Smørblomsten Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Lillegutt er ikke så begeistret for grøt - har forsøkt både maisgrøt med morsmelk i, og havregrøt med ris&hvete (blandes med vann) - ingen av dem er han særlig begeistret for. Ender oftest m at han hyler m munnen full av grøt som han ikke vil svelge Derimot elsker han fruktmos/purè. En venninne anbefalte meg å tilsette en skje med fruktpure for å få han til å like grøten. Men jeg er litt motstander av å tilsette søtsmaker for å lokke han til å like d (samme som med vann; han SKAL lære å like vann etterhvert og jeg skal IKKE begynne m saft)... Hva synes dere? Tilsette frukt for så å slutte m det når han spiser grøten, eller bare stå på og håpe at han etterhvert vil like grøt? Eller la vær å servere grøt i det hele tatt?
Gjest gjesta Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Min likte aldri grøt. Så for i et hele få han til å spise grøt ga jeg den med fruktpure. Når han var seks måneder begynte vi med brødskive.
Gjest Hufsa Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Min datter fikk grøt og most banan på annenhver skje, og til slutt gikk det av se selv.. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Har han smakt på grøten eller nekter han å smake? Mitt barn ville heller ikke ha grøt, men min mor fikk åpnet munnen og etter den første skjea var det greit. Da likte h*n smaken og alt ordnet seg. Jeg vet ikke hvordan hun åpnet munnen på barnet, men jeg har jobbet innenfor hvpu og en ting man kan gjøre for å åpne munnen er å holde for nesen. Det er selvsagt forbudt, men det blir gjort...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Jeg tilsatte maltekstrakt i grøten, men hun likte den best vanlig, bare havregryn og melk. Kanskje han liker kjøpegrøten bedre?
Smørblomsten Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. mai 2006 Jeg tilsatte maltekstrakt i grøten, men hun likte den best vanlig, bare havregryn og melk. Kanskje han liker kjøpegrøten bedre? ← Er det en annen kjøpegrøt jeg ikke vet om? De jeg har er Nestlè sine pulver-grøter... Og ja: han har smakt på grøten! Gikk faktisk bedre de to første gangene enn nå den siste uka...Kanskje han ikke vil ha grøt fordi jeg har introdusert fruktpurèene?! Ikke så begeistra for grønnsakspurèen heller...Kresen!?!
mzluze Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Vi brukte et snaut svakt dryss av kanel på grøten her. Og alt ble med ett veldig mye mer populært.
hanni Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 De MÅ ikke ha grøt ennå. Vi starta ikke før 6 mnd (jeg amma, det er vel litt forskjell om man bruker mme - veit ikke hva du gjør). Men vi stressa ikke noe med det, prøvde noen skjeer - men i praksis fullamma jeg til 8 mnd - det var ikke mye han fikk i seg av fast føde. Jeg ville ikke tilsatt søtning. Sønnen min var ikke begeistra for de grøtene fra 4-6 mnd. Men 8. mnd- grøten smaker mer, så DEN ville han ha. Vi ga litt fruktmos fram til 8 mnd. Ikkeno problem å bare gi det. Men det er visst forskjell på MM og MME - så det kommer vel litt an på det (i forhold til jern og sånn).
Bauche Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Som de sier: Det er ikke noe krise om du ikke får grøten til å bli populær ennå! - Her i huset var den aldri særlig poppis....jeg har pleid å mose banan i grøten (men har ingen problemer med å tilsette frukt så lenge det ikke er tilsatt sukker) Vet at mange av barna like risgrøten best...Jeg synes alle er like brekk-ekkle, så jeg forstår dem godt.. Om du gjerne vil gi grøt for å få roligere netter, så er det ikke alle det funker på. Her var nettene helt like med grøt eller ei - nå er nettene mer urolige om han får grøt til kvelds (han er ett år da) Småfolk sine grøter kan kanskje være mer populære... Ellers kan du kjøpe HIPP sine - de er uhørt søte vel og merke..men kanskje mer populære..(du kan jo blande halvt om halvt f.eks?) 6 mnd grøtene ble mer populære enn 4-mndsgrøtene her i huset... Endret 16. mai 2006 av Bauche
hanni Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Nei, det med netter som Bauche nevner, endra seg heller ikke hos oss. Sønnen min våkna hver natt til han var 14 mnd - og det hender han våkner fortsatt. Unger er ulike. Men jeg ville latt være å stresse med det. 5 mnd er ganske liten også da - det anbefales jo at man venter med fast føde til 6 mnd...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Jeg hadde melk nok men på helsestasjonen anbefalte de grøt da babyen var tre mmd. Han ville ikke ha,men min mor fikk han til å like det... Jeg lagde egen barnemat etter det, en blandling av grønnsaker uten løk og uten erter og med kjøtt på foodpr. Det likte han veldig godt. Han vokste så fort at bare morsmelk ble for tynn føde... Jeg ble lei av å amme han hver annen time og han krevde mer... barn er forskjellige...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 5 mnd er ganske liten også da - det anbefales jo at man venter med fast føde til 6 mnd... ← Nei, det er ikke riktig. Anbefalingen er at barnet om mulig fullammes i 6 måneder, men at barn som ikke ammes og barn som har behov for mer mat enn bare amminga, kan få mat ved behov etter 4 måneder. Anbefalingene finner du her: http://www.shdir.no/ernaering/spedbarnsern...fast_f_de_34333 Selv har jeg er jenta som spiser alt hun får - søtt eller ikke søtt. Men du skal aldri tvinge mat i et barn, den første tida er det viktigste å lære de at måltidene er et hyggelig samlingspunkt. Litt frukt ser jeg ingen grunn til å være redd for å gi. Legg litt ytterst på hver skje så trenger du ikke så mye.
14062003 Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Vår siste spiste heller ikke grøt til å begynne med. Så vi spisetrente med frukt og introduserte grøt pent. Ved å ha grøt og frukt på skjeia. Ikke ved å blande grøt og frukt for å lure det i barnet. Etter et par uker med spisetrening gikk det bedre med grøten. Men Nestle sin risgrøt var ikke noe særlig. Hipp sin risgrøt med fersken og banan falt mye mer i smak! Grøt er en god jernkilde. Med førstemann hjalp ikke grøt på nattesøvnen, men nå merker vi godt at første nattmåltid blir drøyd noen timer og at det nå er en nattamming i stedet for tre som for noen uker siden. Var inne på en, men så ble tydeligvis næringsbehovet større. Så vi innførte grøt på kvelden noe før vi hadde tenkt (5,5 mnd i stedet for 6,5) - babyen vår trengte det.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Jeg vet ikke hvordan hun åpnet munnen på barnet, men jeg har jobbet innenfor hvpu og en ting man kan gjøre for å åpne munnen er å holde for nesen. Det er selvsagt forbudt, men det blir gjort... ← Veldig bra. Veldig veldig bra. Selvsagt er det beste måten å få barnet til å åpne munnen på,hold for nesen så det ikke får puste. ja det var jammen smart
Mistyen Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Min minste likte ikke maisgrøten, men da jeg gikk over til havregrøt med banan og aprikos, da ble det sving på sakene. Den er fra 6 mndr, men du kan sikkert bruke den nå
Plym Skrevet 17. mai 2006 #16 Skrevet 17. mai 2006 Jeg synes det er stor forskjell på å gi babyer saft og å ha fruktmos i grøten. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å smakssette grøten med frukt. Jeg vil jo at barna mine skal like frukt, og det er jo ikke tomme kalorier sånn som saft. Jeg ville jo aldri spist grøt uten smak selv. Men som mange over her sier, det er absolutt ikke noe hastverk med å få i babyen grøt, hvis den får nok mat fra melken. Det går sikkert lettere hvis du venter noen uker og prøver igjen.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 17. mai 2006 #17 Skrevet 17. mai 2006 Enig med Plym. Du gir ham jo fruktmos uten grøt, så prøv med fruktmos med grøt hvis det klinger bedre Saft er noe HELT annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #18 Skrevet 17. mai 2006 Jeg laget grøten selv, med havre og vann. Det fallt mye bedre i smak og han sluttet å gulpe..
Bauche Skrevet 17. mai 2006 #19 Skrevet 17. mai 2006 Jeg laget grøten selv, med havre og vann. Det fallt mye bedre i smak og han sluttet å gulpe.. ← Men inneholder dette like mye jern? Jeg pleier også å lage havregrøt - lager av MME og havregryn jeg da..for å få en søtere smak.....Men jeg gjør det mest for å variere til en tass som ikke er så glad i grøt...
Festus Skrevet 18. mai 2006 #20 Skrevet 18. mai 2006 Å blande litt most frukt i grøten ser jeg på som uproblematisk, så lenge det ikke er tilsatt sukker (eller andre søtningsmidler for den saks skyld...). Det er ikke store mengden som skal til heller, før smaken endrer seg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå