Gjest Hippopotamus Skrevet 18. mai 2006 #61 Skrevet 18. mai 2006 Min bunad, ihvertfall den modellen jeg har, skal ikke ha cape. Ei heller sølvbelte, jakke, forkle, kniv, og alskens "moderne" tilbehør noen har funnet på at MÅ høre til slik at det kan tjenes penger på (ja, jeg tror det er litt derfor). Det var en avsporing. Men, poenget mitt er: jeg hadde faktisk ikke hatt råd til å kjøpe en cape til rundt 3000 kr, ihvertfall ikke nå. Regner med at det er flere som meg som har arvet bunaden og lever på studielån. Hvis jeg skulle ha på meg bunaden på en skikkelig gufsete dag, så hadde jeg nok tatt på en jakke utenpå, men jeg hadde tatt en diskret farge. Hadde det blitt helt forferdelig stygt, hadde jeg kanskje tatt på meg noe helt annet. ← Min bunad finnes det heller ikke verken cape eller jakke til.
Gjest Fruktfat Skrevet 18. mai 2006 #62 Skrevet 18. mai 2006 så noen unger i utslitte vintersko, en drillpike med VELDIG kort skjørt (når hun løfta armen over hodet så man litt av rumpe hennes ), en annen drillpike -med lengre skjørt- hvor skjørtet hadde hengt seg opp litt bak så det var endel kortere der enn foran, og en utenlandsk dame som gikk ut og knelte og ba foran slottet før barnetoget kom. ellers synes jeg det ikke er pent med joggesko og allværsjakke til bunad.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mai 2006 #63 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Jeg så mange, mange, mange som brukte bunaden sin uten alt som hører til. Men det er så vanlig at jeg ikke reagerer på det i det hele tatt. Jeg snakker altså om de tusenvis som ikke bruker tilhørende hodeplagg til sin bunad. (og ja, jeg regner bare med de bunadene der jeg vet sikkert at det tilhører hodeplagg, som bl.a min egen) ← Dette tror jeg må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Bunaden er bare ett sett med ulike plagg som hører sammen, og det er da virkelig opp til enhver å velge hvilke deler av settet de ønsker å bruke. Er det feks noen som tror at for 200 år siden så valgte aldri noen å ta av seg hodeplagget, når de brukte bunaden sin? Og dersom man er forpliktet til å ha komplett bunad med lue, søljer, cape osv før man begynner å bruke den så vet jeg om mange som aldri hadde hatt bunad. Selv hadde jeg bunad hver eneste 17.mai fra jeg var 2 år gammel til jeg var 15-16 år, men jeg hadde jo ikke komplett sett med sølv og søm fra starten av. Ett år fikk jeg halssølja som hører til, ett annet år fikk jeg kjedet, og da bestemora mi døde fikk jeg alt jeg trengte til beltet mitt. Skikkelig bunadsskjorte med den tradisjonelle sømmen og monogrammet mitt valgte foreldrene mine selvsagt å ikke bruke penger på før jeg var 14-15 og de hadde ett visst håp om at jeg var utvokst, osv... Og egentlig tror jeg nok at det var det jo slik bunaden fungerte for noen hundre år siden også, som ett byggesett hvor man hele tiden utvider med nye komponenter, som man arver og får i gave ved større anledninger. Å rynke på nesa over at andre ikke har det man selv anser som komplett bunad er bare snobberi, og ingenting annet. Endret 18. mai 2006 av Varg-Menja
Gjest Elfrida Skrevet 18. mai 2006 #64 Skrevet 18. mai 2006 Er det feks noen som tror at for 200 år siden så valgte aldri noen å ta av seg hodeplagget, når de brukte bunaden sin? Og dersom man er forpliktet til å ha komplett bunad med lue, søljer, cape osv før man begynner å bruke den så vet jeg om mange som aldri hadde hatt bunad. ← For 200 år siden fantes det ikke noe som het bunad, man tok på seg sin fineste stas, og det man hadde av smykker, og moten varierte litt fra bygd til bygd. Derfor syns jeg heller ikke det er så uendelig farlig hvis noen har bunaden på på en slik måte at det ikke er heelt i samsvar med 'oppskriften'. Nesten alle bunader er jo rekonstruert på 1900- og 2000-tallet ut i fra hva som var festantrekk i gamle tradisjoner. Hodeplagg var nok ganske strengt den gang, for å skille gift og ugifte og sånn. Det blir liksom helt fjernt for meg å prøve å 'fryse' en viss måte å kle seg til fest på, når vi vet at det som var festplagg i den tiden bunadene er kopiert fra varierte fra person til person og endret seg med motene.
Malama Skrevet 18. mai 2006 #65 Skrevet 18. mai 2006 Nå mner jo ikke jeg at det er "påbudt" med hodepllagg heller da, men det er jo kjempeflott å se de få som faktsik bruker det. Som en del av den bunaden de har. Og 99.9% av de som ikke har hodeplagg har det ikke fordi de ikke har fått det enda pga prioriteringer, men fordi de ikke vil ha det. Det handler ikke om å aldri ha tatt det av seg for 200 år siden, men altså det at som en del av den rekonstrurerte (som de fleste, dog ikke alle, bunader er) bunaden altså finnes en del som nesten inegn bruker. Få tar på seg bunaden sin uten å ha sølja eller lomma, men mang tar den på seg uten hodeplagget, som er en like naturlig del av bunaden som det andre. Nå har jeg aldri "rynket på nesen "eller "snobbet" da, bare påpekte at altså svært mange ikke bruker hodeplagget til bunaden sin. Og det synes jeg er litt trist. For det er flott å se på, og det ER en del av en komplett bunad. Om du velger å bruke din uten er ditt valg, men det hører til likvel, på lik linje med sølv og bunadsko. (til de bunadne det tilhører da selvsagt, det er ikke til alle)
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mai 2006 #66 Skrevet 18. mai 2006 Nesten alle bunader er jo rekonstruert på 1900- og 2000-tallet ut i fra hva som var festantrekk i gamle tradisjoner. Hodeplagg var nok ganske strengt den gang, for å skille gift og ugifte og sånn. ← Nettopp, og siden det med hodeplagg ikke symboliserer det samme lenger, så er det også friere med hvorvidt hver enkelt ønsker å bruke det eller ei. Og man må nok uansett tilbake til sen middelalder for at det med hodeplagg skal være skikkelig strengt, og de aller fleste bunader er yngre enn det.
Gjest Emera Skrevet 18. mai 2006 #67 Skrevet 18. mai 2006 En krigsveteran som nok sleit mer med å holde fanen enn hva han gjorde under krigen. Imponerende at de enda holder ut. ← Hehe, ja det var jo flere som gikk litt sånn sidelengs av den gjengen der... Og så var det en som så ut som om han hadde glemt å ta kleshengeren ut av jakka. Men, jeg synes de er tøffe som går i tog hvert år og jeg er stolt av dem. Jeg blir så rørt når tysklandsbrigaden kommer forbi og alle klapper opp igjennom gatene.
Gjest Fjortis i bunad og joggesko Skrevet 18. mai 2006 #68 Skrevet 18. mai 2006 Det rareste jeg så var ei kjedelig, snobbete vestkantsfrøken som tenkte sitt om alt og alle. Tjohei!
Gjest splæsj Skrevet 18. mai 2006 #69 Skrevet 18. mai 2006 Hehe, det ble krangel ut av denne tråden og, ja.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #70 Skrevet 18. mai 2006 Vi så en pasient som hadde rømt fra en mentalinstitusjon! Han sprang halvnaken inn i toget og det kom i lokalavisen i dag... Min kusine i Oslo hadde sett en mann stå og ha seg med en lyktestolpe! Hvorfor må folk ta den helt ut bare fordi det er 17.mai?
Malama Skrevet 18. mai 2006 #74 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Hehe, ja det var jo flere som gikk litt sånn sidelengs av den gjengen der... Og så var det en som så ut som om han hadde glemt å ta kleshengeren ut av jakka. Men, jeg synes de er tøffe som går i tog hvert år og jeg er stolt av dem. Jeg blir så rørt når tysklandsbrigaden kommer forbi og alle klapper opp igjennom gatene. ← Jeg tenkte litt når jeg så dem i år ja. "det begynner å tynnes irekkene" sa en av de rundt oss, og en annen sa "ja, det er vel ikke så mange igjen av dem" Da var det tett før jeg tenkte "men farfar er en av dem enda! 80 år gammel" Helt til jeg kom på at, nei, det er han ikke. For han ble aldri 80. Han døde jo i fjor sommer. At det ville bli krangel utav denne tråden visste jeg, likevel valgt jeg å svare. Og fikk mye pepper. Men står fortsatt for det jeg mener .) Endret 18. mai 2006 av Malama
lakkalis Skrevet 18. mai 2006 #75 Skrevet 18. mai 2006 Folk med umatchende ytterjakker med masse farver Joggesko og annet til bunad Misliker også umatchende paraplyer til bunad Folk som ikke pynter seg Å si at krigsveteranene så rare ut er en ting jeg reagerer på. De er flott, de har kjempet for oss og vår frihet. Det er absolutt på plass å vise de vår respekt. Søteste: en gutt i pingvinregncape og penklær under
Nicky B Skrevet 19. mai 2006 #76 Skrevet 19. mai 2006 Ei dame i sjokkrosa kjole til knærne, røde platålakksko, røde briller, grorudpalme og blå jakke. Gikk arm i arm med en mann som man ikke så ansiktet på pga skjegg. De var søte da! Også så jeg tidlig på morgenen en som jogget langs hovedveien i duskregnet, iført en militærgrønn dress fra topp til tå, var så vidt du kunne se nesa hans og i hånda hadde han en lang stav. Ellers så var det mye ymse påkledning, ser ut til at 17 mai dør litt ut fra år til år. Det er jo ikke samme strenge kleskoden som jeg vokste opp med. Mulig det bare var mamma som var streng på det...
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #77 Skrevet 19. mai 2006 Ei dame i sjokkrosa kjole til knærne, røde platålakksko, røde briller, grorudpalme og blå jakke. Gikk arm i arm med en mann som man ikke så ansiktet på pga skjegg. De var søte da! Også så jeg tidlig på morgenen en som jogget langs hovedveien i duskregnet, iført en militærgrønn dress fra topp til tå, var så vidt du kunne se nesa hans og i hånda hadde han en lang stav. Ellers så var det mye ymse påkledning, ser ut til at 17 mai dør litt ut fra år til år. Det er jo ikke samme strenge kleskoden som jeg vokste opp med. Mulig det bare var mamma som var streng på det... ← Hva er en grorudpalme?
Gjest 2324 Skrevet 19. mai 2006 #78 Skrevet 19. mai 2006 Hva er en grorudpalme? ← En hestehale midt oppe på hodet, slik at den blir hengene litt som en palme over hodet.
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #79 Skrevet 19. mai 2006 En hestehale midt oppe på hodet, slik at den blir hengene litt som en palme over hodet. ← Nå ser jeg bildet som er beskrevet over litt klarere for meg... Takk for forklaring.
Anglofil Skrevet 20. mai 2006 #80 Skrevet 20. mai 2006 (endret) Jeg skjønner ikke hvorfor man på død og liv må bruke hodeplagg til bunad. Jeg bruker det ikke, jeg kler det rett og slett ikke og ikke er jeg sikker på hvor hodeplagget mitt er heller akkurat nå. Reagerte vel mest på folk som ikke hadde pyntet seg, men det var vel også det. Mvh Yvonne Endret 20. mai 2006 av yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå