Gå til innhold

Hva sier jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Undrende_*
Skrevet

Dette handler om en elev, Kent, Han går i 6. klasse, han har lese- og skrivevansker, og trenger nå fremover mye trening på rettskriving. Læreren Karin har tenkt på hva hun kan gjøre for at han skal få en tilpasset opplæring som svarer til hans nåværende nivå i norsk. Hun synes opplegget for 6. klasse er for vanskelig, og anbefaler et for 4. klasse. Kent har ikke lyst til det. Han synes det er for barnslig og er redd de andre i klassen vil erte ham for det. Han blir sterkt støttet av foreldrene i dette, dette er noe Karin får vite hos Kent. Hun velger å ikke ta et møte med foreldrene og kjører gjennom på tvers av deres meninger, fordi hun mener at det bare må være slik. Undervisningen etter dette går ikke helt lett. Kent vil ikke ta opp bøkene i timene, han unngår kontakt med Karin på alle måter og forsvinner med en gang timen er slutt. Karin sitter igjen med motstridende tanker og følelser: Har hun handlet riktig? Var dette overkjøring?

Burde hun gjort dette annerledes? Hva kunne hun gjort annerledes?

Karin søker veiledning i forhold til dette. Da hun er veldig usikker på hva hun skal gjøre for å løse den uheldige situasjonen.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er litt seint å starte på ekstra opplæring i 6klasse, burde ikke dette vært tatt tak i på et tidligere tidspunkt. Det kan umulig vært noe nytt at denne gutten har lese og skrivevansker. Hva med ekstratimer med egen lærer? Jeg er nok ikke kvalifisert til å hverken hjelpe eller komme med råd, men det var iallfall en tanke som slo meg da jeg leste innlegget. Det å dra frem 4klasse bøker mens resten av klassen sitter med 6klasse bøker vil naturlig nok virke negativt på denne gutten, og andre vil kansje se rart på dette, i verste fall mobbe på grunnlag av at de ikke helt vet hva som skjer. La denne gutten få arbeidsro med lærer alene, det husker jeg at jeg fikk i enkelte fag, og da var det ikke lenge før jeg lå på samme nivå. Husker godt jeg sleit med engelsk på barneskolen, men Tove hjalp meg godt frem. I dag snakker jeg flytene engelsk.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal gutten sitte der med 4. klassebøker? Det er mulig å lage til et enklere opplegg, gjerne med bruk av blant annet 4. klassemateriell, som settes sammen til en egen perm han kan jobbe med. Og manglende kontakt med foreldrene, samt ingen omtanke for deres ønsker minner definitivt om overkjøring. Jeg vil foreslå at lærer snakker med foreldre, det arrangeres et møte (gjerne med eleven tilstede) der man erkjenner at dette funker ikke, hva kan vi gjøre fremover for å få dette bedre til.

Skrevet

Dette er ikke en uvanlig problemstilling. Jeg synes i utgangspunktet at foreldrene og læreren burde ha kommet til en enighet. Hvis gutten har lese-og skrivevansker er det utrolig viktig at han får bøker tilpasset til nivå, om det nå er 4. klassebøker. Tror at man her må jobbe mye med foreldre og gutten i forhold til hvilke forventninger de har til han og hvordan opplegget kan gjøres bedre. Kan f.eks Kent tenke seg å gå ut på en gruppe sammen med noen andre som også har denne vansken? Er det bare han i klassen som sliter med dette? Ktan du slå flere sammen i smågrupper? Det viktigste er å få til et godt samarbeid med Kent og foreldrene hans. Hvis det er helt låst, ville jeg kontaktet PPT i forhold råd og veiledning rundt et best mulig tilpasset opplegg.

Gjest Dallandra
Skrevet

Å legge 4.klassetrinns bøker foran gutten blir helt feil. Å kopiere opp sider fra 4.klassetrinnsbøker og kombinere det med annet stoff og "kamuflere" det i en egen perm, blir en mye smidigere måte å gjøre det på. Synes nå jeg da.

Det er iallfall sånn jeg har gjort det.

Gjest Bodillen
Skrevet

Det er ikke det minste rart at denne gutten ikke vil ta opp 4-klassebøkene i klasserommet. Dette synes jeg var lite smidig av læreren. Hun burde ha tatt det opp med foreldrene og kommet fram til en løsning alle kunne leve med.

En nevø av meg har samme problem, og der jobber foreldrene veldig med ekstra oppfølgelign hjemme, for at problemene ikke skal bli så merkbare i klassesituasjonen. Dessuten kan han, hvis han vil, få tilgang på PC i klassen og/eller hjemme.

Gjest Gjest
Skrevet

For meg så ser dette ut som en oppgave/ case som er sakset direkte fra boken.

Sikkert en lærerstudent som skal ha hjelp til sine oppgaver.

Skrevet

lærerstudent eller ikke - her er det klart at læreren har gått ut over sin myndighet og det eneste hun oppnår er å forverre situasjonen, det første hun bør gjøre nå er å innrømme sine feilvurderinger overfor eleven og foreldrene og prøve med litt psykologi, kommunikasjon og medmenneskelighet for å oppnå bedre resultater..

Det som kunne vært spennende er å få vite om dette faktisk er en "case" eller virkelighet - for det forundrer meg at lærere i dag opptrer på en slik måte..

Skrevet

Vedkommende burde lese Trygve Berggrens "Læreren i etikkens motlys". Der står det om et nokså likt case...

Skrevet (endret)

Er dette et case du har fått utlevert som eksamensoppgave, eller?

Endret av hera
Gjest Miloine
Skrevet

Sånn skal ikke en lærer være. Problemet blir løst helt feil. Det er en selvfølge at foreldrene må bli involvert i dette, før læreren gjør noe som helst. Det fins andre opplegg for barn med lærervansker enn det som TS nevner blir gjort i den nevnte situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...