Gjest camillo Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Er det ikke ganske strenge regler for hvordan bildene i passet skal se ut? Hva er reglene, og er det OK å ta bildet i en vanlig fotoboks?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Jeg vet ikke om det er endret, men sda jeg ordnet pass for en del år siden, tok jeg bilde i en fotoboks på politistasjonen...
Gjest camillo Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Fant dette: Hvilke krav stilles til foto som skal brukes i pass? Det stilles strenge krav til fotografier i pass fordi bildet skal være best mulig egnet til å identifisere en person. Passfoto av barn - også spedbarn - skal oppfylle kravene som er nevnt nedenfor. Fotoet skal være skarpt, riktig eksponert og i fotokvalitet Fotoet kan være i svart/hvitt eller i farger Fotoet skal ikke være eldre enn 6 måneder Fotoets størrelse skal være ca. 35 x 45 mm Fotoet må tas rett forfra (fokuser på øynene), og mot en lys bakgrunn Fotoet skal vise hele hodet og toppen av skuldrene, ingen slagskygge Ansiktet skal dekke 70-80 % av bildeflaten, dvs. at avstanden fra isse til hake skal være minst 30 mm Hodeplagg må ikke kaste skygge Øyne skal være åpne og klart synlige, øynene må ikke dekkes av hår Både hake, panne og begge kinn skal være synlige Munnen må være lukket Ved bruk av briller: Ikke farget glass, innfatningen må ikke skjule noe av øynene, det må ikke være refleksjon i glassene ... men jeg trodde det var noe med at øret skulle synes?
Latee Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 ... men jeg trodde det var noe med at øret skulle synes? ← Nei, tror de har forandret på det, sist gang jeg fikk pass fikk jeg beskjed om å se rett inn i kameraet..
Ling Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Ikke mer enn seks mnd gammelt??! Vi har jo pass i 10 år da - må vi bytte bilde hver 6. mnd??! :klø:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå