Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lyst til å kjøpe ekkolodd til samboeren min i bursdagspresang. Han har nettopp kjøpt seg båt og daller og duller med den hele tiden. Så et ekkolodd hadde jo vært kjekt å ha.

Men:

Jeg vet ingenting om ekkolodd verken hva slags man trenger til en vanlig fritidsbåt og hvor mye det eventuelt koster.

men jeg regner med at så mange som er inne her så er det sikkert noen som kan gi noen tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har brukt nettbutikken www.maritim.no noen ganger og er fornøyde med de. Vært behjelplige og hyggelige på mail også.

Kan lite om ekkolodd ellers egentlig. Det vi har viser dybde, fisk(og andre ting) + grader stort sett.

Når man skal anskaffe seg et ekkolodd, er det viktig at man velger det som passer best for nettopp deg. Da er det noen hoved-faktorer som man bør tenke på:

* Hva skal ekkoloddet benyttes til, og hvor dypt bør det kunne sende.

* Hva slags båttype har man, og i hvilket materiale er den bygget.

* Montering av svinger(giver) – innvendig montering, hekkmontering eller gjennomgående montering.

Normalt sett passer 200 kHz best for de som skal benytte ekkoloddet til navigasjon og fiske. Dybdekapasiteten med en 200 kHz svinger er ca. 250 meter.

Skal man dypere enn dette, må en velge et ekkolodd med 50 kHz svinger. Dette viser dybder ned til ca. 400 meter med 1500 watt sendereffekt.

http://www.westsystem.no/produkter/ekkolodd/index.html

Skrevet (endret)

Det finnes mange sider på internett som omhandler ekkolodd.

En side å starte på er kanskje www.baat.no der er det masse linker til det meste. Det er opplistet en del angående ekkolodd, du kan jo se litt der, og kanskje få noen tips.

Føyer på en link til jeg: www.maritimstart.com En fin plass å starte uansett hva du er på jakt etter når det gjelder båt.

Endret av *Anne*
Skrevet

se på belanor.no . der finner du kanskje litt info. men de selger bare til forhandler, ikke sluttbruker.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ansatt ved et av de stedene under ekkolodd-linken... så gøy at min arbeidsplass indirekte blir reklamert for i et forum som dette!!!!

Skrevet
Jeg er ansatt ved et av de stedene under ekkolodd-linken... så gøy at min arbeidsplass indirekte blir reklamert for i et forum som dette!!!!

ikke på belanor vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...