Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som renholder i et firma som går nok så bra kan det se ut som. På jobben på mandag var patruljepartneren min syk og kunne ikke komme på jobb. Det er hun som kjører bilen vi bruker, for jeg har ikke lappen. så hver gang noen er syk er jeg avhengig av at noen kan kjøre patruljebilen slik at vi kommer oss rundt til kundene våre med alt utsyret vårt. På mandag og tirsdag denne uken ble det fullstendig kaos da sjefen ikke kunne kjøre meg og jeg måtte ha tre forskjellige vikarer på på seks timer bare så jeg skulle komme meg frem.

alle var bare så stressa, og dette blir fort standard jobbdag når partneren min er borte fra jobb.

det jeg da lurt på, kan jobben min ordne det så jeg kan ta lappen slik at jeg kan være i stand til å komme meg rundt med jobbilen alene om det skulle være nødvendig? finnes det noen forskrifter om sånt?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er ingen forskrifter som pålegger jobben din å betale for hverken førerkort eller andre kurs. Er de veldig snille kan de betale førerkort for deg, men du må i så fall skatte av gaven. Er de ikke veldig snille og ikke har lyst til å bruke 30.000 på bare en ansatt, bytter de deg ut med en med førerkort ved nærmeste anledning.

Om du er nyansatt etter å ha gått lenge ledig, kan det muligens være en mulighet for å få kurset dekket av Aetat, men sjansen er neppe så veldig stor. Hør med saksbehandleren din i så fall.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette høres nok veldig slemt ut, men tror du heller skal være glad for at du har fått den jobben når du ikke har førerkort. Du kan jo høre, men tviler på at de vil hjelpe deg med utgiftene, og du har (såvidt jeg vet) ikke krav på penger til dette heller.

Har selv hatt jobb hvor vi var to i hver bil, men der passet de på at alle hadde førerkort før de ble vurdert til jobben engang.

Skrevet

De har nok ingen plikt til å gi deg lappen, men du kan jo forsøke å spørre :)

Hvis de ikke går med på å sponse lappen kanskje de kan la deg få fri med lønn når du tar kjøretimer (eller i alle fall noen av timene), det hjelper jo på litt det og

Gjest Ny gjest
Skrevet

Hvis jobben ikke betaler førerkortutgiftene for deg, kan du prøve å få dem trekt fra på selvangivelsen din.

Gjem på kvitteringene, eller be kjøreskolen skrive en regning på samtlige kjøretimer, og send den sammen med selvangivelsen din neste år. Du bør også legge ved en forklaring til ligningskontoret og håpe på det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...