Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan steke en kalvestek?Da tenker jeg på hvor i ovn, hvor mange grader,hvor lenge og på en stekeplate eller? Bør jeg marinere den først`? Bruke steketermometer? Og hva er godt til?

Klem :)

Skrevet

Bruk et steketermometer og stek ved 175 grader til termometeret viser 62-65 grader. Du kan servere f.eks. kokte poteter, grønnsaker, fløtesaus og tyttebærsyltetøy. Eller lag en god saus av sjyen i pannen tilsatt litt rødvin, buljong, sennep og fløte, gjerne hakkede urter også. Kremet soppsaus, hjemmelaget potetmos og ovnsbakte/stekte grønnsaker som paprika, grønne bønner, gulrot, selleri og purre er også en mulighet.

Skrevet
Bruk et steketermometer og stek ved 175 grader til termometeret viser 62-65 grader. Du kan servere f.eks. kokte poteter, grønnsaker, fløtesaus og tyttebærsyltetøy. Eller lag en god saus av sjyen i pannen tilsatt litt rødvin, buljong, sennep og fløte, gjerne hakkede urter også. Kremet soppsaus, hjemmelaget potetmos og ovnsbakte/stekte grønnsaker som paprika, grønne bønner, gulrot, selleri og purre er også en mulighet.

Tusen takk:) Men hvor skal jeg ha steken?nederst i ovnen? og hvor lenge ca tar det? bare så jeg får planlagt ;)

Skrevet

og bør jeg marinere?

Skrevet

Midt i ovnen, på en rist med en langpanne under slik at du får samlet opp den gode sjyen. Du kan godt ha litt vann i langpannen samt grovt oppdelt løk og gulrot for litt ekstra smak på sjyen. Det tar ca 1½ time for 1 kg stek (uten ben). Du kan marinere den hvis du vil, men det er ingen nødvendighet og personlig foretrekker jeg den uten, spesielt hvis den skal serveres med "tradisjonelt" tilbehør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...