Lisle Skrevet 5. desember 2002 #1 Del Skrevet 5. desember 2002 har tenkt å lage kun stekte grønnsaker og kjøtt til middag idag... har tenkt å kutte opp noen poteter i terninger og steke dem! men er det mulig? har gjorde det før men de potetene hadde alltid blitt kokt dagen før. kan man steke råe poteter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pulverheksa Skrevet 5. desember 2002 #2 Del Skrevet 5. desember 2002 Ja,det går helt fint. Tar bare litt tid til de er møre. Pleier å lage røstipoteter som er raspete poteter stekt som lapper. Endret på skrivefeil (alfabetet er vanskelig) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chimp Skrevet 5. desember 2002 #3 Del Skrevet 5. desember 2002 Det jeg pleier å gjøre, er å skjære rå poteter i tynne båter (bare la skallet sitte på). Stek dem i en blanding av Melange/olje, la dette bli godt og varmt før du legger potetene i. Så passer du på å snu dem ofte, en matpinsett er ypperlig til dette, hvis man har (forøvrig et redskap jeg kan varmt anbefale for en billig penge...)så de ikke blir brent, men de skal være ganske brune. Salte og evt. pepre til slutt. Dette blir kjempegodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ylvalin Skrevet 5. desember 2002 #4 Del Skrevet 5. desember 2002 Det hender jeg lager råstekte poteter i stekeovnen. Jeg synes det er bedre enn i stekepanne. Pleier å ha litt olje og rosmarin eller annet krydder over. Det tar litt tid, tre kvarter ca, men det blir veldig godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jamila Skrevet 6. desember 2002 #5 Del Skrevet 6. desember 2002 Mitt tips: skjær poteter med skall i båter. Ha et par skjeer olje og krydder (provancekrydder, rosmarin, timian, det du liker) i en plastpose. Ha i potetbåtene og rist posen slik at alle båtene får krydderblanding på seg. Deretter legger du potetbåtene utover et stekebrett og steker det i ovnen på 200 grader til de er møre og blåser seg opp, tar ca en halvtime/tre kvarter. Nam! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chimp Skrevet 6. desember 2002 #6 Del Skrevet 6. desember 2002 Tips: Sist OVNSSTEKTE, lot jeg dem stå en hel time iflg. en oppskrift utenpå en pakke m kyllingbryst. Aldri har de blitt SÅ gode.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nostalgia Skrevet 7. desember 2002 #7 Del Skrevet 7. desember 2002 Jeg steiker poteter ofte rett i panna - kjempegodt! Her er et lite middagstips fra meg.. utrolig lettvint og kjempegodt! Steik poteter i båter på pannen til de er nesten ferdig.. ha så i biff strimler og steik de med til de er brunet.. ta i strimler av rød paprika & squash & broccoli eller blomkål (eller hva du ellers liker selvsagt) la dette surre litt med.. ta i litt matfløte så det dekker bunnen på pannen.. litt grønnsaksbuljong..salt og pepper og annet krydder du liker - la alt dette surre litt på svak varme under lokk til det er ferdig.. og voila! - du har en kjempesnadder middag - og du har bare brukt en steikepanne:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chimp Skrevet 9. desember 2002 #8 Del Skrevet 9. desember 2002 Dette hørtes lettvint og godt ut. Denne må jeg prøve..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 10. desember 2002 #9 Del Skrevet 10. desember 2002 JEg steker ofte rå poteter, i båter som tidligere nevnt, men uten skall da. Pleier å ha salt, pepper og paprika-kryder på dem, og serverer til det meste av stekt kjøtt. Kyllingfilet, koteletter etc. Det synes vi er kjempegodt. Da steker jeg dem litt fort på helt VARM panne først, og så legger jeg dem over i en annen stekepanne med lav temperatur og lokk (denne varme stekingen tar jeg i flere omganger, så alle får bli stekt, ikke ligge langt oppe) I den andre pannen ligger de og godgjør seg i lang tid på relativt lav teperatur. Jeg vender på dem og og til, og steker kjøttet i mellomtiden. Nydelig middag dette Vet at mamma når hun lager slikt til hele familien ofte steker dem i ovnen, og da ofte steker kjøttet bare fort først, og legger det oppå potetene inni ovnen, så får de stå der og kose seg til poteter og kjøtt er fedig deilig, da får man kjøttsaften innstekt i potetene også Dette er fantastisk servert med skiver av lammelår i alle fall (selvsagt funker antakelig alle kjøtt-typer Men det spørsmålet gikk på var jo små potet-terninger. Det går helt klart. Så små går det antakelig fort å gjennomsteke dem også. Men litt lengre enn å bare varme poteter som er kokt dagen før. Vel.. uansett, JA, man kan steke rå poteter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melis Skrevet 12. desember 2002 #10 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg hadde råstekte poteter til middagen igår, og da tok jeg gulrotbiter sammen med potetene. Det var bare nydelig! Gulerøttene fikk en rund, søt, god smak! Kommer jeg til å gjøre oftere! Det må jo være sunt også, siden ingen viktige vitaminer og sånt "kokes ut"? Tok bare over litt olivenolje og krydret med salt, pepper og rosmarin... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå