Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 "Aker Kværner slipper torturgransking Borgen-filmen får ikke rettslig etterspill. [...] Oslo-politiet, som fikk saken oversendt fra riksadvokaten via statsadvokatene i Oslo, mener opplysningene i saken ikke rettferdiggjør en etterforskning som vil måtte foregå langt unna" http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/16/466338.html Hva synes du? Slipper Aker for lett?
talin Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Og hva var de skulle straffes for? Å ha levert vann, strøm og sanitære forhold til en fangeleir?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 Stakkars Aker Kværner Helledussen, her blir de kalt både det ene og det andre - og alt de ville var jo å tjene noen grunker? Skal det liksom være næringslivets oppgave å bry seg om hva deres tjenester og varer brukes til? Ta IG Farben, for eksempel. På 1930-tallet hadde dette firmaet en helt eventyrlig vekst, og krigen satte en rakett i baken på hele næringslivet i Tyskland - IG Farben var intet unntak. Så hva OM de produserte Zyklon B, satte opp dusjer og ovner for å utrydde jødene. So what? Mange arbeidsplasser kunne gått tapt om ikke IGF hadde fått kontraktene i Auschwitz, Treblinka, Sachsenhausen, Chelmno, Bergen-Belsen osv. Meningen med næringslivet er at de skal tjene penger - ikke drive menneskerettighetspolitikk. Vi må ikke la dette komme i veien for Aker Kværners soleklare rett til å hente ut kroner der kroner kan uthentes. Tross alt.
talin Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 Når Erling Borgen bare klarer å bevise at Aker Kverner har levert vann, strøm, kloakk og renhold til leiren så forstår jeg godt at politiet henlegger saken. Sist jeg sjekket var de og lever slike til likestilt med tortur. Siden tortur og de og lever vann, strøm, kloakk og renhold ikke er de sammen tingen så ble saken henlagt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Når Erling Borgen bare klarer å bevise at Aker Kverner har levert vann, strøm, kloakk og renhold til leiren så forstår jeg godt at politiet henlegger saken. Sist jeg sjekket var de og lever slike til likestilt med tortur. Siden tortur og de og lever vann, strøm, kloakk og renhold ikke er de sammen tingen så ble saken henlagt. ← Så de som leverte dassene på Auschwitz, Treblinka, Sachsenhausen, Chelmno, Bergen-Belsen osv. var uten ansvar? Hva med de som leverte ovnene? Er ikke det et slags renhold? Du kommer fort i beit for argumenter om du forsvarer tortur, talin.
Leo Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Håper de som skryter av å ha de tyske (Og mest holdbare hvitevarene...) vet hva f.eks. Siemens beskjeftiget seg med før og under krigene vi hadde i Europa i begynnelsen av forrige århundre...
talin Skrevet 17. mai 2006 #7 Skrevet 17. mai 2006 Du kommer fort i beit for argumenter om du forsvarer tortur, talin. Gjesten hadde ikke en gang argumenter da han startet diskusjonen. De best som var å oppdrive var en følelse basert "argument". Noe som betyr at personen er tom for eller ikke har argumenter.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #8 Skrevet 17. mai 2006 Gjesten hadde ikke en gang argumenter da han startet diskusjonen. De best som var å oppdrive var en følelse basert "argument". Noe som betyr at personen er tom for eller ikke har argumenter. ← Debattere sak, ikke person Hva med ovnene i Auschwitz?
talin Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Debattere sak, ikke person Hva med ovnene i Auschwitz? ← Skal en bruke "argumentet" om at noen som lever noe til en plass er ansvarlig for de som skjer på plassen så må vi stille hele verden på tiltalebenken.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #10 Skrevet 17. mai 2006 Skal en bruke "argumentet" om at noen som lever noe til en plass er ansvarlig for de som skjer på plassen så må vi stille hele verden på tiltalebenken. ← Så du mener de som satte opp KZ-leirene ikke burde vært straffet?
Gjest annen gjest Skrevet 17. mai 2006 #11 Skrevet 17. mai 2006 Så de som leverte dassene på Auschwitz, Treblinka, Sachsenhausen, Chelmno, Bergen-Belsen osv. var uten ansvar? Hva med de som leverte ovnene? Er ikke det et slags renhold? Du kommer fort i beit for argumenter om du forsvarer tortur, talin. ← Hva har dette med Guantanamo å gjøre?
talin Skrevet 17. mai 2006 #12 Skrevet 17. mai 2006 Så du mener de som satte opp KZ-leirene ikke burde vært straffet? ← Jeg bare sier de at hvis alle som hadde hatt noe å gjøre med regime i Tyskland under WW2 skulle ha vært straffet så hadde de ikke vert Tyskere igjen idag.
Gjest annen gjest Skrevet 17. mai 2006 #13 Skrevet 17. mai 2006 Så du mener de som satte opp KZ-leirene ikke burde vært straffet? ← Hva har dette med Borgendokumentaren å gjøre?
talin Skrevet 17. mai 2006 #14 Skrevet 17. mai 2006 Hva har dette med Borgendokumentaren å gjøre? ← Anner ikke.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #15 Skrevet 17. mai 2006 Jeg bare sier de at hvis alle som hadde hatt noe å gjøre med regime i Tyskland under WW2 skulle ha vært straffet så hadde de ikke vert Tyskere igjen idag. ← Jeg skjønner at du ikke vil besvare det spørsmålet
talin Skrevet 17. mai 2006 #16 Skrevet 17. mai 2006 Jeg skjønner at du ikke vil besvare det spørsmålet ← Hva har WW2 med de at Aker Kverner å gjøre?
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #17 Skrevet 17. mai 2006 Hva har WW2 med de at Aker Kverner å gjøre? ← OK, du skal få slippe, talin. Ha en fin 17. mai nå
talin Skrevet 17. mai 2006 #18 Skrevet 17. mai 2006 OK, du skal få slippe, talin. Ha en fin 17. mai nå ← Hadde du holdt deg til saken skulle du ha fått svar. Ha en fin 17. mai nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå