Plonk Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Vi laget staudebed i fjor. De fleste vekstene ser ut til å ha overlevd, unntatt en hortensia som ser ut til å være absolutt steindød, og to lavendelplanter som er fullstendig grå og visne. Leste i en annen tråd her at de skal klippes hver vår, men vil de komme igjen da eller kan jeg regne med at disse har vandret heden?
Gjest filosofia Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har samme problem hadde jeg nær sagt...den ene min var aldeles grå og kvistene var sånn tørka fant jeg ut når jeg klippet dem over. Så den var død. Eller i alle fall er den det nå for jeg dro den opp Den andre hadde biiiiittesmå skudd innerst så jeg, og der var kvisten saftig inni når jeg klippet. Så konklusjonen må være at dersom kvisten ikke er knustørr og grå INNI så kommer den seg med sola!
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #3 Skrevet 17. mai 2006 jeg trodde min også var død, den har stått i potte i garasjen i vinter, men når jeg tok den ut var det jo massevis av knopper på den?!?
Gjest Ninakanin Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Det finnes en søt type lavendelblomst som er to-årig. Er det den du har kjøpt kan det hende den rett og slett har daua? Hvis ikke så synes jeg du bær gi den en sjanse!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Jeg vet ikke så mye om lavendelplanter, men jeg trodde min var død, men nå begynner det å vokse igjen. Vær litt lat og vent litt med hagearbeidet, så kommer det kanskje!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har også dårlig erfaring med lavendel. Jeg kjøpte to, men de døde for meg. Tror de er lite herdige for det norske klimaet. Og det er synd at flere hageblader har artikler og bilder av planter som er fra litt varmere klimasoner. F.eks. er det stor forskjell på klimaet i Danmark og her. Men det finnes jo ulike sorter av lavendel. Kanskje du kunne gå til et velassortert hagesenter og spørre etter er litt mer herdig art ? De er jo så pene og dufter så deilig !
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Det kan hende den ikke er kommet i gang med årets vekst ennå. Jeg har en annen staude som så helt død ut for noen dager siden, men som kommer med mange skudd nå. Ellers er ikke akkurat lavendel den tøffeste planten. Det lureste er sikkert å dyrke dem i krukker og sette dem i garasjen eller kjellern om vintern.
Missbumblebee Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Vent å se! Jeg var supersikker på at de to jeg kjøpte i fjor var døde, for jeg glemte å ta inn krukkene de stok i ute, så de har vært ute hele vinteren, og i tillegg har de overlevd at hunden min har gravd i krukkene. Mine så helt døde ut helt til for en ukes tid siden.
Plonk Skrevet 18. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 18. mai 2006 Ok, takk for svar, jeg skal klippe dem pent og la dem stå en stund til før jeg eventuelt gir opp og graver dem vekk. Håper de lever, for jeg har feriert mye i Provence og elsker lavendel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå