Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Når det gjelder alle syke barn i verden kan man bare redde ett og ett barn, så hvorfor ikke starte der man selv kan bidra?

Og jeg tror ikke jeg skal avgjøre hvem som får bli og hvem som får dra - og jeg har da ikke antydet gudommelighet heller så det faller på sin egen urimelighet fra din side -

MEN jeg mener at leger som er faglig veldig dyktige på sine felt må være de rette til å stille diagnoser og predikere sykdommen - ikke jurister -

Og sant å si mener jeg den norske loven er alt for slapp overfor kriminelle innvandrere og innvandrere generelt.

Det er for lett å lure seg til å få bli... MEN det er TYDELIG i gjentatte saker også FOR VANSKELIG å få bli for DE SOM VIRKELIG TRENGER DET!

Du skriver at dem som ikke er enig med deg i at dem bør få bli er følelsesløse. Da må det samme gjelde deg siden du ikke hjelper de russiske barna som er smittet med tuberkulose. Du må også ha tatt en avgjørelse om at dette barnet fortjener hjelp mer enn de andre barna, siden andre som velger å hjelpe på andre måter er følelsesløse. Konsekvensen av å la dem bli er å åpne grensene for alle med syke barn og tilby dem medisinsk behandling. Det hadde vært flott om det hadde vært mulig, for oss som lever i den virkelige verden så vet vi at dette ikke er gjennomførbart. Det vil dessuten være bedre for barn og foreldre å få et helsetilbud i sitt nærmiljø. Russland er ikke et u-land. Det finnes helsepersonell der også, problemet er vel at denne familien ikke har råd til å betale for det og de vil sansynligvis ikke få det dekket av russiske myndigheter. De er russiske statsborgere og er derfor Russlands ansvar. Har du lyst til å hjelpe dem så start en innsamlingsaksjon da vel og hjelp dem å komme i kontakt med russisk helsepersonell, men kom ikke å kall dem som velger å gi penger til andre formål f.eks. leger uten grenser for følelsesløse fordi de ikke gir til akkurat dette formålet. Da er du følelsesløs selv. Forøvrig så tror jeg ikke norske leger har stor kunnskap om russisk helsevesen.

Hva vet du egentlig om dem som får bli? Norske statsborgere begår også lovbrudd, mener du at vi skal sende dem ut av landet? Mange av asylsøkerne har meget traumatiske opplevelser med seg i bagasjen noe som fører til at en del av dem får psykiske problemer og begår lovbrudd. Kansje er lovbruddene et symptom på at vi ikke er flinke nok til å gi dem den hjelpen de trenger i form av tillgang til psykolog osv. Jeg synes at du som er så empatisk er veldig raskt ute med å fordømme andre mennesker som du ikke vet noe som helst om.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Og jeg tror ikke jeg skal avgjøre hvem som får bli og hvem som får dra - og jeg har da ikke antydet gudommelighet heller så det faller på sin egen urimelighet fra din side -

MEN jeg mener at leger som er faglig veldig dyktige på sine felt må være de rette til å stille diagnoser og predikere sykdommen - ikke jurister -

Du mener altså at ENHVER med dårlig helse bør automatisk få bli i Norge? Hva om men er en kriminell med dødelig sykdom? Hva om det går på bekostning av noen med god helse, men som faktisk er funnet å være ufattelig forfulgt av myndighetene i eget land?

Gjest Gjest
Skrevet

Snakk om å dra dette langt gal vei da - alle som er syke må da få bli, elelr at dersom denne gutten får bli mp landets grenser opnes..

Denne gutten er født i norge!! Han er ikke russisk - han er like norsk som alle andre barn født i norge.... Hvorfor skal han ikke få bli??

Gjest Gjest
Skrevet
Snakk om å dra dette langt gal vei da - alle som er syke må da få bli, elelr at dersom denne gutten får bli mp landets grenser opnes..

Denne gutten er født i norge!! Han er ikke russisk - han er like norsk som alle andre barn født i norge.... Hvorfor skal han ikke få bli??

Hva er det som gjør denne gutten mer spesiell enn alle andre som er syk? Skal du være dommer å velge ut hvem som får bli og hvem som må reise? Skal vi ha loddtrekning?

Denne gutten har russisk statsborgerskap og ikke norsk, dermed så er han russisk og ikke norsk. Dersom du reiser til Russland og føder et barn der så blir ikke dette barnet automatisk russisk. USA har en lov som sier at alle som blir født i USA automatisk får statsborgerskap. Denne loven har vi ikke i Norge. Det hadde kansje vært en ide å innføre en slik lov, men den vil da gjelde for alle barn uavhengig av om de er syk eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Russland har flere syke barn enn det er befolkning i norge. Om denne gutten får botillatelse og medisinsk behandling resten av sitt liv på grunn av sykdom alene, så må også alle andre syke barn få opphold. Det blir problematisk. Dette gjelder ikke bare russland, men andre land også med milliarder av syke barn. Gir man tillatelse til 1, kan man ikke si nei til en annen.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei han er ikke det, når han og hele familien er russiske statsborgere som oppholder seg ulovlig i Norge.

Og selvsagt må man se lenger enn denne ene saken. Tenk så forlokkende for fattige russere å kunne komme til Norge og automatisk få opphold, om de trtenger medisinsk ekspertise.

Skrevet

Så bekymret dere er for at norge skal oversvømmes av russiske flyktninger :overrasket:

Poenget mitt var at loven er feil - siden den tillater kriminelle å bli selv om loven sier de skal utvises

§ 29. Utvisning.

Utlending kan utvises

a) når utlendingen grovt eller gjentatte ganger har overtrådt en eller flere bestemmelser i loven her eller unndrar seg gjennomføring av vedtak som innebærer at vedkommende skal forlate riket, 

b) når utlendingen for mindre enn fem år siden i utlandet har sonet eller er ilagt straff for et forhold som etter norsk lov kan føre til fengselsstraff i mer enn tre måneder. Tilsvarende gjelder ved ilagt særreaksjon som følge av straffbart forhold som nevnt, 

c) når utlendingen her i riket er ilagt straff eller særreaksjon for et forhold som kan føre til fengselsstraff i mer enn tre måneder eller flere ganger i løpet av de siste tre år er ilagt fengselsstraff.... 

Og alikevel får de bli mens et sykt barn som av legene er overgitt til døden hvis han blir utvist ikke vises noen medlidenhet -

vel jeg er muligens frytelig dum som ikke er enig med dere..

Men jeg står på mitt og sier at når loven tolkes og håndteres slik er loven ikke lengre av nytteverdi.

:sur:

Skrevet
Alle asylanter får gratis advokat i sin sak, betalt av staten.

Alle asylsøkere får dekket inntil 2,5 timer advokathjelp dersom de får avslag på sin søknad om opphold i Norge. Nye regler fra ca ett år tilbake, igangsatt av Erna Solberg. Dette kan sjekkes på www.udi.no.

Gjest Gjest
Skrevet

Carrot; du er en typisk synser, som lar deg rive med av enekltsaker. Vær glad du ikke har en jobb der du ser plenty av slike saker daglig, og innser konsekvensene av å innvilge dem.

Ja, det er trist og synd på familien, men forvaltningspraksis må likevel tenke lenger enn nesa i den enkelte sak.

Skrevet
Og alikevel får de bli mens et sykt barn som av legene er overgitt til døden hvis han blir utvist ikke vises noen medlidenhet -

vel jeg er muligens frytelig dum som ikke er enig med dere..

Men jeg står på mitt og sier at når loven tolkes og håndteres slik er loven ikke lengre av nytteverdi.

:sur:

Har vært ute for et par tilfeller der familien fikk midlertidig opphold på humanitært grunnlag pga barns sykdom, med beskjed om at den dagen barnet ble friskt måtte de ut av landet. Hadde vel vært fullt mulig og gjort i denne saken også..., men må påpeke at jeg også er enig i det en del skriver her - om at det er underliggende om man har syke familiemedlemmer - det er selve asylsøknaden som må ses på, om den oppfyller de kravene den må iflg loven. Det skal ikke være slik at dersom man kommer seg til Norge med et sykt familiemedlem, kan man bli her til vedkommende er frisk/ død. Det er årsaken til at man måtte forlate hjemlandet som må vektlegges!

De eneste fra Russland som har noe som helst håp om å få opphold/ asyl i Norge er tsjetsjenere som kan bevise at de ikke har tilknytning til noe annet sted i Russland enn Tsjetsjenia. Noe som jeg synes er litt på kanten, ettersom man må være "innskrevet" i en by/ område for å ha krav på lege, skole, jobb mv....noe tsjetsjenere ofte ikke får i en annen by/ område.

At UDI ikke er ufeilbarlig har jeg sett en del eksempler på, så dette overrasker meg ikke i det hele tatt......

Skrevet

Ja ja, heller "synser" med evne til medmenneskelighet..

Og forøvrig var innlegget lengre oppe av "festus" meget godt skrevet :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet

ja, det er jo lett å synse, når man ikke trenger å tenke prinsippielt. For de her i landet som forvalter regelverk, og som skal sikre likebehandling, så er det ikke like enkelt.

Skrevet (endret)
MEN det er TYDELIG i gjentatte saker også FOR VANSKELIG å få bli for DE SOM VIRKELIG TRENGER DET!

Men det er forskjell på å "trenge å bli" i mennesklig og i juridisk forstand, og det er det sistnevnte sakbehandlerne i direktoratet må forholde seg til. Jeg er enig i at norske innvandringsregler er for strenge på en del punkter -og det er sannsynligvis en god del av saksbehandlerne i UDI også enige i-men man kan ikke fatte juridiske vedtak på grunnlag av den enkelte saksbehandlerens skjønn, man må forholde seg til de reglende man har, uten at den som har fattet vedtaket skal beskyldes for å mangle evne til medlidenhet. Selvsagt ser det bedre ut å la et sykt barn få opphold enn en kriminell -men det kan faktisk være at den kriminelle er den som har størst behov for og rett til opphold. Verden er sjelden sort/hvitt.

Har forøvrig sett et god del utlendingssaker fra innsiden, og ting er ofte ikke så enkle som avisene fremstiller dem -uten at jeg på noen måte sier noe som helst om den saken som var utgangspunktet for denne tråden.

Endret av HildeSol
Gjest Gjest
Skrevet

Og forøvrig var innlegget lengre oppe av "festus" meget godt skrevet  :sjenert:

Det er ingen som stopper deg i å hjelpe dem, men du har ingen rett til å kreve at den norske stat eller andre skal gjøre det! Jeg synes det er frekt å påstå at dem som må ta slike vanskelige avgjørelser hver dag ikke har evne til medmennesklighet. Dersom dette er dine kriterier for å ha evne til medmennesklighet så mangler også du denne evnen siden de tydligvis ikke har fått hjelpen de trenger av deg. Om du velger å hjelpe dem men ikke andre som ber om det så kan vi jo da anta at du har mistet din evne til medmennesklighet.

Gjest *en annen*
Skrevet
* Striden handler om en større gruppe kurdere fra Nord-Irak som kom til Norge i slutten av 1990-årene. 

* De fleste oppfylte ikke kravene til asyl, men fikk en midlertidig oppholdstillatelse uten rett til familiegjenforening (MUF) for ett år om gangen. 

* På grunn av de urolige forholdene i Irak har de ikke kunnet tvangssendes tilbake. 

* I 2005 bestemte daværende kommunalminister Erna Solberg (H) at bare de som hadde arbeid, skulle få fornyet oppholdstillatelse. 

* En gruppe på 197 sto igjen, og UDI brukte utlendingslovens bestemmelser om sterke menneskelige hensyn som grunnlag for å gi dem opphold i ett år til. 

* Kommisjonen som ble nedsatt for å granske UDIs handlemåte konkluderer med at direktoratets praksis var i strid med utlendingsloven, utlendingsforskriften og politiske retningslinjer. 

*Tidligere UDI-direktør Trygve G. Nordby får hovedansvaret for en praksis i ytterkant av det lovlige. Assisterende direktør Manuela Ramin-Osmundsen kjente til direktoratets praksis, men forsto ikke implikasjonene av dette, ifølge rapporten. 

*Manuela Ramin-Osmundsen fratrer sin stilling som UDI-direktør. Hun meddelte det til statsråd Bjarne Håkon Hanssen (Ap) fredag. 

(Kilde: NTB) 

veel - så er det ikke synsing alikevel kanskje å mene at UDI i enkelte saker gjennomgående har behandlet søkere ulikt i en lang periode og kanskje ikke synsing ad det er på sin plass å gjennomgå loven og praksisen heller - ikke bare i denne saken men på generelt grunnlag..

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingen som stopper deg i å hjelpe dem, men du har ingen rett til å kreve at den norske stat eller andre skal gjøre det! Jeg synes det er frekt å påstå at dem som må ta slike vanskelige avgjørelser hver dag ikke har evne til medmennesklighet. Dersom dette er dine kriterier for å ha evne til medmennesklighet så mangler også du denne evnen siden de tydligvis ikke har fått hjelpen de trenger av deg. Om du velger å hjelpe dem men ikke andre som ber om det så kan vi jo da anta at du har mistet din evne til medmennesklighet.

Dette mener jeg er bare svada - jeg er den gjesten som kjenenr denne familien og som har deltatt i nettverket rundt dem - jeg mener det er alles rett å stå på for en lovendring, det er min rett som norsk statsborger som er bidragsyter til sammfunnsgodene å kreve at den norske stat bidrar til å hjelpe, og jeg syns ikke det er frekt på noe område å kreve den retten. Jeg har stor sympati for alle andre som trenger noen som kjemper for dem - men jeg personlig har valgt å engasjere meg i mitt nærmiljø med de saker jeg føler jeg kan bidra i - det betyr ikke at jeg har manglende evner til sympati med de som behandler sakene - de tolker loven etter sine rettningslinjer - som forøvrig er ute i hardt vær om dagen..

Jeg syns derimot det er flott at de som ikke er personlig innvolvert alikevel ser seg i stand til å skape debatt og få frem argumenter rundt dette - både gode og dårlige.

som mange av oss sier her på sunnmøre ;)

"ej gje mej jamt faen i ka andre meina og står fjellstøtt på den oppfatninga ej he til du kan overbevise mej om at ej teke feil"

Skrevet
Det er ingen som stopper deg i å hjelpe dem, men du har ingen rett til å kreve at den norske stat eller andre skal gjøre det!

Vel - jeg vet ikke om jeg har krevd at hverken staten eller andre skal hjelpe - jeg stiller meg kritisk til loven i den form den praktiseres og mener det er rett å hjelpe og derfor er jeg tvilende til argumenter for ikke å hjelpe - men jeg har vel ikke direkte sagt at du elelr andre må hjelpe?

Jeg synes det er frekt å påstå at dem som må ta slike vanskelige avgjørelser hver dag ikke har evne til medmennesklighet.

Ops - her traff jeg visst et særdeles ømt område.. men jeg har da rett til å mene hva jeg vil - på linje med deg - du må gjerne mene det er frekt selv om jeg mener du tar feil.

Dersom dette er dine kriterier for å ha evne til medmennesklighet så mangler også du denne evnen siden de tydligvis ikke har fått hjelpen de trenger av deg. Om du velger å hjelpe dem men ikke andre som ber om det så kan vi jo da anta at du har mistet din evne til medmennesklighet.

Man velger sine "slag" ut fra eget ståsted - jeg velger dette som mitt så kan du kjempe for dine.

*ha en fortsatt fin dag*

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

UDI saken viser at det er så mange feil til nå at det ikke burde være noen større feil å la dette barnet får bli sammen med sin mor og søster - de er tross alt bare tre mens UDI har latt flere hundre få bli ulovlig men lovlig...

Mellom avdelinger var det så vanntette skott at de førte ulike praksis på samme saksfelt .

Antall saker ble prioritert foran grundighet. Var du i tvil, skulle du innvilge.

På enkelte avdelinger ble det ført skjema for antall vedtak som var fattet i løpet av en uke. 

UDI-tillitsvalgte reagerte med sjokk og vantro da daværende kommunalminister Erna Solberg i 2004 feilinformerte Stortinget om at ingen utlendinger med usikker identitet fikk varig opphold.

.....................................

-jeg flere ganger i uken søknader fra utlendinger med usikker identitet, og jeg visste at det hun sa, var feil, sa Wiik.

..............................

Det Erna Solberg sa på spørsmål fra Frps Per Sandberg, var at «ingen får permanent opphold i Norge hvis vi ikke vet hvem de er».

Gjest Gjest
Skrevet
UDI saken viser at det er så mange feil til nå at det ikke burde være noen større feil å la dette barnet får bli sammen med sin mor og søster - de er tross alt bare tre  mens UDI har latt flere hundre få bli ulovlig men lovlig...

Hva med alle andre familier som har det vondt og ikke vil dra? Tror du virkelig denne familien er enestående, selv om de profileres mye i media?

For øvrig holder ikke argumentet om at en feil gjør at det er greit å gjøre flere feil.

Gjest Gjest
Skrevet

nei for all del - enten får alle bli eller så må alle dra og helst det siste for gud hjelpe oss om vi skulle ta medmenneskelige hensyn også når pakket står på døren og vil inn...

(minner meg om en reklame på tv, der de fattige står utenfor og titter inn på overfloden de rike ikke bryr seg med å dele men kaster fra seg restene av overfloden når de selv er forsynt...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...