Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #1 Skrevet 17. mai 2006 Jeg er egentlig flink til å bake, men scones synes jeg ikke at jeg får til. Jeg ønsker å lage gode og søte scones, altså ikke varianten grove og "sunne". (da tar jeg meg heller et rundstykke!). Det jeg sliter med er å få til en litt sprøere skorpe på sconsen. damtidig må de være saftige inni. Noen som har tips? Legg gjerne ut oppskrift på gode scones.
Arkana Skrevet 17. mai 2006 #2 Skrevet 17. mai 2006 Disse er mine favoritter. Scones (ca 12 stk) 350 g hvetemel 3 ts bakepulver 6 ss sukker ½ ts salt 100 g kaldt smør 1 ½ dl melk 1 egg Bland sammen det tørre og smuldre inn smøret. Tilsett melk og egg. Rør deigen sammen og tilsett korinter/rosiner. Kjevle ut deigen til en rund leiv ca 2 cm tykk. Stikk ut rundinger med et glass og legg på stekebrett. Stek på nederste rille ved 200 grader i 14-20 minutter.
Gjest itla Skrevet 17. mai 2006 #3 Skrevet 17. mai 2006 Har denne engelske oppskriften, de blir kjempegode. Scones: 450 g mel 1 ts natron 1 ts kremotartari (tror det er det det heter på norsk, de har på apoteket. Eng. cream of tartar) litt salt 100 g smør/margarin 50 g sukker 2 egg, rørt sammen 10 ss kefir, rømme eller lignende (surmelk) Vanlig smuldredeig (bland det tørre, smuldre inn smøret og bland til slutt inn surmelk og egg). Hvis du synes deigen er for tjukk, har du i mer surmelk til den er passe. Kjevles ca. 2 cm tykke og stikkes ut med glass e.l. Pensles med melk. Stekes ved 230 grader i ca 10 min på 3. rille nedenfra. Pakkes inn i håndkle med en gang de kommer ut av ovnen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå