på en annen rosestamme høres veldig avansert ut...

(Har en rose på kjøkkenet, tror jeg vil prøve med den. Det var ellers ikke noe jeg hadde tenkt på...  :) )

Med potteroser mener jeg sånne små med blomster som du får kjøpt som potteplanter, ja :) De er vanskelig å få til inne, men ute vokser de som bare det, kommer igjen år etter år til og med.

Husker du hva slags rose du har? Så kan jeg prøve å finne ut om den må podes?

Skrevet
Husker du hva slags rose du har? Så kan jeg prøve å finne ut om den må podes?

Jeg tror det danske navnet er "Ferskenrose", den er gul og sterkt duftende. Det botaniske navnet vet jeg ikke...

Forøvrig bør jeg få plantet potterosen i kjøkkenet, ut, for den begynner å miste sin "friskhet"...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Finner ingenting på på det navnet, dessverre... du har ikke noe bilde av den i full blomst? Helst av hele planta? Er det en klatrerose, buskrose, klaserose, stilkrose?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Du kan jo ta en kikk på denne siden og se om du får noen tips?

Skrevet

Det var ett godt link, Bjørnsdatter. Der kan jeg nok komme til å bruke masse tid ;)

Det er forøvrig en buskrose. Jeg tror ikke jeg har et bilde av planten, ennå i allefald.

Det er visst mer avansert med roser enn hva jeg hadde forestillet meg i utgangspunktet! ;)

Miranda

• 16 år senere...
Skrevet

Nå gjenoppliver jeg denne urgamle tråden i håp om at flere vil ile til med sine erfaringer.☺️
Selv har jeg forsøkt meg på stiklingsformering av en buskrose. Jeg har latt greina være på busken, men har skrapet vekk barken og pakket såret inn i jord og plast. Etter et par uker ser jeg nå ei rot på ca 1,5 cm vokse rett ut av såret, og jeg planlegger å kutte greina når jeg tror stiklingen har etablert store nok røtter til å klare seg selv.

Så gjenstår det å se om stiklingen vil overleve vinteren… jeg krysser fingrene.

Vil gjerne høre andres erfaringer, og håper Bjørnsdatter er her fortsatt og kan gi litt input

Anonymkode: 4c475...cae

• Liker 1
Skrevet

Stiklinger bør tas i juni så de rekker rote seg før vinteren. Første vinter må de oppbevares frostfritt- gjerne også andre før de kan plantes ut. Er du interessert i detaljer har dag lyngar mye bra i rosegruppa på fb og noe på youtoube mener jeg.

Roser er gøy så supert om vi får til en god tråd. 

Anonymkode: 87f30...fb4

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

tar opp denne gamle tråden i håp om at noen kan komme med erfaringer. Jeg har tatt stiklinger av en gammel klatrerose nå i sommer. Jeg fant en oppskrift på nettet, som gikk ut på at man klipper biter med to bladfester, fjerner bladene fra det nederste og setter det i såjord, og la et blad være over jorda, og så sette det hele under plast i 4-6 uker, før man potter om i næringsrik jord.

Men hva gjør jeg etter det? Kan jeg ha dem i potter utendørs i vinter? jeg har ikke plass til dem inne. Når kan jeg plante dem ut? i høst? til våren?

Jeg har en tante som har drivhus der jeg sikkert kan få sette dem, men hun pleier å skru av strømmen der om vinteren, så vet ikke om det hjelper?

jeg bor i sone H1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...