Gjest Gjest_Daim_* Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Hei, Jeg ønsker råd til assen jeg skal stramme opp budsjettet mitt. Synes jeg brukre penger på masse unødige ting. Har aldri oversikt over hva pengene brukes til. Hva er normalt å bruke på feks klær, kosmetikk, mat, lunsjepenger osv? trenger råd
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Hva som er normalt kommer nok VELDIG an på hvor mye man tjener og hvordan man lever. Da jeg var student brukte jeg sikkert nesten like mye penger på øl som på mat, f eks. Nå bruker jeg tilnærmet ingen penger på klær, men det er fordi jeg har liten inntekt for tida. Om du bor alene vil jeg tro du bruker 2-3 000 på mat, pluss mer om du kjøper lunsj hver dag. Selv pleier jeg å prirotere mat foran nye klær, sminke o.l... Om jeg har noen tusen til overs og vet jeg får inn mer penger, kan jeg dog godt bruke en tusenlapp på ett plagg. Har jeg lite penger shopper jeg selvsagt ikke...
Gjest cecilia Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Kommer jo veldig an på åssen man prioriterer. Da jeg gikk skole kom klær, kosmetikk og festing foran mat. Ikke nå lengre, heldigvis.. Jeg og samboeren bruker vel rundt 3500 kroner på mat pr. mnd. Vet det er mye, og skulle gjerne hatt noen tips for innstramming selv
Prinsesse på erten Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Hvis du skal sette opp budsjett synes jeg du begynner i feil ende.... Du bør begynne med inntekten din og trekke fra de faste utgiftene. Da får du en pekepinn på hvor mye du kan bruke på gøy. Hvis du har igjen mer enn du føler du trenger å bruke på gøy, kan du jo også spare litt?
Jane How Skrevet 17. mai 2006 #5 Skrevet 17. mai 2006 Det er kanksje ikke så vanlig å bruke like mye penger på klær og kosmetikk hver mnd, du kjøper feks ikke mascara og vintersko hver mnd, og når du først må ha noe nytt, blir det ofte mer enn gjennomsnittet for hver mnd. Om du skal stramme inn økonomien, må du ta det du har til overs hver mnd, og få det til å strekke lengst mulig, ved å planlegge kjøpene før du handler. Der er det kjempemye å spare, framfor å handle mat hver ettermiddag, før middagen (da er man sulten og har ofte lyst på noe ekstra godt).
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 http://www.sifo.no/files/standardbudsjett_enkel.pdf Her er en oversikt over hva et (relativt nøktern) forbruk koster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå