jordbær Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Sykehuset buskerud fikk et hyggelig besøk på lørdag. Hells Angels og Bandidos gav sykehusets barneavdeling spillkonsoller og spill. Er det bare jeg som reagerer på at det blir satt i negativt lys med en gang? De gjorde jo en god ting? Hells Angels eller Frelsesarmeen.. Spiller det virkelig noen rolle, så lenge det faktisk er godt ment?! Slik jeg forstod ut i fra artikkelen, var det heller ingen av dudene som gikk inn for å reklamere for hvem det var. Jeg mener iallefall det var kjempefint gjort! Synd at det blir fremstilt som en uting i media.
Gjest du Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Sorry, men både din kritikk av media og politiet samt hele aksjonen gjør at jeg synes kritikk mot gavene er enda mer berettiget. Det er kjent fra mafiaverden (eller for å være mer politisk korrekt så heter det vel organisert kriminalitet) å gjøre veldedighetsarbeid som rekrutteringsarbeid. Mafia over hele verden bruker med jevne mellomrom å gjøre noe ekstremt sukkersøtt veldedighetsbidrag. Svært ofte ser man det under store naturkatastrofer etc. Da kommer mat og pledd til de som trenger det (spesielt om regjering kommer sent til). Og som alltid er disse gavene forbundet med at de er fra noen som ville være anonyme givere, men som det viser seg at alle likevel får vite er fra noen helt spesielle. Å sørge for å spre sitt eget navn samtidig som man prøver å få frem at man egentlig prøver å være anonym er liksom et genistrek. For om de prøver å være anonyme, ja, da må de jo virkelig gjøre dette fra dypet i sitt hjerte? Feil. De prøver å virke som de gjør gode gjerninger for å være snill av ren medmennesklighet. Hva vinner de egentlig med å gjøre slikt? Jo: - folk tror de er snille - folk synes de får hjelp og støtte - folk synes staten er urettferdig ute etter mafiaen (for de var der og hjalp når ingen andre var der) Hvilke goder fører dette med seg for mafia? - de får bedre støtte og forståelse når de sier de er misforståtte vesener og politi\stat er ute etter dem - flere folk oppsøker de for å få hjelp når de har problemer (og som man kan tenke seg så må man betale tilbake for hjelpen resten av livet) - flere oppsøker oranisasjonen for å bli medlem, for de føler trygghet og tilknytning. Spesielt er det lukrativt å få flere medlemer i nabostrøk man har få i fra før, da har man et nytt strøk som inntektskilde Synes ikke at de norske klubbene er like store organisrte miljøer som noen av deres utenlandske søsterklubber er, men at de er kriminelle miljøer er det jo liten tvil om. Skal de overbevise samfunnet om de egentlig er rene, snille sjeler, så synes jeg det er mye mer overbevisende om man slutter å stjele, true, lange, terroriser og drepe enn at man i nye og ne gir penger\mat\leker\klær\medisin til gode formål. Som en uteligger og narkoman sa det: Jeg har ikke fått mat på tre dagerr og mangler penger til neste skudd, men aldri i livet om jeg tar imot slike blodpenger.
jordbær Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Beklager, men jeg ser ikke poenget ditt med å sammenligne MC-folk med mafiaen. Det finnes normale MC-folk i norge også Og jeg nekter å tro at alle medlemmene i de 30 forskjellige klubbene dette gjelder, er slemme folk! Ja, det er de med negative sider, men selv de mest ihugga MC-dudene er egetlig hyggelige folk som meg og deg. (Selv om sikkert mange har sine mørkere sider, så er ikke alle drapsmenn og narkomane) Dette var jo et forsøk på samarbeid mellom MC-klubbene, for å bevise for omverden at det ikke bare var bråk mellom klubene, slik mange tror. Sorte sjeler finnes i alle organisasjoner/foreninger.. Endret 16. mai 2006 av jordbær
Gjest du Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Dette var jo et forsøk på samarbeid mellom MC-klubbene, for å bevise for omverden at det ikke bare var bråk mellom klubene, slik mange tror. Sure. Om jeg melder meg inn i yakuzaen så betyr det ikke at de blir mer lovlydig av den grunn. Om jeg så melder inn hele slekta betyr det heller ikke at det er en mer lovlydig organisasjon. Man kan påstå de har flere lovlydige medlemmer enn før, men de er ikke mer lovlydige av den grunn. Det at alle medlemmer ikke er kriminelle eller at alle ikke er like tunge kriminelle kan ikke automatisk føre til en slutning at da må det være en lovlydig organisasjon. Har hatt motorsykkel før, og hverken jeg eller mine venner som har motorsykkel har hatt problem med å finne motorsykkelklubber som faktisk bare er en motorsykkelklubb. Jeg, som mange andre, undrer stort på hvorfor man higer etter å være medlem av av en slik type klubb om man har null interesse for organisert kriminalitet.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Enig med "du". Og kritikken går da ikke på at det var mc-klubber generelt, men at det var de kriminelle iblant dem også, med store prangende jakker med emblemer på. SÆRLIG i et område hvor disse grupperingene har vært SÆRDELES voldelige og skadelige. Er det ok om Al Quaida deler ut gaver også? Er de da også "snille"?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Sjarmtroll... http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1319377.ece Vi vil i neste nummer av vårt magasin navngi politibetjentene som var med på dette. Når de henger oss ut, henger vi ut dem, sier Hanes.
Gjest BagLady Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Hvis det ikke hadde vært fordi det var om å gjøre å få oppmerksomhet rundt sin sjenerøsitet, så kunne de jo gitt gaven anonymt
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Beklager, men jeg ser ikke poenget ditt med å sammenligne MC-folk med mafiaen. Det finnes normale MC-folk i norge også Og jeg nekter å tro at alle medlemmene i de 30 forskjellige klubbene dette gjelder, er slemme folk! ← Hells Angels og Bandidos er IKKE blant de "normale" MC-klubbene i landet, dvs de som primært og nesten utelukkende driver med motorsykkel, sosiale sammenkomster og øldrikking. Det er velkjent at begge organisasjonene driver med våpensmugling, kontrollerer større deler av narkotikamiljøet og driver torpedovirksomhet. Da synes jeg det spiller en rolle hvor gaven kommer fra. Dette gjelder "hele" klubbene, ikke bare enkeltmedlemmer. Ville det vært grreit om gaven kom fra en du visste var hallik eller dealer, eller er det bare greit så lenge han bare "trolig" er hallik eller dealer? Slike gaver fra så tvilsomme organisasjoner klarer ikke jeg å se på som noe annet enn smøring (eller forsøk på å skape velvilje i offentligheten) - ikke som en velment og ærlig gave.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er enig med trådstarter og mener at dette er for primitivt av presse og politi. Man skal ta avstand fra det gale folk gjør og ikke fra folkene selv eller deres gode gjerninger. Vi mennesker ønsker å forenkle og å se folk bare som snille eller bare slemme er sikkert en behagelig forenkling. Det er også typisk at en gruppes motstandere helst ønsker at den andre gruppen bare skal oppfattes som ond og destruktiv. Sannheten er at langt de fleste av oss (inkludert politi, presse og MC-medlemmer) har både noe ondt og noe godt i oss. Jeg mener at vi mennesker må strebe etter å nå et mer avansert nivå og kunne håndtere at et menneske kan både være ondt og godt uten å gå inn i slike forenklinger. Slike forenklinger som at et menneske bare er ondt, at sikkert alle andre familiemedlemmer/gjengmedlemmer/yrkeskollegaer eller av samme rase er like umoralske har virket langt mer destruktivt på menneskelig fellesutvikling enn det har vært nyttig. I likhet med alle andre ønsker selvfølgelig MC-klubbene å bli likt av andre. Det gjør også politiet og pressen også og også disse gruppene har av og til sjarmoffensiver mot befolkningen på en eller annen måte. Også mot barn. Så jeg synes vi skal være takknemlige for at MC-klubben gir gaver og ta i mot disse. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi aksepterer kriminelle handlinger.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 I likhet med alle andre ønsker selvfølgelig MC-klubbene å bli likt av andre. Det gjør også politiet og pressen også og også disse gruppene har av og til sjarmoffensiver mot befolkningen på en eller annen måte. Også mot barn. Så jeg synes vi skal være takknemlige for at MC-klubben gir gaver og ta i mot disse. Men det betyr selvfølgelig ikke at vi aksepterer kriminelle handlinger. ← Jeg tror ikke Hells Angels har noe sterkt behov for å bli likt. Nr 2: Hells Angels er ikke en MC-klubb. 80% har vært i fengsel. DET er ikke slik i vanlige MC-klubber... Bare fordi man er i en hjelpetrengende posisjon så trenger man ikke å godta hjelp fra hvem som helst (jmf fattighusets avvisning av blodpenger).
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Jeg skal ikke motsi at det er en del av HA sine medlemmer oppgjennom åra som har vært kriminelle. Men HA og Bandidos var kun 2 av og over30 klubber som var med i Poker Run. Flesteparten av de som var med å kjørte har egne familier og egne barn. Flere av dem har hatt barn til behandling på sykehuset buskerud. Det de gjorde var et fint initiativ! De ga penger og gaver til noen som trang det. Og de gjorde ikke detta fordi de vil rekruttere små barn til å bli kriminelle mcbanditter. De gjorde det fordi det er mennersker som bryr seg om andre mennesker. Sånn samfunnet er idag finner du ikke noe flere kriminelle i mc klubber enn du gjør andre steder. Fleste parten av de som kjørte er snille menn, med egne familier. Detta er gutter som har harley som hobby eller levebrød, som elsker det de holder på. Ikke organiserte kriminelle som raner, dreper og driver med narkohandel. Skulle tru det var midt i den store mc krigen på 80-90 tallet enda sånn som folk bærer seg over at de prøvde å væra snille. Det provoserer meg å lesa at folk faktisk trur at faren min er kriminell fordi han har som hobby å kjøre harley og å væra sammen med andre kompiser som gjør det samma. Her jeg bor blir man nemelig sett på som kriminell bare man sitter på en harley.
Gjest BagLady Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Bare fordi man er i en hjelpetrengende posisjon så trenger man ikke å godta hjelp fra hvem som helst (jmf fattighusets avvisning av blodpenger). ← Enig. Det er vel litt på siden av diskusjonen, men jeg synes faktisk det spiller en rolle hvor slike gaver kommer fra. For meg ville det ikke føles riktig hvis det gikk på bekostning av andre hjelpetrengende, slik det kan i tilfeller der gavene er finansiert ved f.eks. tyveri.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #13 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skal ikke motsi at det er en del av HA sine medlemmer oppgjennom åra som har vært kriminelle. Men HA og Bandidos var kun 2 av og over30 klubber som var med i Poker Run. Flesteparten av de som var med å kjørte har egne familier og egne barn. Flere av dem har hatt barn til behandling på sykehuset buskerud. Det de gjorde var et fint initiativ! De ga penger og gaver til noen som trang det. Og de gjorde ikke detta fordi de vil rekruttere små barn til å bli kriminelle mcbanditter. De gjorde det fordi det er mennersker som bryr seg om andre mennesker. Sånn samfunnet er idag finner du ikke noe flere kriminelle i mc klubber enn du gjør andre steder. Fleste parten av de som kjørte er snille menn, med egne familier. Detta er gutter som har harley som hobby eller levebrød, som elsker det de holder på. Ikke organiserte kriminelle som raner, dreper og driver med narkohandel. Skulle tru det var midt i den store mc krigen på 80-90 tallet enda sånn som folk bærer seg over at de prøvde å væra snille. Det provoserer meg å lesa at folk faktisk trur at faren min er kriminell fordi han har som hobby å kjøre harley og å væra sammen med andre kompiser som gjør det samma. Her jeg bor blir man nemelig sett på som kriminell bare man sitter på en harley. ← Hvorfor samarbeider de andre klubbene med Hells Angels og Bandidos, da? Det er FORTSATT slik at disse to klubbene (og noen få andre) driver organisert kriminalitet. Selvsagt er de fleste MC-folk greie, og det er ikke noe galt med en om en har en Harley, det vet selv jeg som bare har en veteranmotorsykkelentusiast som far. De fleste MC-klubbene er nok også helt stuerene. Men noen - blant annet HA og Bandidos - er det ikke - hvorfor skal man "jobbe" sammen med dem? Jeg ville aldri samarbeidet med noen som drev med slik virksomhet selv om de var "reale nok" akkurat mot meg i en spesifikk situasjon.
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. mai 2006 #14 Skrevet 17. mai 2006 Men noen - blant annet HA og Bandidos - er det ikke - hvorfor skal man "jobbe" sammen med dem? ← Man bør integrere kriminelle i å være med på lovlydige ting, fordi det motsatte vil bidra til at de fortsetter med kriminalitet, iom at de da blir holdt utenfor samfunnet. Å bare fortelle folk hva de ikke skal gjøre har aldri fungert, man må også vise hva som er riktig og ønskelig at de gjør. Sannsynligvis er det også mange av medlemmene i disse to klubbene som har familie og egne barn, som kanskje også har ligget på dette sykehuset, og gjerne vil bidra av den grunn. "Kriminelle" har mellommenneskelige følelser de også...
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #15 Skrevet 17. mai 2006 Man bør integrere kriminelle i å være med på lovlydige ting, fordi det motsatte vil bidra til at de fortsetter med kriminalitet, iom at de da blir holdt utenfor samfunnet. Å bare fortelle folk hva de ikke skal gjøre har aldri fungert, man må også vise hva som er riktig og ønskelig at de gjør. Sannsynligvis er det også mange av medlemmene i disse to klubbene som har familie og egne barn, som kanskje også har ligget på dette sykehuset, og gjerne vil bidra av den grunn. "Kriminelle" har mellommenneskelige følelser de også... ← Hehe - det blir for naivt for meg i dette tilfellet. Å inkludere enkeltpersoner er selvsagt. Jeg har også jobbet sammen med folk med svært tvilsom bakgrunn fordi arbeidsplassen jeg var på også var tilrettelagt for folk med diverse behov. Det var helt ok, og hyggelige karer. Men dette var i hovedsak folk som hadde et uttalt mål om å skjerpe seg, som ikke (lenger) var del av et organisert kriminelt mlijø osv. Og det var i en sammenheng hvor det var lett å skille den profesjonelle rollen og den private/andre roller. Jeg skjønner selvfølgelig at kriminelle også har følelser. Noen er f eks gode til å skjønne hvor det gjør vondt når man slår, eller ser behovet for skytevåpen i visse miljøer. Selvsagt er de også glad i barna sine. Men hvorfor var det viktig for dem å ha på seg jakker med medlemsmerker, og representere disse klubbene? Som det er sagt flere ganger her er dette klubber som driver med DRØY kriminalitet - og så lenge det er snakk om en KLUBB kan man vel ikke snakke om den mellommenneskelige greia, når klubben ellers "bare" driver med kneskålknusing, smugling og dealing?
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mai 2006 #16 Skrevet 18. mai 2006 Naiv? Synes det blir litt banalt å beskylde andre for å være naive når man tydelig ikke vet noe mer om temaet enn det man har lest i avisene, som i utgangspunktet stigmatiserer begrepet "motorsykkelgjeng". For det første driver HA og Bandidos med "normale" motorsykkelaktiviteter, og det er svært varierende hvor kriminelle medlemmene er. For det andre så er ikke kriminelle kyniske jævler som er ute etter å skade alle, "også er de jo sikkert glad i ungene sine også". De aller fleste kriminelle er som meg og deg, med like mye samvittighet og sosiale sperrer, den store forskjellen er at de forholder seg til en annen rettslig kodeks enn oss. Når det gjelder det at de hadde klubbmerkene sine på jakka så var dette ett initiativ som var tatt i forbindelse med motorsykkelmiljøet, og da hadde det rett og slett vært smålig om to utvalgte klubber bare fikk være med å kjøre inn pengene, og ikke dele dem ut igjen.
Gjest datter til biker Skrevet 18. mai 2006 #17 Skrevet 18. mai 2006 Det at de kjørte med merker er jo no alle mc klubber gjør uavhengi om de tilhører HA eller HOG. Det er jo noen av dere her som får det til å høres ut som de utelukkende driver med kriminell aktivitet, det er ikke tilfelle. De driver med akkurat de samme tingene som andre mc entusiaster. Hvorfor skulle ikke gavene som dissa mannfolka ga til barne avd være gode nok? At barna på avd ble glade når de fikk gaver og fikk se mange fine motorsykler, som et lys punkt i hverdagen det er så klart noe alle de fleste overser lett. Det her hadde heller ikke blitt no stor sak hvis ikke Drammens Tidene hadde gjort som de pleier å stikke nesa si borti. Det er nå jobben dems, men hvorfor ringe å be om kommentar fra Ordfører i Øvre Eiker? Det var ikke i Øvre Eiker detta skjedde, og den godeste mr Werp er kjent for ikke å like Mc klubber. Sykehuset Buskerud hadde ingen problemer med å ta imot gavene fra Scanbike intill de fikk vite at to av klubbene som var med hadde en kriminell fortid. Det fikk de vite kun fordi de fikk en telefon fra DT som innformerte dem om dette og hva både Ordfører i Øvre Eiker og Politimester i Søndre Buskerud sa, da var det plutselig ikke ok å motta gaver fra Scanbike lengre.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #18 Skrevet 18. mai 2006 Jeg er enig med jordbær. Dette finnes normale bikere.
aline Skrevet 18. mai 2006 #19 Skrevet 18. mai 2006 hadde dette vært en operasjon satt igang og gjennomført kun av bandidos og Hells angels, så hadde jeg fint skjønt kritikken, for man kan si hva man vil om mc-klubber, men akkurat DE TO klubbene, er man ikke vanlig og snill og grei om man blir med i, da er man i tilfelle dummere en sunt er. men det står jo ikke at det bare var de to klubbene, det sto at det var folk fra både bandidos og hells angels der, mange mcere bruker svarte jakker, svarte vester og svart sykler og hjelper og store emblemer til tross for at de har helt redelige klubber. jeg er selv medlem i mc-klubb, dog bare som support/mc-rype, men vi har i flere år vært med på veldedighetsarbeid for barneavdelinger på sykehus, dette har vært organisert av en mann som ikke hører til hells angels eller bandidos, og det er ikke den samme greia som var nå, men det har aldri vært reaksjoner på at mc-folk har jobbet for veldedighet tidligere. men da uten disse to omtalte klubbene, så det er vel ingen som tror at alle bikere er slemme, men mange tror nok at alle medlemmer av disse to klubbene ikke er så ufattelig snille. og jeg er enig i en over som sier at det finnes faktisk masse mc-klubber som bare er mc-klubber, så dersom man ikke har noen interesser for kriminalitet eller slikt, så velger man vel rett og slett ikke de to som er viden kjent for kriminalitet, drap, narkotikasalg etc etc.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mai 2006 #20 Skrevet 18. mai 2006 og jeg er enig i en over som sier at det finnes faktisk masse mc-klubber som bare er mc-klubber, så dersom man ikke har noen interesser for kriminalitet eller slikt, så velger man vel rett og slett ikke de to som er viden kjent for kriminalitet, drap, narkotikasalg etc etc. ← Jo, det kan man gjøre av flere grunner, feks dersom det er den klubben man kjenner folk i fra før, og dermed vet at ryktet deres er kraftig overdrevet. Eller så kan det rett og slett være så enkelt som at det er geografisk praktisk, selv bor jeg langt ute på bygda hvor det ikke kryr av mc-klubber med eget verksted, så for meg ville det vært naturlig å melde meg inn i den nærmeste, uavhengig av hva media måtte finne på å skrive om dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå