Gå til innhold

Natt til 17 mai

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Da jeg gikk i 7. klasse, fikk jeg lov til å være ute natt til 17. mai. Foreldrene mine var riktignok litt strenge, så jeg måtte hjem tidlig. (I alle fall i forhold til flere venninner)

Ungdommen samlet seg på strendene, og det var en del festing. Jeg husker jeg smakte litt øl, men likte det ikke noe særlig, så alkohol holdt jeg meg unna til jeg var 15-16.

I dag er min datter 10 år, og ikke søren om hun som 13 åring får lov til å dra ut natt til 17. mai ;)

Jeg kan muligens vurdere når hun blir 18 år... :ironi:

(slenger på et ironiflagg)

Endret av Marillia
Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet
Jeg kan muligens vurdere når hun blir 18 år...

lykke til.

Gjest Gjesta
Skrevet

Min er sjuendeklassing og skal inn til vanlig tid som ellers i uka, hun skal da opp og gå i tog :)

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Min er sjuendeklassing og skal inn til vanlig tid som ellers i uka, hun skal da opp og gå i tog :)

Så hun får lov til være ute til-..........?

Sånn generelt spørsmål- Dere som lar barna deres gå ut , er dere klar over hvordan det er ute natt til 17 mai selv kl 20.00? Eller spiller det ingen rolle så lenge de er hjemme kl 23

Gjest Fruktfat
Skrevet
:ler: Jeg mente det nok ironisk...

ja, så det nå :kgblunk:

Gjest LoisLane
Skrevet

Vår niendeklassing får lov til å være med på et rusfritt arrangement (med mulighet for å vinne pc for de som består blåseprøve), men med klare restriksjoner på hvor hun er. Hun får ikke lov til å gå nede i sentrum.

Gjest Piper
Skrevet
Så hun får lov til være ute til-..........?

Sånn generelt spørsmål- Dere som lar barna deres gå ut , er dere klar over hvordan det er ute natt til 17 mai selv kl 20.00? Eller spiller det ingen rolle så lenge de er hjemme kl 23

Du mener vel ikke helt seriøst, at man skal holde de totalt inne? Det er jo som å gi de husarrest, fordi de eventuelt kan gjøre noe? det er en ting å la de dra til byen, noe helt annet å slippe de ut i nærmiljøet.

Men å tvinge de til å være hjemme, fordi man som foreldre er hysteriske blir for dumt. De har faktisk godt av å lære at dette er en dag det også, for egentlig er det jo vi foreldre som skaper hysteri rundt 16.mai.

Ingen av mine barn vet at det er noe spesielt med 16.mai, foruten at det er dagen før 17.mai. Og jeg har virkelig ikke noen som helst planer på å forklare de noe annet enda, noe jeg måtte ha gjort om jeg nektet de å være ute.

Syns faktisk det blir vel hysterisk, om man skal tvinge barna til å være hjemme. For helgene kan også være gale, skal vi da holde de inne da også? Det er noe som kalles "frihet under ansvar", og dette må læres for ingen ahr det automatisk i seg.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Skjønner poenget ditt Piper, men ungene din kommer nok ikke til å lære av deg at det er noe spesielt med natt til 1 / 17.

Hvis du hadde sett det jeg ser hver eneste natt til 1 og 17 så hadde du nok holdt de hjemme . Nå kommer det jo helt ann på hvilken alder man snakker om , men er 13-15 åring har ingenting på stranden og gjøre disse kveldene. Hvordan kan du kalle det hysteri når jeg de kveldene vasser rundt i dritings småunger.

Det er klart at vanlig e helger også kan være ille , men disse kveldene er av erfaring spesielt ille

Det er vel ikke bedre å være naiv?

Skrevet
Kjempe bra at dere tar så mange forhåndsregler men jeg synes fortsatt ikke det er forsvarlig.

Har måttet bistå på utallige sånne fester , hvor foreldre stoler på barna sine ( med god grunn) og lagt en hel listem med forhåndsregel, men det har kommet 50 stk som driter i at de ikke er velkommene og før foreldre og politi har rukket frem  (2 min ) har det skjedd masse skade

Ringer det på callingen så høres det i hele oppgangen.

Når døra låses opp, så hørees det i oppgangen.

Når det kommer 1 stk. ungdom inn i oppgangen, så høres det i hele oppgangen.

Kommer det 5 ungdommer i oppgangen, så skal jeg love deg at det stå to dørvakter parat til å stoppe dem.

Så de kommer ikke til å komme inn i oppgangen engang uten å bli oppdaget.

Det hjelper ikke mye å ringe fra en båt om det er femti gale ungdommer som går amok i huset ditt.

Det er derfor vi har 3 leiligheter med tilsammen 6 voksne som er spioner + en overivrig mormor.

Skulle det skje noe, så er de der før det rekker å utvikle seg. De er edru, har ingen besøk selv og alle sammen kan se inn i leiligheten fra verandaene sine (vi snakker om en avstand på 3 meter), og de hører ALT som skjer i oppgangen og selvom jentene sitter på hverandaen og hviske så kan de hvis de vil høre hva de sier.

Jeg er faktisk mer bekymret for hva min datter kan finne på etter skoletid i dag, en hva jeg er for morgendagen. Jeg bekymrer meg overhode ikke for at det kan skje noe i morgen.

Disse andre foreldrene er oppegående personer som faktisk har øynene oppe for at våre døtre er kommet i den alderen de er, og vi er alle enige om at det er bedre de er hjemme alene hos oss (i 4 timer), en at de skal fly bygda rundt fram til kl. 22.00.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
vi er alle enige om at det er bedre de er hjemme alene hos oss (i 4 timer), en at de skal fly bygda rundt fram til kl. 22.00.

Enig i dette .............

hvis en av dere hadde vært der.

Skrevet
Enig i dette .............

hvis en av dere hadde vært der.

Enig i det første ja, men uenig i det andre.

Det er 2 foreldrepar som sitter på nåler 3 meter unna (pluss et par i blokka rett forran). Jeg syns det blir å hause opp og lage problemer hvis dette blir kalt for lite vakthold.

Skulle vi sittet hjemme med dem, så tror jeg ikke de ville ha vært hjemme hos oss.

Skrevet

Jeg har vært ansvarlig for natteravningen her i 1 år.

Jeg har sett mye rart. Jeg vet at det skjer masse selv fra kl. 12.00 på 1./16./17. mai.

Jeg har derfor ingen problemer med å la jentene være hjemme alene, for jeg vet det ikke kan skje noe annet en at det muligens ringer på døra.

Alt annet vil bli stoppet. Hadde hun dratt til stranda f.eks. så hadde hun risikert voldtekt, slossing, massivt drikkepress, dop og mye annet.

Gjest Piper
Skrevet
Skjønner poenget ditt Piper, men ungene din kommer nok ikke til å lære av deg at det er noe spesielt med natt til 1 / 17.

Hvis du hadde sett det jeg ser hver eneste natt til 1 og 17 så hadde du nok holdt de hjemme . Nå kommer det jo helt ann på hvilken alder man snakker om , men er 13-15 åring har ingenting på stranden og gjøre disse kveldene. Hvordan kan du kalle det hysteri når jeg de kveldene vasser rundt i dritings småunger.

Det er klart at vanlig e helger også kan være ille , men disse kveldene er av erfaring spesielt ille

Det er vel ikke bedre å være naiv?

Jeg forstår deg godt også, men det er ikke dermed sagt at jeg vil stenge mine barn inne disse dagene. Nå har ikke mine barn gjort noe gale disse dagene, og de skal da virkelig ikke bli straffet fordi andre velger som de gjør.

Den dagen de eventuelt gjør noe de ikke burde gjøre, skal jeg heller holde de inne de dagene. Men til da, så gir jeg de "frihet under ansvar". Det vil si at jeg vet hvor de er til enhver tid, og bryter de tillitten min så må de også ta konsekvensene av det.

Vi har alle vært unge, og de fleste av oss lærte av våre feil. Dette må ungdommen også få gjøre. Vi kan ikke stenge de inne, fordi vi er livredd for at noe skal hende. Da syns jeg faktisk man gjør de en bjørnetjeneste. For hvordan tror du ikke slike dager blir, den dagen vi må slippe de ut enten vi vil eller ikke?

Lære de å ta ansvar er det viktigste, men selv "det beste hjem" kan få problemer med ungdommen. Tror det har mye med hvem de er sammen med.

Skrevet

Gamle Alex.....du syns ikke du er vel hysterisk her nå???

Ja, jeg er klar over at det skjer masse ute disse nettene, men her er det snakk om vakthold fra alle kanter, mor og far kommer hjem kl. 21:00......

Dersom man skulle holde ungene i et slikt stramt grep som du beskriver, tror jeg man taper over sikt. Det viktigste er å lære barna sine frihet under ansvar, man må vise dem tillit og man må stole på dem intil en viss grad.

Dersom man hele tiden mistenkeliggjør situasjoner, mistror barna osv. vil man komme til et punkt der ungen ikke har noe tillitt til deg som forelder og vil skjeie helt ut.

Jeg har selv ei datter på 15 og jeg har fersket henne en gang på fest der hun drakk alkohol ( rein sprit faktisk)

Tok henne med meg hjem og hadde en lang samtale med henne (ingen tordentale) om alt som kunne skjedd med henne osv. Drev å sjekket opp dersom hun skulle overnatte et sted (dette avtalte vi sammen) og det har ikke vært noe problem i ettekant.

Jeg mener at det viktigste man kan gi barna sine er ballast til å takle livets små og store problemer.

Hva skal man gjøre når ungen er 18???

Det skjer like mye rart i den alderen.....

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Joda er enige med både deg og Piper i utgangspunktet, men det er jeg som følger dritings unger hjem, blir kasta flasker etter av 14 åringer og ser 13-15 åring oppføre seg som drittunger og må hjelpe barn som har hjemmealene fester ( mange oppfører seg også veldig bra og blir redde og spør om hjelp)

Tror det er mange foreldre som kanskje hadde sett tingene ut ifra litt annent perspektiv hvis de tok seg en tur ut.

PS Jeg mener ikke at man skal stenge unger inne hele året :ler: , men disse to kvelden ser jeg ikke hva 13- 15 åringer har og løpe ute for

Endret av Gamle Alex
Gjest cecilia
Skrevet

Der jeg kommer fra, er det mer eller mindre tradisjon at konfirmantene går ut natt til 17. Husker det selv, synes det var stort likevel om mamma og pappa var MEGET skeptiske. Det ble til at pappa meldte seg som natteravn(han hadde ALDRI gjort det før, men akkurat den dagen :frustrert: ) Men i ettertid er jeg meget takknemlig, for jeg synes 14-åringer ikke har noe som helst på byen å gjøre! De er jo bare barn!

Når det kommer til 16-17- åringer er det helt ok. De aller fleste på den alderen drar jo ut, og hvorfor skal foreldrene nekte dem det? De er jo ungdommer, og tror mange på den alderen har liten interesse av å stå opp klokka åtte, se på barnetoget og deretter dra til nærmeste barneskole for isspising, pilkasting og å treffe naboene. Desverre....

Gjest vega i.i.
Skrevet

Jeg lot ikke min sønn dra til byen i helgene, men en av hans klassekamerater hadde kjellerleilighet med svømmebasseng og der pleide ungdommen å samles mens foreldrene var hjemme.

Vi hadde telefonliste som vi fikk fra skolen til alle foreldre, så det var lett å sjekke om de var hvor de fortalte de skulle være eller f.eks. overnatte.

Når han var femten måtte han komme hjem cirka ved midnatt og ble han litt forsinket så hadde vi kontakt via mobilen.

Jeg er vel kanskje mer bekymret nå når han er tyve år og av og til går ut i helgene, for jeg vet hvor mye vold det er i byen og en av hans beste venner blir bråkete når han drikker slik at det kan oppstå konflikter pga det.

Da jeg var femten, kunne jeg være ute så lenge jeg selv ville, men vi bodde ikke i en av Norges største byer. Selv ville jeg nok vært litt strengere uansett hvor jeg bodde, men jeg tror det nytter å snakke med barna og jeg tror det er viktig å la de ha en fest hjemme i stedet for å f.eks. søke seg til byen.

Før min sønn flyttet sammen med sin kjæreste, lot jeg han og vennene være i fred på gutterommet selv om jeg vet de tok seg en eller tre øl etter at de fylte femten...

Jeg var faktisk tidlig ute med å advare mot alkohol før man fylte femten pga at alle statistikker viser at det er lettere å utvikle et rusproblem om man begynner å drikke før.

Det er bedre å fortelle barna oppriktige fakta enn å late som om det ikke finnes f.eks. alkohol.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå er det heldigvis ikke aktuelt for oss ennå.

Men når den dagen kommer, hadde jeg aldri latt en 14/15 åring reke rundt i gatene eller feste på stranden.

Jeg kan være åpen for diskusjon når de blir 17. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...