Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har tilknytning til følgende bunader/drakter, men klarer ikke velge. jeg har mørkt hår, blå øyne, og bruker til vanlig kalde farger. Liker ikke grønt, rødoransj etc.

Sognebunaden:

http://www.husfliden.no/husa/PageMaker.asp...uageID=1&guid=1

Oslodrakt:

http://www.lailas.net/bunads/oslo.htm

Svensk:

http://www.sverigedrakten.se/dam/dam.html

Stedet jeg bor har to fine bunader, men jeg føler ingen tilknytning her. Kunne vel hatt Kystdrakt, men synes den er for generell, men så leter jeg etter bilder av oslos tusenårsdrakt også.

Hva mener dere????

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Linken til sognebunaden funker ikke.

Oslodrakten er helt grusom.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syns oslobunaden var veldig vakker, sverigebunaden var derimot ganske trasig..

Ser dessuten for meg at du kler den blå best, jeg har lofotenbunad, men den er litt mørkere i stoffet, men også blå (har mørkt hår og blå øyer jeg også)

Gjest femme
Skrevet

Ta den du vil føle mest vel i selv, kanskje du kan prøve på deg i husfliden og de på? Husker jeg fikk gjøre det for hundrede år siden da jeg kjøpte.

Jeg synes Sognebunaden var penest. Den synes jeg faktisk var ganske pen. Liker ikke ruter så godt på bunader, men på denne var det ganske lite av det på forkledet. Vesten++ var kjempefin.

Gjest -eline-
Skrevet

Sognebunaden, uten tvil. Det er vel den eneste av de som faktisk er skapt på grunnlag av draktplagg fra området, og det synes i hvertfall jeg er et stort pluss (har selv bestemt meg for å selge "fantasibunaden" min og kjøpe en rekonstruert bunad). Sverigedrakten synes jeg i tillegg er ganske så ful...

Gjest Gjest
Skrevet

Syns Sognebunaden var veldig vakker. Uten tvil vakrest av de 3 du har valget i mellom. Vesten var nydelig. (Husker ikke å ha sett den før. Men nå bor jeg nordpå, så det er ikke så mange sogninger her).

Skrevet

Uten tvil; sogenbunaden! den var kjempefin.

Både den svenske og Oslodrakten var stygge..

Skrevet

Nå fikk ikke jeg sett sognebunaden da.

Men jeg liker Oslo bunaden, synes selve drakten er nydelig.

Eneste jeg synes er litt dumt er at skjorta til er blågrå, det gjør at det ser litt mer grått og kjedelig ut. Har sett noen bruke hvit skjorte til og da er den mye finere, men det er vel ikke helt riktig.

Skrevet

Sognebunaden! Jeg synes Oslo-drakten er direkte ulekker, faktisk enda verre i virkeligheten enn på bilder. Men Sognebunad er veldig pent. :)

Gjest Gjesta
Skrevet
Sognebunaden! Jeg synes Oslo-drakten er direkte ulekker, faktisk enda verre i virkeligheten enn på bilder. Men Sognebunad er veldig pent.  :)

enig

Skrevet

Sognebunad. Som andre har sagt, den eneste bunaden med historisk bakgrunn.

Skrevet

Etter og ha sett sognebunaden, så må jeg si at det var den fineste. Den hadde flere små ting, som gjør den spesiell.

Skrevet

Hmmmmm, dette er vanskelig. For jeg er så enig med deres uttalelser om sognebunaden. Samtidig tihører hjertet mitt Oslo! Det er min bestefars slekt som er fra sogn, og jeg har også gitt min datter et gammelt navn derfra. Hadde vært veldig spesielt å ha en bunad derfra--------men jeg er jo oslojente!

Når det står mellom historie og utseende på den ene siden, og egen tilhørighet på den andre; hva mener dere da?

*går i tenkeboksen*

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg hadde valgt bunaden til det stedet jeg følte mest tilhørighet til. Og det er nettopp hva jeg gjorde da jeg fikk bunad. Kunne velge mellom lofotbunad, nordlandsbunad, tromsbunad, samedrakt, kystdrakt og trønderbunad, men valgte den som hørte til stedet jeg har vokst opp.

Skrevet

jeg likte sognebundaen best. fint brodert, de andre var ikke veldig mye fine.. hadde jeg vært deg hadde jeg gått for sognedrakta....

Gjest Gjest
Skrevet
Hmmmmm, dette er vanskelig. For jeg er så enig med deres uttalelser om sognebunaden. Samtidig tihører hjertet mitt Oslo! Det er min bestefars slekt som er fra sogn, og jeg har også gitt min datter et gammelt navn derfra. Hadde vært veldig spesielt å ha en bunad derfra--------men jeg er jo oslojente!

Når det står mellom historie og utseende på den ene siden, og egen tilhørighet på den andre; hva mener dere da?

*går i tenkeboksen*

Hva med jubileumsdrakten for Oslo?

Oslobunaden er stygg, og som en over sa - styggere i virkeligheten enn på bildet.

Gjest gjest1
Skrevet

Hverken den svenske og Oslodrakten synes jeg noe om. På grensen til stygg.

Sognebunaden derimot synes jeg er veldig fin. Min tante har den, og jeg har alltid likt den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...