Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Jersey
Skrevet

Etter å ha vært syk i lang tid nå, og spesielt hatt problemer med tarmen og fått magesår, så har jeg fått et litt annet syn på mat... Jeg har tidligere spist mye..Og ikke nok med det, usunt!

Jeg har en irritabel tarm, og må være litt forsiktig med hva jeg spiser.

Hva er skånsom mat for tarmen?

Jeg har også gått opp mange kiloer, og derfor vil jeg også ned, for å få en sunnere kropp, som ikke er like utsatt for høyt blodtrykk og kolesterol.

Jeg liker ikke hvordan jeg har latt kroppen min forfalle rett og slett.

Håper noen har noen tips om skånsom kost jeg kan holde meg til som ikke irriterer tarmen mye, i tillegg til noen vektnedgangstips :)

Vet at jeg må spise mindre kalorier enn det jeg forbrenner, og tror jeg har kontroll på ca. kalorier, men tar gjerne imot forslag til enkle retter som er både bra for tarm og kalorifattig ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

I farta vil jeg råde deg til melde deg inn i www.vektklubben.no, der får du masse gode tips til kalorifattig mat. I en annen "slanketråd" her inne sto det hvordan man regnet ut antall kcalorier man burde spise, iforhold til vekt, alder, kjønn og mosjon. Skal sjekke om jeg finner den litt senere..

Gjest Malina
Skrevet

Hvis du har/har hatt/vil forebygge nye magesår bør du unngå:

¤ Alkohol!!

¤ Sterk krydret mat

¤ Mye stekt mat

Skrevet

Hvis du har et slikt sykdomsbilde er det kanskje en god idé å be om diettråd fra sykehuset som har behandlet deg i første omgang? Det er sikkert lurt å bli helt frisk først, og så legge om livsstilen.

Gjest Jersey
Skrevet
Hvis du har et slikt sykdomsbilde er det kanskje en god idé å be om diettråd fra sykehuset som har behandlet deg i første omgang? Det er sikkert lurt å bli helt frisk først, og så legge om livsstilen.

Jeg prøvde å få noen diettråd fra sykehuset når jeg var innlagt der, men de hadde ikke særlig god tid til å forklare eller hjelpe, men jeg skal til en kontroll om en måneds tid så da kan jeg jo høre...Men jeg vil ikke spise "dårlig" mat fram til den tid ;)

Skrevet

Vil understreke at jeg ikke er noen ekspert på dette, og heller ikke vet hva som kjennetegner kostholdet du har hatt til nå.

Men noen generelle tips likevel:

-Kutt ut kaffe, og gjerne også svart te. Bytt gjerne ut med kamillete, om du liker det, den virker gunstig for et irritert fordøyelsessystem. Fennikelte er effektivt mot oppblåsthet.

-Kutt ut rødt kjøtt, som er tungt å fordøye, og foretrekk kylling, fisk og grønnsaker (men råkost og belgfrukter kan det også være lurt å være forsiktig med - prøv deg frem).

-Foretrekk grovt brød, men ikke for mye kli etc. - og vær nøye med at mengden vann du drikker er tilpasset mengden fiber du spiser. Det kan også være en idé å prøve kornsorter uten gluten, som feks bokhvete, eller kornsorter med lettere nedbrytbar glutenstruktur, som spelt.

-Ris er lettere fordøyelig enn pasta og poteter, og brun ris/naturris er best i så måte. Grov speltpasta er også verdt et forsøk.

-Mettet fett og div. melkeprodukter kan være tungt å fordøye. Syrnede melkeprodukter er best.

-Forsøk å innlemme matvarer med melkesyrebakterier i kostholdet, feks Biola.

-Når ingenting annet fungerer: Spis avokado. :) Uhyre rik på en mengde viktige næringsstoffer, og skånsomt nok til å være spedbarnsmat.

-Og tilslutt min lille kjepphest: Unngå hel- og halvfabrikata og lag mat fra grunnen. Da blir den både bedre og sunnere på alle måter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...