Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Sykkelhjelm

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Vil barna deres bruke sykkelhjelm??? og bruker dere slev det?

Her i huset terper vi på hvor viktig det er med sykkelhjelmen og at ungene ikke får bruke sykkelen om hjelmen ikke er på hodet....

Gutten på 10 år er kjempeflink, å bruker hjelmen.

Men jenta på 12 uffer og vil vri seg unna..... hun har jo ordnet håret..... ingen av venninnnene hennes må bruke hjelm..... såne unnskyldninger kommer hun med. Hun synes hun ser så teit ut i hjelm.

Hun er jo kommet i rette alderen til slikt, og vi har tatt henne i å sykle med hjelmen hengene på styre noen ganger.

Sykkler deres 12-13åringer med hjelm?? hvorfor fikk de eventuellt lov til å slutte??

Gjest Gjest1
Skrevet

Hva sier de på skolen? Har du snakket med de andre foreldrene? Her på skolen har de påbud om hjelm for å sykle til og fra skolen. Alle de jeg ser som sykler har hjelm.

Gjest Gjest_Tina_*
Skrevet

Nei, mine tenåringer bruker ikke hjelm - faktisk så kjenner jeg ingen tenåringer som gjør det ... Bortsett fra dem som sykler downhill og bruker en slags helhjelm ...

Skrevet

På skolen her må alle bruke hjelm til og fra skolen, hva de gjør på fritida er en annen sak... men jeg ser faktisk en del på 15-16 som fortsatt bruker hjelm, og de er jo eksempler til etterfølgelse... Min datter på 11 får ikke lov å sykle uten hjelm, og jeg innbiller meg at hun bruker hjelm selv når jeg ikke ser på.....;)

Har skjedd et par ulykker her med rulleskøytebrukere som ikke har brukt hjelm, blant venninnene hennes, og de eksemplene bruker jeg jo for hva de er verdt....:)

Gjest Gjest1
Skrevet

Dersom foreldrene kunne samarbeide hadde ikke dette vært noe problem.

Skrevet

14-åringen vår sluttet å bruke hjelm mandag i siste uke. Hun satte hårdt mot hårdt og vant kampen.

Ingen på ungdomsskolen vår bruker hjelm, men jeg vet om flere som ikke får lov å sykle uten hjelm og dermed må gå.

Jeg tror ikke at det er så mye å gjøre med en 14-åring. Hvis ønsket om å være cool og in vinner over fornuften, må jeg bare akseptere det og prise meg lykkelig over at hun faktisk har brukt hjelm i så mange år. Det er ikke så mange som gjør det her vi bor.

10-åringen og 12-åringen derimot kommer til å bruke hjelm så lenge vi klarer å fokusere på fornuft. Klok av skade skal vi jobbe mye med det de neste årene :)

På den gamle barneskolen vår fikk barna ikke lov å sykle til skolen i de små klassene. Likevel syklet masse små barn til skolen. Alle foreldre var også enige om at hjelm var påbudt - på foreldremøtene, men ikke i praksis, og da blir det vanskelig.

Det er ikke bare dagens foreldre som ikke kan samarbeide - det har bestandig vært sånn. Da jeg var unge var det kjempekult å kjøre moped uten hjelm. Det var like forskjellig praksis rundt dette fra foreldrenes side som det er rundt bruken av sykelhjelm.

Skrevet
Dersom foreldrene kunne samarbeide hadde ikke dette vært noe problem.

Jeg er sterkt i mot enhver form for kollektiv barneoppdragelse.

Enhvert forelder bør være i stand til å utvise nok autoritet til å få gjennomslag for de elementene de syns er viktigst å fokusere på uavhengig av om klassekameratenes, naboens eller vennenes foreldre er enige eller ikke...

Skrevet

Jeg som er 19 bruker som oftest hjelm.. Har vært utenfor en ulykke hvor da hjelm kunne ha hjulpet litt og det angrer jeg på nå.. Ikke noe alvorlig såklart, men det gjorde grusomt vondt i hodet i evigheter etterpå..

Gjest Gjest1
Skrevet

Det er en grunn til at de som sykler ritt ikke får lov til å stille uten hjelm. Det skjer utrolig mange stygge ulykker, og mange kunne vært unngått om flere brukte hjelm.

Skrevet

Jeg er 21 og bruker altid hjelm når jeg sykler, slik går jeg foran med et godt eksempel for min datter og andre barn, men det viktigste er jo at det beskytter veldig om jeg skulle kommet ut for en ulykke!

Jeg er sterkt i mot enhver form for kollektiv barneoppdragelse.

Enhvert forelder bør være i stand til å utvise nok autoritet til å få gjennomslag for de elementene de syns er viktigst å fokusere på uavhengig av om klassekameratenes, naboens eller vennenes foreldre er enige eller ikke...

Helt enig! Enhver forelder bør kunne avgjøre og bestemme dette. Ser du datteren din sykle uten sykkelhjelm ta fra henne sykkelen en uke. Skjer det igjen ta fra henne sykkelen i to uker.. Etter å ha brukt beina noen uker er det kanskje ikke så teit å få lov til å sykle med hjelmen på.

Hva andre foreldre lar sine barn gjøre er vel helt urelevant, hvis barnet ditt kommer ut for en ulykke uten hjelm så er det faktisk du og ditt barn som må ta konsekvensene av det. Ikke alle de andre som også sykler uten hjelm..

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er 21 og bruker altid hjelm når jeg sykler, slik går jeg foran med et godt eksempel for min datter og andre barn, men det viktigste er jo at det beskytter veldig om jeg skulle kommet ut for en ulykke!

Helt enig! Enhver forelder bør kunne avgjøre og bestemme dette. Ser du datteren din sykle uten sykkelhjelm ta fra henne sykkelen en uke. Skjer det igjen ta fra henne sykkelen i to uker.. Etter å ha brukt beina noen uker er det kanskje ikke så teit å få lov til å sykle med hjelmen på.

Hva andre foreldre lar sine barn gjøre er vel helt urelevant, hvis barnet ditt kommer ut for en ulykke uten hjelm så er det faktisk du og ditt barn som må ta konsekvensene av det. Ikke alle de andre som også sykler uten hjelm..

:klappe::klappe::Nikke::Nikke:

Gjest Gjest_Julia_*
Skrevet

Vår familie har bodd i Danmark og Nederland, og der bruker ingen hjelm. Det er falte veier overalt, og det er egne oppmerkede og tydelige sykkelstier med egne gatelys for syklister.

Vi har syklet der i åresvis, barna og vi voksne, og det har gått strålende.

Nå bor vi i Norge igjen, men det kunne aldri falle oss inn å bruke verken sykkelhjelm eller annen beskyttelse når vi er ute og sykler. Vi er en gjeng av forsiktige tursyklere på landeveien vi, og vi sykler moderat.

Min mann og jeg fniser av alt hysteriet her i Norge.

Skrevet
Vi er en gjeng av forsiktige tursyklere på landeveien vi, og vi sykler moderat.

Jeg føler meg overhodet ikke hysterisk. Det er mulig at dere er forsiktige, men har du tenkt på alle de som sitter i bilerne og ikke bestandig er oppmerksomme (har hatt et ubehagelig møte med en sånn).

Du er sikkert en flink billist, men du bruker vel bilbelte for det?

Gjest gjest1
Skrevet

Nå bør vel helt ikke unger under 11 ferdes på trafikkerte veier i det hele tatt, siden sidesyn og avstandsbedømming ikke er helt utviklet før omtrent denne alderen. Jeg gremmes når jeg ser småttinger på veien med sykkel, hjelm eller ikke.

Jeg fikk sykkel da jeg var åtte, og har aldri brukt hjelm, dette var jo i sen Juratid. Ingen av mine venner brukte heller hjelm, og jeg kan ikke si jeg husker en eneste ulykke fra den tiden. Vi velta på sykkel, og sklei på fortauskanter og slo oss fra tid til annen, men noe alvorlig ble det ikke.

Ellers må syklister, store som små, vite hvilke regler som gjelder for dem i trafikken og forholde seg til det. F.eks. er man kjørende så lenge man sykler langs veien, men i det øyeblikk man krysser veien i et fotjengerfelt, er man fotgjenger - da skal man gå av sykkelen.

Ellers må man ta samme forholdsregler som når man går, man er like myk og bør være like forsiktig. Man er lite synlig som syklist, og må ta høyde for nettopp det.

Hjelm eller ikke.

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Nå bor vi i Norge igjen, men det kunne aldri falle oss inn å bruke verken sykkelhjelm eller annen beskyttelse når vi er ute og sykler. Vi er en gjeng av forsiktige tursyklere på landeveien vi, og vi sykler moderat.

Selv om dere er forsiktige kan dere møte noen som ikke er det!!

Og da vil jeg fortsatt gjerne høre dere si, nei vi er så forsiktige så vi trenger ikke hjelm. Det er det samme som å si nei vi er så forsiktige så vi trenger ikke bruke bilbelte.

Jeg har ALLTID brukt hjelm, og bruker det fremdeles. Nå er jeg 24 år!! Jeg driter i om folk syns det er stygt, lite kult eller ikke tøfft nok. Det er mitt liv, og det akter jeg å ta vare på så best jeg kan.

Det er en billig forsikring dersom uhellet skulle være ute, og ulykker har ingen noen garanti for!

Skrevet

Jeg vet at jeg selv syntes det var "kjempteit og flaut" å bruke hjelm da jeg var tenåring.

Men da jeg begynte å bruke sykkelen endel igjen som voksen, investerte jeg i en ny hjelm.

Jeg har altid vært en flink syklist, og det er utrolig hvor godt jeg kjenner sykkelen og dens virkemåte, men så skjedde det som ofte skjer...

På vått føre, og i nesten stillestående tilstand, så skle sykkeldekket mitt i en trikkeskinne, og jeg falt med hodet først i fortauskanten.

Var overlykkelig over at jeg hadde hjelm da! Hjernerystelsen kunne nok vært mye værre, og det samme med skrubbsårene i ansiktet.

Kommer til å forklare dette til mine barn, at slikt skjer når du minst venter det.

Om de bruker hjelm i tenårene, det kan jeg ikke garantere, men jeg skal hvertfall gå foran med et godt eksempel!

Skrevet

JEg er 26, snart 27 år gammel, og har ikke sykjlet med hjelmen på styret eller noen annen plass enn på hodet siden jeg fikk min første isoporhjelp da jeg var rundy 8-9 år gammel (da hjelmene først begynte å komme)

Jo, skal jeg være helt ærlig tror jeg at jeg syklet uten hjelm en gang... etter at jeg hadde flyttet hjemmefra... jeg glemte den i farta en gang jeg syklet for første gang på lenge. Skjønte at noe manglet ganske fort da, men var kommet et stykke hjemmefra, og var sent ute, da jeg skjønte hva det var. Det ble med den ene gangen.

For meg er hjelm når jeg sykler like naturlig som belte når jeg kjører bil. Selv om jeg sykler pent og forsiktig. (vel, i praksis sykler jeg tidvis på relativt sterkt traffikerte veier da, selv om jeg sykler på sykkelsti det meste av veien så føler jeg meg ikke sååå trygg)

Jeg har ikke barn enda, men jeg håper i alle fall å kunne gå forran med et godt eksempel.

Jeg skjønner jo godt at en 15 år gammel jente nekter å bruke hjelm med argumenter som håret dersom moren hennes f.eks ikke bruker hjelm selv. Da faller ETTHVERT arguemt på steingrunn....

Jepp, hjelm er litt negativt på frisyren. JEg kom meg gjennom ungdomsårene ved å ha en type frisyre som relativt greit tålte hjelm (vi snakker tidleig 90-tall her, hårspray!) dersom det ble "løftet" litt igjen etterpå.

Pr i dag praktiserer jeg det slik at om jeg sykler til jobb, så går jeg på toalettet med en gang jeg kommer frem. Da vasker jeg fingrene (somregel har jeg jo klussa med ett eller annet og fått dem sorte (har en egen evne til at når jeg sykler (sykler ikke fast lenger nemlig) så faller kedet av, eller jeg må fylle luft etc) så det trengs uansett, men poenget er at jeg ikke tørker dem på papir, men veter håret med fingrene. slik ordner jeg håret mitt greit. Det blir litt flatt av hjelmen, men ja, våte fingre fikser det meste.

Skrevet

Helt enig!!

Vår familie har bodd i Danmark og Nederland, og der bruker ingen hjelm. Det er falte veier overalt, og det er egne oppmerkede og tydelige sykkelstier med egne gatelys for syklister.

Vi har syklet der i åresvis, barna og vi voksne, og det har gått strålende.

Dette må være noe av det minst gjennomtenkte jeg har hørt.

Tror du at den eneste grunnen til at man bruker hjelm er at man er uforsiktig eller en lite kompetent syklist??

Da jeg gikk på videregående var jeg og min venninne ute og syklet i gymmen. I en slakk nedoverbakke kom hun borti en liten sten som lå i veien og gikk over ende. Hun fikk kjeven ut av ledd, knuste flere tenner og endte opp bevisstløs. Heldigvis hadde hun på seg hjelm, og legene på sykehuset sa at uten den hadde hun blitt veldig alvorlig skadet.

Du kan være så flink og forsiktig du bare orker, men du er ikke alene på veiene, og av og til har man bare uflaks.

Jeg bruker alltid hjelm, og det sørger jeg for at alle jeg er glad i gjør også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...