Gjest Digitaltkamera Skrevet 17. mai 2006 #1 Skrevet 17. mai 2006 Heisann, Har aldri hatt et digitaltkamera, vet derfor svært lite om sånt. Nå har det seg sånn at jeg skal på ferie til Australia, og kunne derfor tenkt meg å ha med et. Problemet er økonomien fortiden..vil gjerne ha et til rundt 1500 kr.. har sett littpå elkøp..men blir helt forvirret. Hva bør jeg se etter? Vil jo gjerne ha en med god batteritid? Er det mulig å få et kamera under 2000 som duger i lengden? Blir kjempeglad for konkrete tips..kan som sagt INGENTING om dette.. så litt på denne siden: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...e=Digitalkamera
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #2 Skrevet 17. mai 2006 Gå for et anerkjent kameramerke som f.eks. Canon, Nikon, Olympus, Casio mm. Ikke se deg blind på antall megapixler. Det hjelper lite med 8 mpx hvis optikken og resten av kameraet er fra Nille. Zoom kan også være kjekt å ha dersom du vil ta bilder av ting som er litt langt unna. Det som er kjekt er OPTISK zoom, ikke digital. Digitale kameraer bruker to former for batteri: Oppladbare batteri og vanlige AA(stort sett) batteri. Hva man foretrekker er en smakssak. Selv har jeg et Canon kamera som bruker vanlige AA batteri, og jeg synes det var greit å investere i oppladbare AA batterier fordi jeg tar endel bilder. Dersom kameraet kommer med et eget, oppladbart batteri, så slipper du å tenke på utgifter til nye batteri, men det er ikke alltid man er i nærheten av en stikkontakt slik at man får ladet det opp igjen. Fordelen med AA batteri er at man stort sett får fatt i dem i hele verden. Jeg kjenner ikke spesifikt til noen av de kameraene på Elkjøp, men jeg vil anbefale deg en tur inn i dette forumet: http://www.diskusjon.no/index.php?s=akam.no hos Akamera. Masse hyggelige folk som har god greie på foto og kan svare på det meste mellom himmel og jord.
Gjest Lea Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Om du bare skal ha et "turistkamera" så ville jeg valgt et lite kamera som var lett å bruke. F.eks Olympus Mini Mju. Tror at du kan få disse ned i 1500 kroner nå. Og hvis du ikke skal forstørre voldsomt, så klarer det seg fint med 4 megapiksler.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 19. mai 2006 #5 Skrevet 19. mai 2006 Ingen som kan anbefale et fra elkjøp??
Malama Skrevet 19. mai 2006 #6 Skrevet 19. mai 2006 En ting du bør tenke på om du skal på ferie: enten må du ha mulighet til å tømme minnekortet, eller så må du ha et gigastort kort. (Litt avhengig av hvor lenge du skal være borte og hvor mye bilder du tar, så må du kankje ha begge deler...) (og du må antakelig uansett ha et større kort en det som følger med, til de aller fleste kamera følger det bare med et "pinglekort" som har plass til noen få bilder)
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 En ting du bør tenke på om du skal på ferie: enten må du ha mulighet til å tømme minnekortet, eller så må du ha et gigastort kort. (Litt avhengig av hvor lenge du skal være borte og hvor mye bilder du tar, så må du kankje ha begge deler...) (og du må antakelig uansett ha et større kort en det som følger med, til de aller fleste kamera følger det bare med et "pinglekort" som har plass til noen få bilder) ← Et viktig poeng! Dessuten kan prisene på de forskjellige minnekortene sprike veldig. Forøvrig vil jeg anbefale å heller kjøpe f.eks. 2 512MB kort(avhengig av hvor mange bilder du tar) i stedet for 1GB kort slik at du ikke mister alle bildene dersom du skulle være uheldig å få ødelagt kortet. Du sier ingenting om eventuelle krav du setter til et kamera, men dersom vi snakker Elkjøp i prisklassen under 1500kr, så ville jeg personlig kanskje ha sett litt nærmere på Nikon Coolpix kameraet. Kan du gå littegranne opp i pris, så kan kanskje Canon Ixus kameraet være verdt en titt, eller ett av de to Olympus Fe kameraene. Dette er det jeg ville ha gått etter dersom jeg var på jakt etter et kamera i den prisklassen, så jeg anbefaler deg å lete etter tester av de kameraene du er interessert i for om mulig å finne ut om de kan være noe for deg.
Krista83 Skrevet 19. mai 2006 #8 Skrevet 19. mai 2006 Jeg har et canon ixus kamera fra expert. Det er kjempe lett og bruke, og det er ikke en minus at menyen er på norsk...
Hu i Svingen Skrevet 19. mai 2006 #9 Skrevet 19. mai 2006 Ut fra et kort overblikk på kameraene hos elkjøp ville jeg nok valgt dette: OLYMPUS MJU700SILVER. Ixus synes jeg er alt for trege til å fokusere og det tar derfor lang tid å få tatt bildet. Kjedelig når du tar øyeblikksbilder. Optisk zoom er viktig, digital zoom er uvesentlig. (minst 3 x optisk, helst mer) Lader er en stor fordel. Gjerne et ekstra batteri. Størrelsen på minnekortet er viktig, men ofte lønner det seg uansett å investere i et ekstra (med god plass). 4 megapixler er et absolutt minimum, men det holder til gjengjeld til normal bruk. Vet ikke hvorfor du absolutt vil handle på Elkjøp da, hvis det ikke er et must så se deg litt rundt på psdata.no - god kundeservice, kjapp levering og dessuten veldig gode tilbud.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 20. mai 2006 #10 Skrevet 20. mai 2006 heisann og tusentakk for så mange svar..jobber fulltid fortiden..og da mener jeg 8-22..nærmest..for derfor ikke tid til noe som helst fortiden:(..så derfor er jeg takknemlig for gode svar!!!!og elkjøp fordi de har 10 dagers åpentkjøp???
liv Skrevet 20. mai 2006 #11 Skrevet 20. mai 2006 Jeg vurderte å kjøpe et OLYMPUS MJU700SILVER men den har jo fått kritikk for at bildene blir dårlige så jeg vet ikke hvilket kamera jeg ender på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå