Miranda Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har en rosebusk jeg er veldig glad i, og har tenkt på å ta stiklinger av denne. Når er den beste tiden på året for å gjøre dette? Og hvordan gjør man...? Er det nok å skjære av en gren og sette den i ett glass vann?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Kommer litt an på sorten, noen sorter må podes på en annen rosestamme. Men måten man formerer potteroser i gartnerier på, er veldig veldig enkel: Man setter tre-fem stiklinger i hver potte, lar dem vokse et par uker, og så klipper man dem ned til ca 2 cm høyde. Dette gjentas 2-3 ganger, og gjør at rosene forgrener seg i stedet for å bare vokse rett opp i tynne stælker. I tillegg brukes "avklippet" som stiklinger til nye roser. Genialt egentlig Stiklingene (avklippet) må ha minst ett ordentlig blad på seg, og være tre-fire cm lange. Sett dem i fuktig såjord, ikke la dem tørke ut. Klipp dem ned etter et par-tre uker. Husk å gjødsle.
Miranda Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2006 Takk for svar Når du skriver potteroser, mener du da dem man har innendørs? Eller kan jeg prøve samme metode med en haverose. Det med å pode på en annen rosestamme høres veldig avansert ut... (Har en rose på kjøkkenet, tror jeg vil prøve med den. Det var ellers ikke noe jeg hadde tenkt på... )
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Takk for svar Når du skriver potteroser, mener du da dem man har innendørs? Eller kan jeg prøve samme metode med en haverose. Det med å pode på en annen rosestamme høres veldig avansert ut... (Har en rose på kjøkkenet, tror jeg vil prøve med den. Det var ellers ikke noe jeg hadde tenkt på... ) ← Med potteroser mener jeg sånne små med blomster som du får kjøpt som potteplanter, ja De er vanskelig å få til inne, men ute vokser de som bare det, kommer igjen år etter år til og med. Husker du hva slags rose du har? Så kan jeg prøve å finne ut om den må podes?
Miranda Skrevet 20. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2006 Husker du hva slags rose du har? Så kan jeg prøve å finne ut om den må podes? ← Jeg tror det danske navnet er "Ferskenrose", den er gul og sterkt duftende. Det botaniske navnet vet jeg ikke... Forøvrig bør jeg få plantet potterosen i kjøkkenet, ut, for den begynner å miste sin "friskhet"...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. mai 2006 #6 Skrevet 20. mai 2006 Finner ingenting på på det navnet, dessverre... du har ikke noe bilde av den i full blomst? Helst av hele planta? Er det en klatrerose, buskrose, klaserose, stilkrose?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 Du kan jo ta en kikk på denne siden og se om du får noen tips?
Miranda Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. mai 2006 Det var ett godt link, Bjørnsdatter. Der kan jeg nok komme til å bruke masse tid Det er forøvrig en buskrose. Jeg tror ikke jeg har et bilde av planten, ennå i allefald. Det er visst mer avansert med roser enn hva jeg hadde forestillet meg i utgangspunktet! Miranda
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #9 Skrevet 7. september 2022 Nå gjenoppliver jeg denne urgamle tråden i håp om at flere vil ile til med sine erfaringer.☺️ Selv har jeg forsøkt meg på stiklingsformering av en buskrose. Jeg har latt greina være på busken, men har skrapet vekk barken og pakket såret inn i jord og plast. Etter et par uker ser jeg nå ei rot på ca 1,5 cm vokse rett ut av såret, og jeg planlegger å kutte greina når jeg tror stiklingen har etablert store nok røtter til å klare seg selv. Så gjenstår det å se om stiklingen vil overleve vinteren… jeg krysser fingrene. Vil gjerne høre andres erfaringer, og håper Bjørnsdatter er her fortsatt og kan gi litt input Anonymkode: 4c475...cae 1
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #10 Skrevet 8. september 2022 Stiklinger bør tas i juni så de rekker rote seg før vinteren. Første vinter må de oppbevares frostfritt- gjerne også andre før de kan plantes ut. Er du interessert i detaljer har dag lyngar mye bra i rosegruppa på fb og noe på youtoube mener jeg. Roser er gøy så supert om vi får til en god tråd. Anonymkode: 87f30...fb4 1
Marcie Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 tar opp denne gamle tråden i håp om at noen kan komme med erfaringer. Jeg har tatt stiklinger av en gammel klatrerose nå i sommer. Jeg fant en oppskrift på nettet, som gikk ut på at man klipper biter med to bladfester, fjerner bladene fra det nederste og setter det i såjord, og la et blad være over jorda, og så sette det hele under plast i 4-6 uker, før man potter om i næringsrik jord. Men hva gjør jeg etter det? Kan jeg ha dem i potter utendørs i vinter? jeg har ikke plass til dem inne. Når kan jeg plante dem ut? i høst? til våren? Jeg har en tante som har drivhus der jeg sikkert kan få sette dem, men hun pleier å skru av strømmen der om vinteren, så vet ikke om det hjelper? jeg bor i sone H1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå