Gabriella Skrevet 16. mai 2006 #1 Skrevet 16. mai 2006 Hva heter egentlig de forskjellige linjene? Jeg har hørt litt forskjellig, men er det noen offisiell betegnelse på dem? Jeg sier følgende: Linje 1: Frognerseterbanen/Holmenkollbanen Linje 2: Østeråsbanen/Røabanen Linje 3: Sognsvannsbanen Linje 4: Kolsåsbanen/Ullernbanen Linje 5: Storobanen Forresten, hvorfor går "blåtrikken" kun på linje 1? Og hvorfor er det så mange som kaller T-banen for trikk?
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #2 Skrevet 16. mai 2006 Tbanene går også øst i Oslo: (Linje 1:Holmenkollbanen) Linje 2:Furusetbanen Linje 3:Østensjøbanen Linje 4:Lambertseterbanen Linje 5:Grorudbanen
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #3 Skrevet 16. mai 2006 "blåtrikken" er et annet navn på oslotrikken, som er blå.... Denne går absolutt ikke på linje 1, som er en ren T-bane linje. At enkelte mennesker ikke har lært seg forkjellen på Trikk og T-bane, og derfor omtaler T-banen som "Trikk", er kun en begreps-sammenblanding, og er ikke noe å bry seg om for oss andre. Dette bunner nok forøvrig i at før det ble bygget T-bane i Oslo, traffikerte trikken endel av de strekningene der det går T-bane idag. Mange T-baner har idag gamle "kallenavn" hengende på seg. Disse er levninger fra den tiden T-banen ikke gikk gjennom sentrum. Derfor har banene forskjellige navn på øst og vest siden av byen. Disse er: Holmenkollbanen Røabanen Sognsvannsbanen? Ullernbanen Grorudbanen Lambertseterbanen Østensjøbanen Furusetbanen Felles for disse, er at de ikke lenger betegner endestasjonen på banen, men mer hvilken strekning denne kjører. Dagens nummererte linjer har derimot navn etter dagens endestasjoner. Linje 1: Holmenkollen/Helsfyr Linje 2: Østerås/ Ellingsrudåsen Linje 3: Songsvann/ Mortensrud Linje 4: Kolsås/ Bergkrystallen Linje 5: Storo/ Vestli Når det gjøres endringer på linjene, følger rutenummerene banene på øst, fordi det er der de var innarbeidet i utgangspunktet.
Montezuma Skrevet 16. mai 2006 #4 Skrevet 16. mai 2006 "blåtrikken" er et annet navn på oslotrikken, som er blå.... Denne går absolutt ikke på linje 1, som er en ren T-bane linje. At enkelte mennesker ikke har lært seg forkjellen på Trikk og T-bane, og derfor omtaler T-banen som "Trikk", er kun en begreps-sammenblanding, og er ikke noe å bry seg om for oss andre. Dette bunner nok forøvrig i at før det ble bygget T-bane i Oslo, traffikerte trikken endel av de strekningene der det går T-bane idag. Trikk er trikk og t-bane er t-bane. Unntatt hvis man vokste opp på vestkanten; der het t-bane trikk fordi den ikke gikk i tunnel på den siden av byen, og trikken het bytrikk. Mange T-baner har idag gamle "kallenavn" hengende på seg. Disse er levninger fra den tiden T-banen ikke gikk gjennom sentrum. Derfor har banene forskjellige navn på øst og vest siden av byen. Disse er: Holmenkollbanen Røabanen Sognsvannsbanen? Ullernbanen Grorudbanen Lambertseterbanen Østensjøbanen Furusetbanen Felles for disse, er at de ikke lenger betegner endestasjonen på banen, men mer hvilken strekning denne kjører. Dagens nummererte linjer har derimot navn etter dagens endestasjoner. Linje 1: Holmenkollen/Helsfyr Linje 2: Østerås/ Ellingsrudåsen Linje 3: Songsvann/ Mortensrud Linje 4: Kolsås/ Bergkrystallen Linje 5: Storo/ Vestli Når det gjøres endringer på linjene, følger rutenummerene banene på øst, fordi det er der de var innarbeidet i utgangspunktet. Ikke helt riktig. De var like innarbeidet på vestkanten, men når man skulle nummerere nye linjer var det teit å begynne med 13, 14, 15 osv. som var nummereringen på vestgående linjer. ←
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Ikke helt riktig. De var like innarbeidet på vestkanten, men når man skulle nummerere nye linjer var det teit å begynne med 13, 14, 15 osv. som var nummereringen på vestgående linjer ← Takk, der fant du et hull i mine kunnskaper... Er østkantunge jeg ... Hvertfall er de nummerene som brukes idag opprinnelig østkantnummere. (Med unntak av linje 1? Som er holmenkollbanen fordi dette var den første banen?) Det er hvertfall ikke noe som heter storobanen. Dagens offisielle navn er "Line 5 til Storo". Men før het de offisielt ting som "Østensjøbanen". (Og det finnes faktisk ingen "Østensjø - stasjon". Den går bare strekningen langs østensjøvannet) Endret 16. mai 2006 av Sensommerbruden
brumma* Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Dagens nummererte linjer har derimot navn etter dagens endestasjoner. Linje 1: Holmenkollen/Helsfyr Linje 2: Østerås/ Ellingsrudåsen Linje 3: Songsvann/ Mortensrud Linje 4: Kolsås/ Bergkrystallen Linje 5: Storo/ Vestli Når det gjøres endringer på linjene, følger rutenummerene banene på øst, fordi det er der de var innarbeidet i utgangspunktet. ← Flisespikkeri, men endestasjonen til bane 1 er ikke Holmenkollen, men Frognerseteren
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er født og oppvokst i Oslo, og siden foreldrene mine ikke hadde bil har jeg tatt mye kollektivtrafikk i denne byen. Da jeg var liten hadde de vestlige t-banelinjene følgende nummer: 13: songnsvann 14: kolsås 15: Frognerseteren 16: Østerås De østlige linjene hadde samme nummerne hele tiden så vidt jeg husker. De vestlige hadde strømvaiere over vogna slik som trikken har i dag, mens de østlige hadde strømskinner. I gamle dager hadde jo de ulike linjene egne vogner, bla var kolsåsbanen bå, frognerseterbanen brun osv. Da jeg var liten var det røde vogner på alle linjene bortsett fra frognerseterbannen. Der ble det i stedet brukt de små vognene fra før krigen. Idag mp det også brukes egne vogner til frognerseterbannen, siden det på denne linja ikke er lagt strømskinner. Så vognene må både kunne bruke strømskinner og strømvaiere. I hele våres har det vært splitter nye grå vogner på linje 5. Denne typen skal på sikt erstatte de røde vognene som er fra 60-tallet. Og skjønner forøvrig at folk blander trikk og t-bane. For strengt tatt burde det vel ikke bli kalt tunnelbane (det er det T-en står for), men bybane/bytog.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Forresten, hvorfor går "blåtrikken" kun på linje 1? Og hvorfor er det så mange som kaller T-banen for trikk? ← Kan legge til at den spesielle t-banetypen (T-200) som går på linje 1 er rød og mørkeblå. Kanskje det er det du tenker på? Denne typen vogn var uansett ingen suksess, og det ble ikke kjøpt mange av dem.
Gabriella Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2006 Kan legge til at den spesielle t-banetypen (T-200) som går på linje 1 er rød og mørkeblå. Kanskje det er det du tenker på? Denne typen vogn var uansett ingen suksess, og det ble ikke kjøpt mange av dem. ← Ja, det er den røde og mørkeblå jeg tenker på, den som bare går på linje 1 og som ser ganske annerledes ut fra de andre, som er helt røde. Mener å ha hørt denne bli referert til som "blåtrikken".
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Dette med å gi banene navn etter endestasjonene er noe som kom i de fleste vesteuropeiske byer for ca. 20 år siden. Før dette hadde banene rundt omkring navn etter en eller annen "tilfeldig" stasjon eller stedsnavn i nærheten av banen. Holmenkollbanen var i tillegg til å være navn på en konkret banestrekning også navnet på selskapet og fellesnavnet for alle baner som gikk vestover fra Nationaltheateret stasjon. Banene på østsiden ble kalt T-baner. Opprinnelig hadde heller ikke de vestlige eller østlige baner noe nummer mens trikkene har alltid hatt det. Egne selskaper drev bussene som etterhvert fikk egne nummer. Noen av disse bussnummerene var identiske med trikkenummerene noe som kunne skape noe forvirring. Så ble det bestemt at alle linjer uansett selskap skulle ha sitt unike nummer og hele nummersystemet ble endret. Da fikk baner, Nesoddbåter, båter til øyene og bussforbindelser ut av Oslo nummer (hvorav ingen hadde hatt det før).
Gabriella Skrevet 16. mai 2006 Forfatter #11 Skrevet 16. mai 2006 Enda flere spm: Hvorfor regnes linje 5 mot Storo for å være en vestgående linje, når Storo ligger ganske langt øst? Banen går jo vestover fra Nationaltheatret, men den svinger likevel østover etter Blindern.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Enda flere spm: Hvorfor regnes linje 5 mot Storo for å være en vestgående linje, når Storo ligger ganske langt øst? Banen går jo vestover fra Nationaltheatret, men den svinger likevel østover etter Blindern. ← Storo ligger heller nordover enn østover hvis du ser på kartet. Snart vil den bli en del av t-bane ringen når Sinsen stasjon åpner til høsten.
Susan Sto Helit Skrevet 17. mai 2006 #13 Skrevet 17. mai 2006 Ja, det er den røde og mørkeblå jeg tenker på, den som bare går på linje 1 og som ser ganske annerledes ut fra de andre, som er helt røde. Mener å ha hørt denne bli referert til som "blåtrikken". ← Om noen refererer til denne som "blåtrikk", så tar de desverre veldig feil. Det var en stor sak i 1995? Da det skulle kjøpes inn nye bytrikker, og sporveien forsøkte å endre fargen på bytrikken fra blå... Til slutt ble det bestemt at trikken skulle fortsette å være blå, for den var kjent i bybildet som "blåtrikken". T-2000 er forøvrig malt etter samme "profil" som bussene, tror jeg... Og det var vel slik de ønsket å male den nye trikken også...? Forøvrig, takk til brumma* for å rette opp feilen min! Går litt fort i svingene her! Når de nye T-banene kommer, fra neste år av, skal etter hvert de røde banene byttes ut, med unntak av T-2000. (Denne kommer mest sannsylig til å alene skulle traffikere strekningen til Frognerseteren, som er den eneste uten "metrostandard". Mest sannsynlig majorstua-frognerseteren.) Storo regnes idag som en "vest- stasjon" fordi T-banen kjører "vestgående" gjennom sentrum for å komme dit. Når ringen åpner til høsten, vil dette sannsynligvis endres.
Susan Sto Helit Skrevet 17. mai 2006 #14 Skrevet 17. mai 2006 Jeg er født og oppvokst i Oslo, og siden foreldrene mine ikke hadde bil har jeg tatt mye kollektivtrafikk i denne byen. Og skjønner forøvrig at folk blander trikk og t-bane. For strengt tatt burde det vel ikke bli kalt tunnelbane (det er det T-en står for), men bybane/bytog. ← Sporveien forsøkte faktisk å få endret T-bane begrepet til Metro for noen år siden, for å internasjonalisere begrepet, men T-bane er så innarbeidet, så det lot seg ikke gjøre. Oslos T-bane er da absolutt like mye tunellbane som Londons Underground? Den går da i tunell gjennom hele sentrum, og mange steder ellers også. Om du har reist et stykke ut av London sentrum, så går faktisk banene over jorda mye der også. Trikken derimot, er en ren bybane, og går kun over jorda. (Den henter i tillegg strøm fra taket, og ikke fra skinner i bakkehøyde.)
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #15 Skrevet 17. mai 2006 Det som før het linje 5 Blindern heter nå Storo. Forøvrig: det er mange teite navn på steder i Oslo
Bønna Skrevet 21. mars 2008 #16 Skrevet 21. mars 2008 Ikke helt riktig. De var like innarbeidet på vestkanten, men når man skulle nummerere nye linjer var det teit å begynne med 13, 14, 15 osv. som var nummereringen på vestgående linjer. Ikke bare det. Tosifret nummerering, fra 10 til 19, er også forbundet med trikkelinjene. Ved at den vestlige t-banen ble inkorporert, i den østlige t-banenes ensifrede nummerering, fikk man et mer helhetlig nummereringsskille mellom trikk og t-bane. Akkurat dette falt nok tungt for brystet for mange i den øvre middelklassebydelen vestkanten. På vestkanten blir t-banen konsekvent omtalt som trikk. T-bane er tydeligvis et navn de forbinder med østkanten og linjene der, og som de ikke ville identifisere seg med. Men for en gangs skyld, i disse politisk korrekte tider, måtte det virkelighetsfjerne vike for virkeligheten. Det vestkantfolket kaller trikk deler i langt større grad karakteristika med den østlige t-banen framfor Oslo-trikken. For utenbysfolk er det nok sikkert vanskelig å forstå forskjellen på trikk og t-bane. Men det er faktisk noen veldig enkle og tydelige karakteristika som skiller dem. T-banen er rød. Trikken er blå. T-banen kjører i tuneller, derav navnet, og har egne dedikerte traseer. Trikken kjører på gateplan, og deler traseen med øvrige trafikanter som bil, buss og fotgjengere etc.
Gjest Wolfmoon Skrevet 21. mars 2008 #18 Skrevet 21. mars 2008 Og for å legge til litt ny informasjon om t-banen, så har vi jo nå også fått en linje 6. Ringen/Husebybakken.
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #19 Skrevet 21. mars 2008 Dere tar helt feil. Blåbærtrikken går til Kolsås, tyttebærtrikken til Østerås og Sognsvann mens sjokoladetrikken går til Holmenkollen. Bytrikken går til Kjelsås og Gullfisken går til Jar.
Gjest Gasse Skrevet 21. mars 2008 #20 Skrevet 21. mars 2008 Akkurat dette falt nok tungt for brystet for mange i den øvre middelklassebydelen vestkanten. På vestkanten blir t-banen konsekvent omtalt som trikk. T-bane er tydeligvis et navn de forbinder med østkanten og linjene der, og som de ikke ville identifisere seg med. Veldig riktig. Men du glemmer en detalj. Da jeg var liten syntes ikke de fiine gamle fruene at "trikk" var et pent ord. Derfor kalte de trikken for "banen", eller rettere sagt "baaanen". Men da T-banen ble et truende element i deres tilværelse fant de straks ut at "trikk" var pent mens "bane" var plebeiersk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå