Gå til innhold

T-banelinjene i Oslo

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg tar linje 4: Ringen når jeg skal hjem og linje 4: Bergkrystallen når jeg skal på jobb.

Også hender det at jeg tar linje 6:Ringen også.

Og Linje 1 heter vel Frognerseteren/Helsfyr.

Linje 1 Frognerseteren/Helsfyr kjører i rushen til Bergkrystallen ;)

Kun for å gjøre forvirringen komplett.

Videoannonse
Annonse
Gjest Grafica
Skrevet

Lærerik og morsom tråd, for en som nettopp har flyttet til Oslo!

Skrevet
Nå finnes det jo trikk f.eks i San Fransisco, så synes det er rart om du mener det ikke finnes noe engelsk ord for dette. Jeg har nemlig hørt ordet tram brukt om trikk, av briter/amerikanere både om den norske, den i San Fransisco og trikk i Tyskland.

Tram er et langt nyere ord en trikk faktisk. Electrick Train var det man kaldte dette i Engelsktalende land da det kom på slutten av 1800 begynnelsen av 1900 tallet.

Det du kaller trikk i San Fransisco er slettes ingen trikk. Den går ikke på strøm, men trekkes av cabler oppover mens man bare bremser dem nedover. De heter cable cars og kan ikke sammenlignes med trikk/tram.

Skrevet
I Norge tar slikt over 15 år?!!

Faktisk ble det tatt i bruk på et par måneder på alt av transport i Rogaland, så det er mer et problem med stabeiser i Oslo.

Forøvrig kan jeg forvirre folk litt mer. Det har tidvis kjørt -trikk- på Stortinget t-bane stasjon, ganske morsomt å se bildet av en blå trikk på t-bane sporet. :)

Gjest Gasse
Skrevet
Faktisk ble det tatt i bruk på et par måneder på alt av transport i Rogaland, så det er mer et problem med stabeiser i Oslo.

Fra en kjapp googling ser det ut som det tok et par år der også. Dessuten er vel systemet i Oslo/Akershus minst 10 ganger større enn i Rogaland?

Uansett, det er det nok heller inkompetanse enn stahet som er skyld i forsinkelsene. Oslo Sporveier gikk jo på en gigantsmell da de forgjeves prøvde å innføre et lignende system i 80-90-årene. Derfor er de også ekstremt forsiktige nå.

Men jeg tror det blir bra til slutt. Og som ansvarlig tekniker regner jeg med du er enig i at det er bedre at det tar litt ekstra tid enn at systemet knekker sammen.

Forøvrig kan jeg forvirre folk litt mer. Det har tidvis kjørt -trikk- på Stortinget t-bane stasjon, ganske morsomt å se bildet av en blå trikk på t-bane sporet. :)

Det skulle jeg likt å se. :)

Skrevet (endret)

Artig bilde!

Jeg tar t-banen hver dag og har sett flere som er med på å teste ut det nye billettsystemet. Det blir nok bra når det kommer i gang. Bare så kjedelig at enkelte ikke klarer å lavære og drive hærverk på både de nye billettautomatene og nye/gamle t-banevogner.

Endret av iingvild
Gjest Grafica
Skrevet

Så her om dagen en gammel tbanevogn som var blitt tagget FULLSTENDIG ned. Hele den siden inn mot perrongen var dekket av sølvmaling (det stod vel noe der, men jeg kikket ikke etter hva)

De dustene som driver med det burde vært jult opp, det koster tbaneselskapet mye penger å rense vognene, og jeg synes ikke noe om at pengene jeg betaler for mitt månedskort skal gå til opprensing av griseier utført av drittunger med fritidsproblemer!

Hoi, det var godt å få ut ;D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...