Gå til innhold

Hvilke rare ting så du på 17. mai i går?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nei, jeg mener de kan bruke capen som f.eks følger med bunaden sin (de fleste bunader har vel en jakke, cape, skjerf eller lignende. (dog, det har vel ikke alle disse nye "fantasidraktene"), eller gjøre som så mange andre, ha flere lag under bunadskjorta...

Jeg synes nemlig ikke at det er rett å ha ytterjakke til bunaden. Jeg er tilhenger av respekt for buanden. Man bruker det som hører til. Bunad, sølv, sko, og hodeplagg, etc, og bruker ikke det som ikke hører til, som "stilettsko" (eller helt andre feilaktige sko, sandaler etc), ytterjakke, caps.

Jeg skjønner dem som tar sånne gjennonsiktige "regntrekk", sånn som korps ofte bruker, (selv om det ser litt småsnålt ut av og til da, men det er en annen sak) men fargerike ytterjakker ser bare grunnleggende feil ut. Det ER feil.

Endret av Malama
Skrevet
Klart man kan ha ytterjakke selv om man har bunad! Her regnet det, det var kaldt og ytterjakke var en regel mer enn unntak.

Malama, hva er problemet? Mener du virkelig at de heller skal gå og fryse?

Finnes vel cape eller jakke til de fleste bunader? Det går an å ta på litt ekstra under om det likevel blir kaldt. Regner det skikkelig også går det jo evt. an å ha på en poncho.

Jeg er hverfall enig i at det ikke ser særlig lurt ut med stor vanlig jakke over en fin bunad.

Skrevet

Hehe. Så ikke svaret ditt før jeg skrev inn Malama, men det er tydelig at vi har ganske likt syn på dette. ;)

Skrevet
Hehe. Så ikke svaret ditt før jeg skrev inn Malama, men det er tydelig at vi har ganske likt syn på dette.  ;)

Jepp, vi har nok det :)

Gjest Gjest1
Skrevet
Nei, jeg mener de kan bruke capen som f.eks følger med bunaden sin (de fleste bunader har vel en jakke, cape, skjerf eller lignende. (dog, det har vel ikke alle disse nye "fantasidraktene"), eller gjøre som så mange andre, ha flere lag under bunadskjorta...

Jeg synes nemlig ikke at det er rett å ha ytterjakke til bunaden. Jeg er tilhenger av respekt for buanden. Man bruker det som hører til. Bunad, sølv, sko, og hodeplagg, etc, og bruker ikke det som ikke hører til, som "stilettsko" (eller helt andre feilaktige sko, sandaler etc), ytterjakke, caps.

Jeg skjønner dem som tar sånne gjennonsiktige "regntrekk", sånn som korps ofte bruker, (selv om det ser litt småsnålt ut av og til da, men det er en annen sak) men fargerike ytterjakker ser bare grunnleggende feil ut. Det ER feil.

Og jeg synes du er utrolig arrogant. Min datters bunad er arvet i tre generasjoner og har ingen cape, skjerf eller kappe som hører til. Om hun ikke skulle gå i ytterjakke til hadde hun frosset så hun var blå.

Gjest Gjest
Skrevet
Og jeg synes du er utrolig arrogant. Min datters bunad er arvet i tre generasjoner og har ingen cape, skjerf eller kappe som hører til. Om hun ikke skulle gå i ytterjakke til hadde hun frosset så hun var blå.

hva med superundertøy under?og et nøytralt sjal el.l?

Gjest Gjest1
Skrevet
hva med superundertøy under?og et nøytralt sjal el.l?

Det ville ikke hjulpet med det været vi hadde i går. Det hadde blitt for kaldt og vått.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Men det er gjerne bedre om hun kler seg i noe som passer til bunaden enn at hun kommer i en rosa boblekåpe? ;)

Det finnes jo mange ytterjakker som går fint sammen med bunad, og det er vel dette Malama etterlyser?

Gjest Gjest1
Skrevet
Men det er gjerne bedre om hun kler seg i noe som passer til bunaden enn at hun kommer i en rosa boblekåpe? ;)

Det finnes jo mange ytterjakker som går fint sammen med bunad, og det er vel dette Malama etterlyser?

:ler: Rosa boblekåpe brukte hun ikke, hun brukte en helt nøytral ytterjakke i lyseblått.

Og dersom det var det Malama etterlyste var det ikke det hun skrev.

Skrevet

En krigsveteran som nok sleit mer med å holde fanen enn hva han gjorde under krigen. Imponerende at de enda holder ut.

Skrevet

Nå reagerer jeg strengt tatt på ytterjakker generelt jeg da, men altså, ja, jeg så jo en med en sort, enkel jakke som jeg ikke kunne garantee ikke tilhørte, og reagerte ikke på det. Derimot grønn "allversjakke", fargerik boblejakke etc, det ser grunnleggende helt feil ut.

Har personlig kledd meg med ullundertøy, eller noe vindtett under bunadskjorta før jeg, og det meste går.

Forøvrig reagerer jeg langt mer på voksne enn på barn da, for jeg vet at det ikke alltid er like lett med barn. Bl.a fordi det ikke finnes en cape bestandig (og ikke minst særlig fordi mange barn har slike "obsbunader" (ikke violetta sin datter da, altså) som det ikke finnes cape til)

Hadde nå da antakelig likevel heller fått laget en cape i stoff og farge som passer jeg da, (ensfarget ull i grunnfargen til bunaden, dersom det er en ullbunad. Eller jakke. Noe tilsvarende hva som tilhører tilsvarende voksenbunad, om noe finnes.) enn å ta på rosa ytterjakke i alle fall. (eller grønn. Eller sort for den del) Men det er nå bare meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Hun gikk i byen med venninner...

kan det kanskje være at hun har gått i tog da? eller var dette akkurat når toget gikk? :ler:

Skrevet

Var nok ikke det jeg skrev nei, for det var nok ikke helt det jeg etterlyste heller. Ikke direkte. Men ja, heller noe som passer. Det var altså voksne mennesker med allverdens (tidvis fargerike) ytterjakker jeg skrev at jeg reagerte på....

Gjest Gjest1
Skrevet
Nå reagerer jeg strengt tatt på ytterjakker generelt jeg da, men altså, ja, jeg så jo en med en sort, enkel jakke som jeg ikke kunne garantee ikke tilhørte, og reagerte ikke på det. Derimot grønn "allversjakke", fargerik boblejakke etc, det ser grunnleggende helt feil ut.

Har personlig kledd meg med ullundertøy, eller noe vindtett under bunadskjorta før jeg, og det meste går.

Forøvrig reagerer jeg langt mer på voksne enn på barn da, for jeg vet at det ikke alltid er like lett med barn. Bl.a fordi det ikke finnes en cape bestandig (og ikke minst særlig  fordi mange barn har slike "obsbunader" (ikke violetta sin datter da, altså) som det ikke finnes cape til)

Hadde nå da antakelig likevel heller fått laget en cape i stoff og farge som passer jeg da, (ensfarget ull i grunnfargen til bunaden, dersom det er en ullbunad. Eller jakke. Noe tilsvarende hva som tilhører tilsvarende voksenbunad, om noe finnes.) enn å ta på rosa ytterjakke i alle fall. (eller grønn. Eller sort for den del) Men det er nå bare meg.

Kanskje du skal få deg en annen hobby enn å gå rundt og irritere det over hva andre har utenpå bunaden for å holde seg varme. Jeg hadde heller tatt på meg en vanlig jakke utenpå bunaden enn å la den henge i skapet hver gang det regnet på 17. mai. For da hadde den aldri blitt brukt.

Får da være måte på hysteri.

Skrevet

Nå har jeg ikke som hobby å gå omkring å irritere meg heller da, men når noen spørr hva jeg så som jeg reagerte på (eller hva rart jeg så) så valgte jeg altså svare på hva jeg reagerte på.

Jeg sto ikke og irriterte meg over dettei går (nei, jeg sto og frøs og det som irriterte meg var at jeg ikke hadde husket å ta på ekstra tykke, røde sokker på bena, bare de røde knestrømpene som holder til konfirmasjonsbruk) For det var kaldt her i byen også.

Men bunadne tåler litt småregn, og vi har da en paraply, så med cape over buanden tålte den fint å bli brukt selv i det kalde, fuktige bergensmiljøet.

Du får nå bruke hva du nå enn vil til din bunad. Så kan vel jeg få lov til å si at det ser rart ut likevel? Jeg nekter deg jo ikke å bruke det. Bare svarer på en tråd der det altså spørres om ha vi syntes så rart ut. Og dette synes jeg ser rart ut. Fordi det er "feil".

Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Ok Malama, jeg synes det ser veldig rart ut med voksne som fryser så de skjelver fordi de ikke har kledd seg godt nok til å være utendørs på 17. mai. :ler:

Skrevet

Heldigvis gjorde jeg ikke det da.

Jeg bare glemte de ekstra sokkene, så jeg ble kald på tærne. Men jeg frøs ikke så jeg skalv, jeg har nemlig ullbunad, som er foret og dessuten nesten dobbel i overkroppen fordi der er så mye ekstra til å legge den ut når jeg engang i fremtiden sikkert legger på meg, ullcape som er foret med vindtett stoff og bærer hodeplagget som tilhører bunaden (selv om jeg gikk hjem uten da, fordi en unge rev i det så det ikke holdt hele dagen dessverre)

Hadde det vært kaldere (hvilket det altså ikke var) hadde jeg hatt noe på meg (hvitt langarmet uten hals, f.eks) som ikke syntes gjennom skjorta, og byttet ut den tynne tightsen jeg hadde under bunaden med en ullstilongs (tross alt, så lenge jeg har røde knestrømper ytterst, og bretter opp den "buksa" så langt at den aldri synes, så er det da ikke noe galt i å kle seg etter forholdene.

Men jeg er vel heldig da, som har en bunad som det altså hører til cape. Relativt lang ullcape. Hjelper veldig det :)

(og jeg hadde altså langt heller fått laget en slik som passet til en barnebunad som ikke hadde egen enn å kledd på dem årets vårjakke jeg da, men altså, det er bare meg. du gjør jo som du selv vil)

Skrevet
Ok Malama, jeg synes det ser veldig rart ut med voksne som fryser så de skjelver fordi de ikke har kledd seg godt nok til å være utendørs på 17. mai. :ler:

Det gjorde jeg! :sjenert: (Har ikke bunad altså.)

Gjest Gjest1
Skrevet
(og jeg hadde altså langt heller fått laget en slik som passet til en barnebunad som ikke hadde egen enn å kledd på dem årets vårjakke jeg da, men altså, det er bare meg. du gjør jo som du selv vil)

Det passer ikke med sort cape til denne bunaden. Den er også så gammel at det kan bli vanskelig å få dette til. Så i stedet for å kjøpe noe nytt som heller ikke ville passe til tok vi noe vi hadde.

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Dere som er så veldig opptatt av bunadregler: hvordan i all verden kan dere synes at det er så greit å designe og sy sin egen cape til en bunad hvor dette ikke hører til? Ser ikke helt den store forskjellen mellom å konstruere sine egne deler til en tradisjonell bunad og å bruke en annen jakke som ikke hører til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...