Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #1 Del Skrevet 16. mai 2006 Har mye rabarbra nå og trenger noen gode oppskrifter og forslag til hva jeg kan bruke den til. Og gjerne en oppskrift på en god rabarbrapai! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. mai 2006 #2 Del Skrevet 16. mai 2006 Rabarbrapai 150 g smør 350 g hvetemel 50 g sukker 3 eggeplommer 3-4 ss kaldt vann 1 kg rabarbra 3 dl sukker 2 ss potetmel egg til pensling perlesukker Smuldre sammen smør, mel og sukker. Rør inn eggeplommene og vann til deigen får en fin konsistens. La stå kaldt 30 minutter. Kjevle ut til en leiv som kler en rund form. Skrell rabarbra og skjær i 2-3 cm biter. Fordel i formen sammen med sukker og potetmel. Skjær strimler av deigrestene og legg over som gitter. Pensle med egg og dryss på perlesukker. Stek nederst i ovnen ved 200 grader i 30-40 minutter. Server lunken med vaniljekrem til. Rabarbrakompott 750 g rabarbra 3 dl vann 2,5 dl sukker 1 vaniljestang eller hel kanel 1 ss potetmel ½ dl kaldt vann Trekk skinnet av rabarbrastilkene og skjær av det grove. Del stilkene i biter. Kok opp vann, ca 1 dl sukker og vaniljestang eller kanel. Tilsett rabarbrabitene og la koke under lokk i 8-10 min. Smak evt. til med mer sukker. Jevn med potetmel rørt ut i litt kaldt vann, rør godt i grøten mens potetmeljevningen tilsettes. Kok opp og hell kompotten over i en dessertbolle. Server med fløte, pisket krem, vaniljesaus eller is. Rabarbrakake 250 g mykt smør 250 g sukker 250 g hvetemel 2 ts bakepulver 4 egg 4 ss kaldt vann 8 rabarbrastilker sukker, kanel og hakkede nøtter til pynt Du trenger en liten ildfast form, på størrelse med «½ langpanne» Varm stekeovnen til 180 ºC. Skjær rabarbra opp i biter. Rør smør og sukker hvitt og luftig. Rør inn hvetemel, bakepulver og egg. Kaldt vann røres inn helt tilslutt. Hell røren i bakepairkledt/smurt form. Legg over rabarbra og dryss over sukker kanel og ev.hakkede mandler. Stek på nederste rille 35-40 min. Server kaken lun med krem eller is. Ostekake med rabarbrafyll 50 g malte mandler 1 egg 75 g smør 75 g hvetemel 3 ss sukker 350 g rabarbra 125 g sukker 2 ss vann 2 ss maisenna 250 g naturell amøreost 85 g sukker 2 egg 2 ss hvetemel 1 ts vaniljesukker 2,5 dl kremfløte Bunnen: Mal mandlene. Rør inn egg, sukker og hvetemel. Trykk deigen ut i en 22 cm springform eller en paiform. Det kan lekke litt ut av springformer, så sett den evt. på plate med bakepapir i ovnen. Stekes i 15 minutter på 200 grader. Kutt rabarbraen i 1 cm biter og kok den opp sammen med vann og sukker. La den koke noen minutter til den begynner å gi fra seg væske og blir litt myk. Rør ut maisenaen i litt vann og tilsett dette. Ostemasse: Bland osten med sukkeret og tilsett ett egg om gangen. Tilsett hvetemel og kremfløte og rør til det er jevnt. Legg rabarbramassen over bunnen som har stekt i 15 minutter. Hell deretter ostemassen forsiktig over. Stek videre ved 200 grader i 45 minutter. Kaken synker kanskje litt sammen når den kommer ut av ovnen. Serveres lunken eller kald. Dryss melis over før servering. Rabrabrasyltetøy 2 deler rabarbra 1 del sukker (eller bruk den mengden som passer deg) Rens og kutt opp rabarbra. Legg rabarbra og sukker lagvis i kjelen og kok opp på middels varme. Skru opp varmen og kok til rabarbraen er mør. Rør ofte. Fyll på små varme glass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 16. mai 2006 #3 Del Skrevet 16. mai 2006 Jeg lager ofte denne i rabarbrasesongen. Rabarbrapai 6 dl hvetemel 1 dl sukker 1 1/2 ts bakepulver 190 gr mykt smør 2 egg 1/2 kg rensket, oppdelt rabarbra 1 1/2 dl sukker 2-3 ss potetmel Arbeid sammen ingrediensene til deigen (det kan gjøres for hånd med smuldring etc, eller i foodprocessor), klem ut 2/3 av den i 24 cm springform. Legg rabarbraen i deigskallet, bland i sukker/potetmelblandingen (du kan evnt holde av litt av sukkeret når du bruker ung, sped rabarbra). Lag gitter og kant rundt av resten av deigen. Stek paien på nederste rille ved 200 grader i ca. 45 min. Server varm/lunken med vaniljeis. (Det blir rikelig med deig, forresten, dette er nemlig 1 1/2 porsjon deig i forhold til den opprinnelige oppskriften, som var litt snau). Ellers er smuldrepai også godt med rabarbra - da koker jeg gjerne kompott først av rabarbraen med kanelstang, stjerneanis og/eller vanliljestang (en eller flere ). Her har jeg imidlertid ingen favorittoppskrift å komme med - veksler mellom flere - men kanskje andre har? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #4 Del Skrevet 16. mai 2006 Nam, her skal det lages rabarbrapai til imorgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #5 Del Skrevet 16. mai 2006 Nam, her skal det lages rabarbrapai til imorgen! ← Betyr det at jeg slipper å lage dessert? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #6 Del Skrevet 16. mai 2006 Betyr det at jeg slipper å lage dessert? ← Tja, hvis du har lyst på rabarbrapai til dessert så kan jeg lage det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #7 Del Skrevet 16. mai 2006 piaf! I paien din, er det riktig at paideigen ikke skal forstekes før jeg har i fyllet? Er vent til at de fleste paier skal forstekes, så best å spørre for sikkerhets skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 16. mai 2006 #8 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) piaf! I paien din, er det riktig at paideigen ikke skal forstekes før jeg har i fyllet? Er vent til at de fleste paier skal forstekes, så best å spørre for sikkerhets skyld. ← Det stemmer, ja, oppskriften er uten forsteking, fungerer bra. Har imidlertid prøvd å lage den på samme måte med frossen rabarbra, og da ble bunnen vassen. Endret 16. mai 2006 av piaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #9 Del Skrevet 16. mai 2006 Takk piaf. Da skal jeg prøve paien din imorgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apple Skrevet 16. mai 2006 #10 Del Skrevet 16. mai 2006 Rabarbrakake/pai Det står at du skal ha sjokolade på toppen - det vil eg ikkje anbefala, det falt i alle fall ikkje i smak hos oss. Men utan sjokolade er denne kjempegod! Foreldra mine får bare meir og meir rabarbra kvart år, og dei har denne som favoritt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imax Skrevet 6. juni 2006 #11 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg tar en enkel eplekakeoppskrift og bytter eplene med rabarbra i stedet for. Dødsenkelt og dødsgodt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shoegal Skrevet 6. juni 2006 #12 Del Skrevet 6. juni 2006 Jordbær- og rabarbrasuppe (dessert) er kjempegodt Men har dessverre ikke noen oppskrift... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 6. juni 2006 #13 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg har laget denne i forskjellige varianter (med basilikum i stedenfor salvie etpar ganger), nyyydelig! Har alltid fått mye skryt i hvertfall, laget den senest i går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -eline- Skrevet 6. juni 2006 #14 Del Skrevet 6. juni 2006 Forresten noen linker (har ikke prøvd alle nei...): Rhubarb Fool (har ikke testet) Rhubarb Crumble (nyyydelig!) Upside-down Rhubarb Cake (god!) Rhubarb Gelato Wafer (denne har jeg lyst til å forsøke...) Baked Rhubarb and Ginger Cheesecake (denne er knallgod) For mange flere oppskrifter, gå inn på denne linken og søk på "rhubarb". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla Skrevet 6. juni 2006 #15 Del Skrevet 6. juni 2006 Rabarbrakake 1/2 kg rabarbra 1 dl sukker Saft og revet skall av en appelsin 1 ts støtt ingefær Rabarbraen skjæres i 1-2 cm lange biter og legges i ildfast form. Sukker, skall av appelsin og ingefær blandes og drysses over. Drypp over appelsinsaften. Deig. 100 gr smør el. margarin 2 1/2 dl (ca 150 gr) hvetemel 3 ss sukker Smør/marg og mel smuldres, bland i sukkeret. Dette skal være en grynete masse som drysses over rabarbraen. Stekes ved 200 gr, i ca 40 min. Server kaken lunken med krem eller is. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #16 Del Skrevet 7. juni 2006 Jeg tar en enkel eplekakeoppskrift og bytter eplene med rabarbra i stedet for. Dødsenkelt og dødsgodt! ← Samme gjør jeg, og hver gang tenker jeg at gudbedre nå var jeg snål med rabarbraen. Tror jeg skal lage kaken i dag. Et tips for å unngå at rabarbraen blir treen med engang den blomstrer. Knekk blomsten av når den er på vei opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå