Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #41 Skrevet 20. mai 2006 Så du mener et verv i en 17.mai-komité kan sammenlignes med å jobbe på McDonalds eller være soldat. Kanskje du ikke helt har skjønt at 17. mai dreier seg om frihet? ← Orkestrene som spiller i toget bruker også uniform som er utformet i orkesterets vedtekter.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #42 Skrevet 20. mai 2006 Man går ikke i tog 17 mai for å feire frihet fra organisasjoners vedtekter. Det er ikke Woodstock eller flowerpower-tog
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #43 Skrevet 20. mai 2006 Så en skal betale tusner av spenn for et plagg en ikke har noe tilknytning til for å være med i en komite og ha det hyggelig? ← Ikke tilknutning til? Mener du at hun bor her i landet og ikke har tilknytning til landet? Er hun turist?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #44 Skrevet 20. mai 2006 Man kan ha det hyggelig og SAMTIDIG ikke bryte vedtektene
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #45 Skrevet 20. mai 2006 Folk som kun er ute etter å misforstå gidder jeg faen ikke mate med teskje hele ettermiddagen! Hun har mer tilknytning til sin sari enn en bunad. Det er klart, ellers ville det ikke bli noe debatt ut av dette da vet du. Hadet bra, dette ble for dumt! (towelie kan ikke svare for seg ædda bædda derfor forlater hun diskusjonen)
Diktern Skrevet 20. mai 2006 #46 Skrevet 20. mai 2006 Her er det faktisk min hjemby det er snakk om, så jeg har litt mer kjennskap til saka en div. gjester. Men jeg synes godt ho kunne få bruke sari hvis ho ville det, det har jo ingenting med å feire India å gjøre. Mange kom bort til denne dama på 17.mai og gav sin støtte til sari-bruk, og ei norsk dame gikk faktisk i sari i borgertoget:) Denne saken er på ingen måte representativ for vår by - det kom vel ikke som en overaskelse på noen at det var Pensjonistpartiet (sammen med H og FrP) som kom med streke motforestillinger....
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #47 Skrevet 20. mai 2006 man er vel ikke med i en 17. mai kommite om man ikke føler at man har tilknytning til landet. Det hadde ingenting med kostnad å gjøre - hun hadde bunad som hun brukte. Om hun ikke har tilknytning til bunaden, så må hun ihvertfall ha tilknytning til vedtektene i kommiteen.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #48 Skrevet 20. mai 2006 Mange kom bort til denne dama på 17.mai og gav sin støtte til sari-bruk, og ei norsk dame gikk faktisk i sari i borgertoget:) ← Så flott!!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #49 Skrevet 20. mai 2006 Min kommentar er at dette er såpass uinteressant at det kan klassifiserers som en typisk ikke-sak.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #50 Skrevet 20. mai 2006 Bør ihvertfall ikke være avis-stoff. De manglet vel desperat stoff den dagen..
Gjest 17.mai-gjest Skrevet 20. mai 2006 #51 Skrevet 20. mai 2006 *plukker opp tråden til Towelie* Denne overholdelsen av vedtaket til en 17.maikomité er da det mest nazi jeg har sett på lenge... At et mannlig medlem av denne komiteen ikke får bære bunad, er da alldeles på trynet, siden et flertall i Norge(?) anser bunaden som et virkelig tradisjonsrikt festplagg, og særlig på nasjonaldagen vår. Jeg har like vanskelig for å godta at den samme 17.maikomité mener at kvinner i komitéen MÅ kjøpe seg bunad for anledningen. Er de ikke riktig kloke, eller mangler de bare fornuft? En bunad koster gjerne 25 tusen kroner! Jeg er etnisk norsk, har ikke bunad, og bør derfor ikke vurdere hverken politisk engasjement eller deltagelse i 17.maikomiteér før jeg har fått spart opp nok penger så jeg kan kjøpe meg bunad? Det er dessverre fort gjort å mistenke "De Blå, featuring gammel nisse fra Pensjonistpartiet" for å ha en fordekt rasistisk vrangvilje. Sitatet fra Pensjonistpartiets representant, aktualiserer munnhellet om at "det er bedre å holde kjeft, og la folk tro du er dum, enn å åpne den og fjerne all tvil".
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #52 Skrevet 20. mai 2006 Denne saken er på ingen måte representativ for vår by - det kom vel ikke som en overaskelse på noen at det var Pensjonistpartiet (sammen med H og FrP) som kom med streke motforestillinger.... ← Ja, jeg har sett dette debattert andre steder og. Bra at andre krefter i Sandefjord også kommer på banen og balanserer bildet en smule
Gjest Leya Skrevet 20. mai 2006 #53 Skrevet 20. mai 2006 Det morsomme her er at kritikken av journalisten er så usannsynlig usaklig og den generelle gjestediskusjonen (noen som diskuterer med seg selv her???) bærer preg av liten kunnskap på området...
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #54 Skrevet 20. mai 2006 Det morsomme her er at kritikken av journalisten er så usannsynlig usaklig og den generelle gjestediskusjonen (noen som diskuterer med seg selv her???) bærer preg av liten kunnskap på området... ← Kan du vennligst utdype hva du mener? Er tærne så såre?
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #55 Skrevet 20. mai 2006 Kan du vennligst utdype hva du mener? Er tærne så såre? ← Beklager, jeg var antageligvis for snar. Tråden har vært så rolig at jeg ikke hadde fått med meg at det er skrevet mye tull siden jeg kikket inn sist, rett over midnatt i går. Nå har den utviklet seg til bare snikksnakk-tull.
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #56 Skrevet 21. mai 2006 Jeg er etnisk norsk, har ikke bunad, og bør derfor ikke vurdere hverken politisk engasjement eller deltagelse i 17.maikomiteér før jeg har fått spart opp nok penger så jeg kan kjøpe meg bunad? ← Det handler vel mest om frihet til å pynte seg med hva man vil på 17.mai? Min datter på 12 fikk ikke bære dusken i toget fordi hun ikke hadde bunad Jeg visste ikke at det var uniformsplikt på 17.mai Og hun hadde fått nye klær og følte seg kjempefin
Gjest gjest1 Skrevet 21. mai 2006 #57 Skrevet 21. mai 2006 Ikke er bunad noen norsk uniform heller, selv om det kan virke sånn på enkelte. Den er en festdrakt, og de er konstruerte og sammensatte, og har faktisk sitt utspring i moter fra det store utlandet for x antall år siden. ← Poenget mitt er at det må være mulig å feire 17.mai iført det man selv regner som sitt fineste plagg. Ikke det som enkelte mener er obligatorisk på 17.mai, nemlig bunad. Ta blir det jo en form for uniformering. Man feirer ikke ordentlig uten bunad Og man skal kunne få delta i alle aktiviteter på 17.mai iført sitt fineste antrekk, det være seg bunad, sari, sjakett eller kjole.
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #58 Skrevet 21. mai 2006 Poenget mitt er at det må være mulig å feire 17.mai iført det man selv regner som sitt fineste plagg. Ikke det som enkelte mener er obligatorisk på 17.mai, nemlig bunad. Ta blir det jo en form for uniformering. Man feirer ikke ordentlig uten bunad Og man skal kunne få delta i alle aktiviteter på 17.mai iført sitt fineste antrekk, det være seg bunad, sari, sjakett eller kjole. ← Hvorfor glemmer dere hele tiden at dette var 17-MAI KOMMITEEN SOM VILLE STILLE I LIKE KLÆR OG VEDTEKTENE SA BUUUNNNNAAAADDD FOR I SVARTE GRØNNE!!!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 21. mai 2006 #59 Skrevet 21. mai 2006 Poenget mitt er at det må være mulig å feire 17.mai iført det man selv regner som sitt fineste plagg. ← Så start en tråd om det da. Poenget i denne tråden er den vinklingen journalisten har valgt i artikkelen.
Gjest gjest1 Skrevet 25. mai 2006 #60 Skrevet 25. mai 2006 Så start en tråd om det da. Poenget i denne tråden er den vinklingen journalisten har valgt i artikkelen. ← Tror ikke vi har lest samme artikkel jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå