Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir altså irritert jeg - tenker på denne artikkelen i VG i dag ; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116519

"alle" tror lærere vil streike..

Er det mulig å få sparken som lærer eller er du "vernet" på linje med andre "vernede bedrifter"?? Jeg bare undrer - for hvis jeg som mor hadde noe å si ville flere lærere merket at de ikke lengre "overlevde" på at de hadde lang ansenitet som lærer - de skulle jaggu fått prestert også.

Jeg er for at de skal ha lønn etter den innsats de gjør - for all del - men når de streiker foran en eksamen er det ikke lengre sympati fra min side altså. Dersom mine barn risikerer å stå over sine eksamener og ende uten vitnemål etter flere år på skole med hard innsats... veel, da kommer løvinnen frem..

Her har vi en gruppe som har desidert flest feriedager pr år, samt relativt gode ordninger for etter og videreutdanning - som en av få er de faktisk pålagt å ta dette og det attpåtil med lønnet permisjon - snakk om forskjell på yrkesgrupper!!

Og nå skal de streike igjen!!

Nei vet du hva..

Jeg mener det er på tide med samme ansettelsesforhold i stat og kommune som det er ellers i det private - du må prestere for å oppnå!

Videoannonse
Annonse
Gjest Hippopotamus
Skrevet
Jeg blir altså irritert jeg - tenker på denne artikkelen i VG i dag ; http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116519

Er det mulig å få sparken som lærer eller er du "vernet" på linje med andre "vernede bedrifter"??

Ja, det er mulig. Jeg var selv med i prosessen for å få sparket to av mine lærere på ungdomsskolen, og de fikk sparken. Jeg har dessuten opplevd at kolleger er blitt sparket.

Her har vi en gruppe som har desidert flest feriedager pr år,

Nei, lærere har ikke flere feriedager pr. år enn andre yrkesgruppper. Det andre ofte tror er ekstra feriedager, er faktisk avspassering pga ekstra arbeidstid i resten av året. De aller fleste andre arbeidsgrupper får også lov til å avspassere sin overtid, eller de får ekstra lønn for det.

samt relativt gode ordninger for etter og videreutdanning - som en av få er de faktisk pålagt å ta dette og det attpåtil med lønnet permisjon - snakk om forskjell på yrkesgrupper!!

For å si det sånn: jeg har enda ikke opplevd at noen av mine lærerkolleger har fått lønnet permisjon for å videreutdanne seg. Derimot har jeg opplevd at vi er blitt pålagt masse kursing og utdanning på kveldstid i tillegg til vanlig jobb, uten noen form for godtgjøring.

Skrevet

trodde flygeledere og andre i samme sektor streiket mest jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes også det er på sin plass at det stilles krav til lærerne, og dét synes lærerne selv også.

Og jeg er enig med trådstarter i at samme spilleregler må gjelde for lærerne som for alle andre i privat og offentlig sektor. Dét synes lærerne selv også.

En av de vesentlige spilleregler både i privat, kommunalt og statlig tariffregime er faktisk streikeretten. Så hvis trådstarter står fast på meningen om at det skal være like vilkår regner jeg med at h*n fullt og helt støtter at lærerne også ved denne tariffrevisjonen skal ha samme streikeretten som alle andre har, ikke minst i privat sektor.

;)

Årets tariffrevisjon for lærerne er en jungel av lønn, arbeidsvilkår, arbeidstid, lokalt kontra sentralt definerte rammer, kulturkollisjoner (kommuner som praktiserer likelønn, men ikke vil gjøre det overfor lærerne), uenighet om kompetanselønn etc etc.

Enten man liker det eller ikke er streik et legitimt virkemiddel, og det blir ikke mindre legitimt om sure mødre synes at lærerne skal holde kjeft og ta imot det de (ikke) blir tilbudt.

Enhver som har øyne ser at både KS og Utdanningsforbundet har styrt mot streik helt fra første krav og tilbud ble utvekslet for over en måned siden. Husk at det er to parter i en konflikt, i tillegg til sure mødre som utgjør den tredje parten.

Skrevet

Nå ble du veldig vennen min, Kvinneguden...! :klem:

Gjest Gjesta
Skrevet
Nå ble du veldig vennen min, Kvinneguden...! :klem:

Vel, det er jo ikke sikkert at vi er enige om hva sluttresultatet bør bli...

;)

Men venner er en god ting uansett.

:klem:

Skrevet
Vel, det er jo ikke sikkert at vi er enige om hva sluttresultatet bør bli...

;)

Neida - men det er så greit med en litt reflektert og saklig diskusjon.. :)

Men venner er en god ting uansett.

:klem:

:enig_anim:

Skrevet

I hvilke yrker er det at man hele tiden får lønn etter innsats?

Trodde de fleste nå (pga sikkerheten organisasjonene gir) har mer trygghet i bunn enn som så jeg. Dvs at de har likelønn, minstelønn og tariff å gå etter bl.a.

Skulle likt å se statsministeren tjene 200 000 pga at velgerne syntes det ble gjort en dårlig jobb! :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg mener det er på tide med samme ansettelsesforhold i stat og kommune som det er ellers i det private - du må prestere for å oppnå!

Kan du vise med en link eller to til avtaleverket i det private der dette fremgår? Eller hvor det eventuelt fremgår at det ikke er sånn i kommunal og/eller statlig sektor?

Siden du skriver at det er sånn regner jeg med at du har belegg for påstanden. Lykke til.

Gjest realfagslærer
Skrevet

jeg er fullstendig for at lærere skal ha samme regler som alle andre:

-jobbe 37,5 timer/uka, 8-4. Det vil også si overtidsbetaling etter 16.00, 100% overtidsbetaling for planleggingsarbeide og prøveretting på søndager og helligdager, overtidsbetaling for foreldrekonferanser på kveldstid, og selvsagt ekstra betalt for å jobbe 17.mai!

hoho; jeg hadde blitt riiiiiiik!!! :ler:

-det er jo heller ingen som kommer til å bli sure fordi vi ikke kan rette eksamener når det er helg og ferie, gjør jo ingenting om folk må vente på karakterene sine en måneds tid?

-Siden vi skal være på skolen hele arbeidsuka må alle sammen ha egne kontor, eller ihvertfall arbeidsplasser av en viss størrelse, og alle må ha egen datamaskin og telefon.

det kommer til å koste litt å bygge om hele skolen til kontorer, men det gjør vel ingenting at vi ikke har plass til klasserom? Vi må jo ha samme forhold for lærerne som alle andre arbeidstakere!

Gjest LoisLane
Skrevet

Er det mulig å få sparken som lærer eller er du "vernet" på linje med andre "vernede bedrifter"??

Det er mulig å få sparken, ja. Mest sannsynlig blir udugelige lærere omplassert til andre stillinger i kommunen. Men det er dessverre vanskelig å fjerne uegnede lærere.

Her har vi en gruppe som har desidert flest feriedager pr år, samt relativt gode ordninger for etter og videreutdanning - som en av få er de faktisk pålagt å ta dette og det attpåtil med lønnet permisjon - snakk om forskjell på yrkesgrupper!!

:klø: Når ble jeg pålagt å ta lønnet permisjon for å etterutdanne meg? Aldri hørt om.

Lærernes arbeidstider har vi hatt flere tråder om. Kanskje noen som ikke blir så sint som jeg kan lete dem fram?

Skrevet

Lærere har da for pokker ikke mer fritid enn andre.

Hvem andre er det som må bruke 17. mai med andres barn fremfor å se sine egne gå i tog?

Hvem er det som er på jobb i store deler av fritiden sin?

Hvor vanlig er det at man ikke får velge når man skal avspasere, men må gjøre det i sommermånedene? Og attpåtil få høre at man har så mye fri?

Som datter av to lærere var valget ganske enkelt. DET skal jeg i allefall IKKE bli. De jobber jo nesten hele tiden. Det er retting, forberedelser, konferansetimer, foreldremøter, ansvarsgruppemøter, samarbeidsmøter og gjerne ørten telefoner på fritiden ang. jobb. Og det verste er vel nesten at så få skjønner hvor mye de faktisk jobber. Det må være kjipt å stå på så mye og så få høre at man har så fryktelig mye fri.

Og det er klart at når de må jobbe utover kvelden, så må de i det minste få lov til å dra hjem til egne barn og legge dem før de setter seg ned med rettebunkene.

Skrevet
I hvilke yrker er det at man hele tiden får lønn etter innsats?

Trodde de fleste nå (pga sikkerheten organisasjonene gir) har mer trygghet i bunn enn som så jeg. Dvs at de har likelønn, minstelønn og tariff å gå etter bl.a.

Skulle likt å se statsministeren tjene 200 000 pga at velgerne syntes det ble gjort en dårlig jobb!  :ler:

Jeg kan ikke vise deg noe i avtaleverket - men jeg har erfart for 4 år på rad nå når lønn skal forhandles og jeg sitter i forhandlinger for min organisasjon og dens ansatte mot en av norges ledende bedrifter i privat sektor at det er et sterkt krav fra bedriften at ledere skal fordele ut fra deres oppfatning av den ansattes innsats - vi kjemper imot uten å lykkes... Desverre - dette fører til at "de svake" i vår bedrift - det er de med syke barn, som selv er syke og har høyt fravær hvert eneste år får mindre lønnsøke enn andre som kan prestere flere timer for bedriften.. Vi ser uretetten men kan ikke endre noe da dette er en klar trend innen privat sektor..

Jeg er forøvrig organisert innen FLT som har en av norges beste organisasjoner - de har det beste innen forsikring og etter og videreutdanning for sine organiserte - men når det kommer til lønnsøke er heller ikke vi i stand til å snu endringene i den private sektoren..

Jeg ser dessuten at enkelte yrkesgrupper har mer streikerett enn andre - sykepleiere, helseabreidere, politi etc får aldri streike da det er en "fare for liv og helse" og derfor tvungen lønnsnemnd - det er en fare for liv og helse at lærere streiker også - fare for elevenes fremmtid siden de mister muligheter til en utdanning på grunn av manglende vitnemål for eksempel - er det riktig? At noen grupper kan streike mens andre ikke kan? Dessuten mener jeg for mange streiker på grunn av for lite - så streik har utspilt sin rolle!

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)
Jeg ser dessuten at enkelte yrkesgrupper har mer streikerett enn andre - sykepleiere, helseabreidere, politi etc får aldri streike da det er en "fare for liv og helse" og derfor tvungen lønnsnemnd

Du ser ikke ironien i at de gruppene du her nevner er ansatt i offentlig sektor, sånn apropos startinnlegget ditt..?

Og du ser ikke ironien i at du som tillitsvalgt går til angrep på andre gruppers rettigheter..?

Og du ser ikke det litt tragikomiske i å koble liv og helse opp mot et vitnemål uten eksamenskarakterer, men "bare" med standpunktkarakterer? Mener du at de kullene som har blitt utsatt for dette tidligere stort sett har gått til Helvete?

Da er det nok heller ikke ironisk at "en av Norges beste organisasjoner," i følge deg selv din, ikke får gjennomslag for noe som helst... - med mindre det betyr at dere ikke presterer. Nesten som i en vernet bedrift, med andre ord.

Ironisk.

Endret av Kvinneguden
Skrevet
Jeg kan ikke vise deg noe i avtaleverket - men jeg har erfart for 4 år på rad nå når lønn skal forhandles og jeg sitter i forhandlinger for min organisasjon og dens ansatte mot en av norges ledende bedrifter i privat sektor at det er et sterkt krav fra bedriften at ledere skal fordele ut fra deres oppfatning av den ansattes innsats - vi kjemper imot uten å lykkes... Desverre - dette fører til at "de svake" i vår bedrift - det er de med syke barn, som selv er syke og har høyt fravær hvert eneste år får mindre lønnsøke enn andre som kan prestere flere timer for bedriften.. Vi ser uretetten men kan ikke endre noe da dette er en klar trend innen privat sektor..

Hva har dette med innstats å gjøre?

Og hva har innsats med kvalitet på noe å gjøre? Er det nødvendigvis en sammengeng mellom å ha stor innats og å gjøre noe nøye og riktig f eks?

Hvordan viser flygere, kabinpersonale, sykepleiere, sekretærer, arkitekter og labratorieassistenter innsats, og hvordan burde det innvirke på lønnen og hvorfor?

Insinuerer du også at det ikke står noe viktig på spill mht lærerne? Da har du ikke fått med deg mye i så fall.... Det er nemlig snakk om å rive vekk det meste og begynne med helt nye kort for dem.

Og igjen er det yrekesgrupper som streiker mer en dem....

Gjest Miloine
Skrevet

Pappan min er lærer han! Det å rakke ned på læreryrket det er å vise forakt og uvitenhet om deres innsats!

2 måneders ferie er ikke ferie! 2 måneders ferie er 6 ukers hardt forberedende arbeid, men det er det ingen som ser eller tenker på!

Misunnelse det er det du T.S. snakker om.

Streikeretten må oppreettholdes!

Skrevet
Jeg ser dessuten at enkelte yrkesgrupper har mer streikerett enn andre - sykepleiere, helseabreidere, politi etc får aldri streike da det er en "fare for liv og helse" og derfor tvungen lønnsnemnd - det er en fare for liv og helse at lærere streiker også - fare for elevenes fremmtid siden de mister muligheter til en utdanning på grunn av manglende vitnemål for eksempel - er det riktig? At noen grupper kan streike mens andre ikke kan? Dessuten mener jeg for mange streiker på grunn av for lite - så streik har utspilt sin rolle!

JA prøv å streike som barnevernspedagog du ;) Ingen som bryr seg om de på kontor streiker, blir bare mer papirarbeid for alle streikende etterpå. De som jobber på institusjoner kan heller ikke streike for alle barna kan ikke bli sendt hjem eller være uten tilsyn! Viste dere at barnevernspedagoger ikke har noen minstelønn? FO har ikke klart å få til noen minstelønn. Somregel får en ca 260 tusen for det er det som er vanlig "minstelønn" for treårig høgskoleutdannede men det er opp til en selv å kreve det.

Gjest Miloine
Skrevet (endret)

Streik er god indremedisin, virker ofte som vannlating i buksen en kald dag ute. Lønns- og arbeidsforhold peker ikke opp, såkalte lønnspakker betalte lærere og lektorer selv i form av mindre frihet.

Bindingene har økt, møtene er flere, retting av prøver(som foregår etter endt arbeidsdag) elevmassen mer sammensatt, utenfor skolen befinner seg flere samlivshavarerte foreldre som skyter på skolen.

Det mangler PC-er, etterutdanning, arbeidsrom, murpussen faller, gardinene står egenhendig.

Og likevel, det finns lærere som: ikke har vært sykemeldt på årtier, er like fagglad, har bøtter av flotte kolleger og elever. Men nå går det på stumpene.

Det går også på lønn, særlig relativt vurdert.

Tidsskriftet Kapital forteller at lektorutdanning gir null avkastning. Det betyr i pengespråket at myndighetene anser utdanningen for bortkastet. Lærerne har selv bidradd gjennom kronetillegg, mangel på elementær markedsinnsikt og kommunistisk angst for lønnsdifferensiering.

Verst er den avleggs industrisamfunnslogikken.

En gang var læreren og lektoren en myndig og kyndig mann, selvstendig, demokratisk innstilt, ble vist tillit, gitt frihet, svarte med ansvar og innsats. Han var 1942-læren, han Roosevelt hyllet i «Look to Norway»-talen. Nå kalles han, nedsettende, privatpraktiserende.

I stedet er kommet «teamlæreren», honnørord er team, tverrfaglighet, elevene i sentrum, samarbeid, bla, bla. Utmerket for uselvstendige plebeierkarakterer.

Dette lærersyn som noen har, fordrer mer binding, Hjetlands gamle Lærerlags ideologi vinner, nå møter de seg selv i form av KS i døren. De har egglagt egen streik i år. Unge frihetsglade mennesker har selvplikt til å velge noe annet. Våre barn har skjønt det og valgt andre langt med verdsatte studier.

TS. Jeg formoder du viser samme ansvar for dine om du virkelig verdsetter dem.

Endret av Miloine
Skrevet

:ler::ler: rart det der, hver gang lærere møter kritikk er de som gir kritikken skikkelige fe som ikke burde hatt utalerett

:ler::ler:

Men altså - Lærere gjør generelt sett en dårligere jobb nå enn tidligere, det er ikke til å nekte for når man ser på den faktiske læresituasjonen i skolen i dag - men om det er menneskene som er lærere som feiler er vel ikke diskusjonene egentlig - men kreftene bak, stat, kommune, fagforbund osv - DE bidrar ikke akkurat til å bygge opp skolen og med den læreren...

Når det er sagt - det er en annen faktor i skolen som får alt for lite fokus - FORELDRENE.... DE bidrar også til skolens resultater, og til HOLDNINGENE mot lærere generelt..

Mine barn lærer hos meg at de skal respektere ALLE individer som en grunnregel - derfra fortjener noen mer respekt enn andre ut fra person, handling osv.. Men lærere er unntaket - de skal respekteres uansett - så får man helelr klage hjemme i etterkant slik at vi som foreldre kan ta opp saken det dreier seg om...

Derfor lærer våre unger at lærere er en "egen rase" som min eldste forklarte til den yngste her om dagen når denne klaget over urettferdigheten ved at en lærer favoriserte en elev i klassen...

:ler:

så ja, hos oss ser vi på lærere som noe heeeelt spesielt.... nesten en verneverdig art som ingen for all del må si noe negativt om for da kommer alle "de andre" til å ta deg.... :ler::ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...