Gå til innhold

Når bestemme seg eget antrekk?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Når skal et barn får selv bestemme i så godt som enhver anledning hva h*n skal få ha på seg selv? Altså, når er man gammel nok til å bestemme eget antrekk?

Herunder også om man vil ha gummistølver når det regner, om man vil ha regnjakke eller ikke, sandaler i seks varmegrader eller strømpebukse i tjueen pluss...

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Hm, vanskelig å si.... Eldste sønnen vår har vel stort sett bestemt selv siden han begynte på ungdomsskolen. Har tenkt at han da er stor nok til å ta konsekvensene selv hvis han er så dum at han absolutt vil gå i sandaler i desember, for å sette det på spissen...

Hvis han skal på tur i slalombakken med klassen og vil dra med bare skatesko og olabukse setter jeg ned foten. Eller hvis han vil reise på hytta med oss uten å ha med seg snowboardbuksa eller lue... Men ellers går han stort sett med det han finner for godt.

Det er nok ofte vanskeligere med jenter, det der. Tenker da spesielt på antrekk vi foreldre finner for utfordrende f.eks. Håper ikke det blir en evig kamp når datteren vår gror til...

Endret av Bodillen
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis de får lov til å gå med sandaler i 6 grader pluss, så vil jeg tro de bare gjør det den ene gangen.

Sandaler og ullsokker er sikkert berre lekkert. :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg syns egentlig at hun er stor nok til å ta dette ansvaret selv nå når hun begynner i åttende klasse. Men pappaen er ikke enig...

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg syns egentlig at hun er stor nok til å ta dette ansvaret selv nå når hun begynner i åttende klasse. Men pappaen er ikke enig...

Ja, det vil jeg absolutt si at hun er stor nok til!!

Skrevet

Jeg ga opp å bestemme sånn i 12-13 års alder, tror jeg. Jeg kan nok komme med råd, men de blir sjelder fulgt!

Jeg syns ikke det gjør noe om de går uten støvler og blir våte på bena, det er deres ben. Ei heller om de fryser fordi de har tatt for lite klær på, det er de som fryser.

Det er så uendelig mange andre ting som er viktigere å bestemme, syns jeg, innetid, røyk og alkoholbruk for eksempel. Jeg syns det er viktigere at ungen min, 16 år nå, ikke røyker enn at h*n ikke blir våt på bena. Det syns jeg da h*n var 13 også...

Jeg er enig med deg, Evelina, hun er gammel nok til å ta det ansvaret nå, så får pappen være uenig, eller?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er enig med deg. Men jeg vil tro det er vanlig at man som forelder kommer med noen oppfordringer likevel, om det er "for gæli", uten at man trenger å bestemme alt? Kjipt for en åttendeklassing å bli tvunget til å gå i snusfornuftige foreldre-valgte klær i hvert fall. Herlighet, ikke vi voksne er snusfornuftige engang, hvorfor tvinge barna? Refleks vinterstid og noen hint om hva osm er praktisk ville jeg nok kommet med...

Skrevet

Jeg synes det er greit at de får bestemme eget antrekk fra ungdomskole-alder omtrent. Men det er ikke en frihet uten klausuler. Det vil si at det er en glidende overgang fra 13-årsalderen og fremover. Med stesønnen min har vi jo definitivt hatt innsigelser underveis. Det måtte være klær han liker, men samtidig være klær vi er villige til å betale for både når det gjelder pris og anvendelighet.

Nå drar jeg litt linjer til en annen tråd her om korte skjørt og utringede topper:

Om jentungen på 13 ville ha klær som jeg opplevde som for utfordrende ville jeg nok først sett på hvordan de andre jentene i samme aldersgruppe/klassen gikk kledt, for å sjekke om det var jeg som var helt utdatert.

Jeg ville ikke akseptert at dattera mi var den jenta i klassen som var "mest utfordrende kledt". Klær med voksent snitt og stil er greit, men jeg tror faktisk ikke at jeg hadde akseptert noe særlig utfordrende klær i det hele tatt på en trettenåring. Jeg hadde vært redd for at hun skulle bli tatt for å være eldre enn hun var og rote seg opp i ting hun ikke hadde kontroll over.

Gjest Gjesta
Skrevet

Nå er det jo sånn at pappaen og jeg bør ha en forholdsvis lik linje på dette. Her dreier det seg egentlig mest om at pappaen maser om gummistøvler når det er vått ute, eller strømpebukse og tykk jakke når det er væromslag... Jeg mener at når man er så godt som tenåring så kan man forsøke seg selv og lære av egne erfaringer.....

jeg mener, om fem år kan hun faktisk flytte hjemmefra, da er det greit å kunne kle seg... :ler:

Skrevet
jeg mener, om fem år kan hun faktisk flytte hjemmefra, da er det greit å kunne kle seg... :ler:

Med en attenåring i hus kan jeg melde at kunsten å kle seg (fremdeles) ikke står sterkest i denne aldersgruppen.

;)

Skrevet

Syns du burde hive ungen uti det, jeg. Foreldrene mine gav opp en gang i barnehagen, og jeg har ikke dødd litt engang! Bortsett fra av skam, selvsagt, det var noen sære kreasjoner innimellom. :ler:

Gjest Gjest1
Skrevet

Litt enkel forsøk på veiledning mtp de mest utfordrende klærne går det jo an å prøve på lenge, men om den blir tatt til følge er jo noe helt annet. Jeg synes de bør få velge det meste fra de er tenåringer.

Gjest Piper
Skrevet
Nå er det jo sånn at pappaen og jeg bør ha en forholdsvis lik linje på dette. Her dreier det seg egentlig mest om at pappaen maser om gummistøvler når det er vått ute, eller strømpebukse og tykk jakke når det er væromslag... Jeg mener at når man er så godt som tenåring så kan man forsøke seg selv og lære av egne erfaringer.....

Jeg er helt enig med deg ;) Jeg har selv sluttet å mase på mine barn, foruten midt på vinteren for da må de gå med jakke til skolen.

Skrevet

I utgangspunktet mener jeg hun kan bestemme selv, men som foreldre bør man vel ha en veto-rett hvis det skulle bli helt for galt. (Da tenker jeg først og fremst på hvis det blir alt for utfordrene.)

Dessuten, så lenge foreldrene betaler gildet mener jeg det er naturlig har litt å si der også.

Når det gjelder å kle seg etter vær og føreforhold så er vel det noe man lærer etterhvert...

Skrevet

Jeg syntes at dattera di er gammel nok nå til å bestemme selv.

(kanskje sette ned foten dersom hun tenker på å komme i joggedress i et fint selskap men...)

hun er gammel nok til å skjønne at sandaler i 5 grader sikkert ikke er særlig lurt.. osv.

Gjest gjest1
Skrevet

Helt enig i at hun er gammel nok til å bestemme selv. Jeg fikk lov til å velge hva jeg ville ha på meg og hva jeg ville kjøpe av klær, men mamma kom alltid med noen formaninger hvis hun for eksempel så at jeg hadde tenkt til å droppe jakke en dag det var meldt regn. Og mamma hadde jo alltid rett, det lærte jeg etterhvert ;) Dessuten satte mamma foten ned når vi skulle i selskap og sånt, da måtte jeg pent pynte meg.

Hvis pappa hadde tvunget meg til å gå i gummistøvler på ungdomsskolen så tror jeg det hadde blitt opprør, så lenge vi ikke skulle på skogtur i høljeregn da.

Skrevet

For noen dager siden så jeg en mor med datter på tretten-fjorten. Datteren hadde svart genser med "In satan we trust" på arm, bryst og rygg. :overrasket: Jeg komme til å sette meg totalt på bakbena om mine barn vil gå med sånne eller tilsvarende plagg når de når den alderen!

Men ellers er jeg tilhenger av frihet under ansvar, og syns en trettenåring bør få velge mye selv. Foreldrene får heller komme med kyndig veiledning når behovet melder seg.

Skrevet

Min datter (nå 11) har alltid bestemt hvilke klær hun skal bruke.... (altså, med visse modifikasjoner...) Jeg bestemmer selvsagt at hun MÅ ha strømpebukse når det er bare 4 grader ute ... hun har gått én dag uten, og fant ut at mamma kanskje hadde litt rett... Hun kler seg relativt fornuftig - støvler i regn, cherrox på vinteren (nordvestlandet har fuktige og kalde vintre, mye slaps - annet enn cherrox ol. duger ikke!), jakke /regnjakke evt paraply mv. Noen morsomme og heller smakløse kombinasjoner ang farger har det vært, men ikke noe som hun har brydd seg om.

Skal hun på "fest" (bursdag mv) kler hun seg deretter, så frem til hun begynner å ville ha utringede/ korte kjoler mv (noe hun pr dags dato ikke vil gå i da hun synes alt over knærne er for kort...måtte "presse" henne til å bruke shorts på en fotballkamp i 22 plussgrader og sol.....) går det bra. Og jeg tror veiledning og det å snakke sammen og forklare er bedre enn å bare si NEI med en gang - å forklare hvorfor man sier nei, altså...:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...