Gå til innhold

Natt til 17 mai

Anbefalte innlegg

Gjest Gamle Alex
Skrevet (endret)

Både natt til 1 mai og natt til 17 mai er store utfartsdager for ungdommen.

Jeg snakker ikke om russen, der er en selvfølge at de er ute og fester , men lar dere barna deres gå ut kvelden 16 mai eller kvelden før 1 mai?

Jeg tenker da primært på ungdom i alderen 13-16( 17)?

Endret av Gamle Alex
Videoannonse
Annonse
Gjest vega i.i.
Skrevet

Nå er sønnen min 20 år, men jeg har aldri nektet han å gå ut. Vi pleide å lage en avtale om hvor han skal og at han skal sende melding om han blir forsinket.

Det har fungert, men jeg kjenner vennene hans siden de har vandret inn og ut som de ville hjemme hos oss, så det er en trygghet i seg selv.

Nå bor han sammen med en dame og ikke hjemme lenger, så jeg har null kontroll, men jeg har alltid gitt han frihet under ansvar.

Heldigvis har han vært av den mer rolige typen. Han tar noen øl, men drikker seg ikke full, røyker ikke, skulker ikke osv.

Kanskje jeg har vært veldig heldig, for jeg vet at JEG SELV ikke var sånn...

Gjest Donna ...
Skrevet

Når de blir 16-17 år så får de selvsagt lov ... ikke før det. Min yngste har faktisk ikke spurt engang ... og han blir 15.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

hvorfor er det selvsdagt når de er 16?

De fleste er ute og drikker natt til 17 mai , er det ok?

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg var ute natt til 17. mai fra jeg gikk i syvende eller åttende.

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Jeg var ute natt til 17. mai fra jeg gikk i syvende eller åttende.

Hva gjorde dere?

Hva er poenget med å gå ut natt til 17 ?

Gjest Donna
Skrevet

Vet ikke når du begynte å drikke - jeg begynte da jeg var 15 - og jeg var faktisk sein i forhold til mange andre.

Jeg bruker den erfaringen jeg har fra min eldste nå når min yngste er kommet i denne alderen. Man kan ikke bure en 16-åring inne - men selvsagt skal man følge med, ha en fast tid til å være inne på, osv ... Når de blir 17 har man mindre man skulle ha sagt ... det gjelder å slippe de gradvis, mener jeg ...

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Vet ikke når du begynte å drikke - jeg begynte da jeg var 15 - og jeg var faktisk sein i forhold til mange andre.

Jeg bruker den erfaringen jeg har fra min eldste nå når min yngste er kommet i denne alderen. Man kan ikke bure en 16-åring inne - men selvsagt skal man følge med, ha en fast tid til å være inne på, osv ... Når de blir 17 har man mindre man skulle ha sagt ... det gjelder å slippe de gradvis, mener jeg ...

Joda jeg drakk jeg og , men nå er jeg voksen

Ok- hvorfor jeg spør er fordi jeg jobber frivillig med ungdomm og en del av de njobben er å være ute med ungdommen natt til 1 og 17 mai og det slår meg hva dere foreldre tilater.

Sier ikke at dere sier at det er ok de drikker , men hvis de kommer hjem i den tilstanden jeg ser de i, burde dere ane tegninga

mange sier at de skal sove der eller der , eller bare grille og kose seg med et par venner. Vet dere, akkurat disse kvelden hadde jeg ikke sagrt ja til det.

Det sammler seg ofte 200-300 ungdommer mellom 12-17 år , uten noe sted og gå , med bæreposer med øl. Masse bråk og knusing av flasker.

Dette gjelder naturligvis ikke alle , mange har det gøy , men jeg ser ikke hvorfor foreldre synes det er ok og la barna sine være i de situasjonene uansett.

Skrevet

Jeg har en jente på 13/5 år.

Hun får lov til å ha grillfest hjemme alene, men ikke til å forsvinne utover kvelden.

Hun må følge vanlige innetider, er hun hos bestissen så kan hun være der lenger, og å reise til disse faste "partystedene" er totalt uaktuelt.

Sambo og jeg skal ut med båten (hutre, det var sol og varmt når vi lovte/avtalte dette), men kommer hjem om natten.

Gjest Piper
Skrevet

Hadde ikke latt min 13 åring gå ut på byen natt til 17, og tviler på at han får lov på mange år. Hadde heller ikke latt mine barn overnatte borte denne natten, for jeg vet hva som KAN skje.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Jeg forstår ikke at man lar en 13/5 år gammel jente har grillfest alene jeg med foreldre et stk unna. Sier ikke at ikke hun følger avtaler , men hun kan ikke kontrollere de 50 som kanskje stikker innom

Gjest Gjest
Skrevet
en 13/5 år gammel jente

Hvor gammel er denne jenta?

Gjest Gjest1
Skrevet
Jeg forstår ikke at man lar en 13/5 år gammel jente har grillfest alene jeg med foreldre et stk unna. Sier ikke at ikke hun følger avtaler , men hun kan ikke kontrollere de 50 som kanskje stikker innom

Det tenkte jeg og.

Skrevet

Hun skal ha 4 venninder på besøk. 2 foreldrepar bor i leiligheten ved sidenav og skrått over oss. De skal være hjemme og kommer til å overvåke dem nøye.

Mormor bor i nabolaget og kommer til å følge med i tillegg.

Min datter stoler jeg på. Grillingen varer fra 16.00-20.00.

Jeg kommer til å ringe hjem og sjekke opp, og selvfølgelig står foreldrene å lytter på verandaene sine og de kommer jeg også til å ringe.

Min datter har ikke innvitert andre. Kommer det noen så vet hun at de IKKE får komme inn, og skjer det noe så vil jeg få beskjed innen 5 minutter og da tar det med i underkan av 20 å komme hjem.

13 åringen vet at blir det noe som helst tull så er det siste gang hun får være alene hjemme. Vi kommer hjem kl. 21.00 og da skal det kun væræe igjen 1 stk. der som skal hjelpe til i forkant og etterpå med ryddingen. Hun skal også sove over og moen hennes bor i blokka ved siden av (og vi har avtalt overnattingen pr. tlf.) og hun kommer også til å følge med på jentene.

Jeg kan love dere at de er mere overvåket en USAs president. Her kommer ingen ting til å skje, og min datter får nå oppleve frihet MED ansvar.

Vi har snakket MASSE om dette i forkant og hun vet hva hun skal gjøre i 30 forskjellige tenkte situasjoner.

Gjest gjest1
Skrevet
Hva gjorde dere?

Hva er poenget med å gå ut natt til 17 ?

Vi gikk ut for å feste. gikk på strendene og festet med mange andre .Var alltid natteravner og politi ute, og jeg drakk meg ikke full før jeg var 16. Dessuten kunne jeg alltid ringe mamma og pappa for å bli hentet etc, og vi hadde også mye fester hjemme med foreldre i huset

Gjest Gjest1
Skrevet
Vi gikk ut for å feste. gikk på strendene og festet med mange andre .Var alltid natteravner og politi ute, og jeg drakk meg ikke full før jeg var 16. Dessuten kunne jeg alltid ringe mamma og pappa for å bli hentet etc, og vi hadde også mye fester hjemme med foreldre i huset

Ja det var jo betryggende. :ler:

Skrevet

Jeg ville IKKE latt min 14-åring være ute natten til 17. og har heller ikke fått noe spørsmål om dette. Ville ikke latt henne overnatte hos en venninne heller denne kvelden, dersom jeg ikke visste at foreldrene/voksne skulle være hjemme.

Når hun blir 15-16 kan hun nok få være ute i sentrum til ved 12-tiden på kvelden, men da kommer jeg og henter henne, ja.

17-åringer tror jeg ikke det er lett å si noe generellt om. Jeg vet jeg selv var ute og drakk alkohol da jeg var 17, men de fleste venninnene mine gjorde ikke det og det var helt greit.

Får vurdere dette når datteren blir så gammel.

Her hvor jeg bor er det dessverre blitt mer og mer vanlig at BARN (ned til 12 år) må kjøres hjem av politiet på natta, kanon-fulle! Trist.....veldig trist..... :forvirret:

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Akkurat som de som er ute nå altså, men hadde du sendt din 7 klassing ut natt til 1 eller 17 mai?

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Hun skal ha 4 venninder på besøk. 2 foreldrepar bor i leiligheten ved sidenav og skrått over oss. De skal være hjemme og kommer til å overvåke dem nøye.

Mormor bor i nabolaget og kommer til å følge med i tillegg.

Min datter stoler jeg på. Grillingen varer fra 16.00-20.00.

Jeg kommer til å ringe hjem og sjekke opp, og selvfølgelig står foreldrene å lytter på verandaene sine og de kommer jeg også til å ringe.

Min datter har ikke innvitert andre. Kommer det noen så vet hun at de IKKE får komme inn, og skjer det noe så vil jeg få beskjed innen 5 minutter og da tar det med i underkan av 20 å komme hjem.

13 åringen vet at blir det noe som helst tull så er det siste gang hun får være alene hjemme. Vi kommer hjem kl. 21.00 og da skal det kun væræe igjen 1 stk. der som skal hjelpe til i forkant og etterpå med ryddingen. Hun skal også sove over og moen hennes bor i blokka ved siden av (og vi har avtalt overnattingen pr. tlf.) og hun kommer også til å følge med på jentene.

Jeg kan love dere at de er mere overvåket en USAs president. Her kommer ingen ting til å skje, og min datter får nå oppleve frihet MED ansvar.

Vi har snakket MASSE om dette i forkant og hun vet hva hun skal gjøre i 30 forskjellige tenkte situasjoner.

Kjempe bra at dere tar så mange forhåndsregler men jeg synes fortsatt ikke det er forsvarlig.

Har måttet bistå på utallige sånne fester , hvor foreldre stoler på barna sine ( med god grunn) og lagt en hel listem med forhåndsregel, men det har kommet 50 stk som driter i at de ikke er velkommene og før foreldre og politi har rukket frem (2 min ) har det skjedd masse skade

Gjest Gjest1
Skrevet

Det hjelper ikke mye å ringe fra en båt om det er femti gale ungdommer som går amok i huset ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...