Gå til innhold

Slekta takker ja til svigermor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er vel vanlig at det står kontaktadresse\nummer sammen med svarfristen? Da er det jo naturlig at det er den man svarer til, og uhøflig å gjøre noe annet, mener jeg.

Jeg fikk en bryllupsinvitasjon uten kontaktinfo. Siden kjæresten min (som egentlig fikk den) reiser mye tenkte jeg at jeg skulle svare, men det sto jo ikke noe om hvem jeg skulle svare til... Ikke lett å vite hva man skal gjøre da.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet
Jeg ville ikke syntes det var greit. Ville blitt litt irritert faktisk :forvirret:

Men det blir kanskje annerledes dersom svigerforeldrene betaler bryllupet. Vet ikke om det er tilfellet her jeg? Isåfall hadde det vært akseptabelt..

Svigerforeldrene mine (og foreldrene mine) hjelper til å betale litt. Gjør det noen forskjell? De er ikke vertskap, det står uttrykkelig svar til *vår adresse/tlf* i invitasjonen og vi skal ikke være hjemme hos dem, men i et leid lokale. Svigermor har ingenting med arrangeringa å gjøre, annet enn at noen overnatter hos henne, og det avtaler de selv. Mine ømfintlige brudenerver reagerer litt... men jeg roer ned og ser det an. Hvis de er uhøflige så får de bare være det. Satser på at jeg får alle svarene til slutt. Nå vet jeg i alle fall at mange her mener at det er uhøflig ;)

Gjest slapp-av!!
Skrevet

hallo!!!!! - slapp av litt da, jenter..! hvorfor er alle så innmari "på tuppa" i denne situasjonen? det viktigste er jo at gjestene kommer, og st de synes det er koselig å bli invitert. for mer perifere slektninger er jo brudeparets foreldre parets nærmeste.

dessuten slipper dere jo alle de telefonsamtalene selv:-) et bryllup er ikke verdens største happening , -for andre, vel og merke...-. du skal se det blir bryllup selv om ikke absolutt alle små detaljer blir sånn som dere har planlagt selv på forhånd..

hvis du ikke evner å se at svigermor er uforskylt i henvendelsene, kan jeg nesten love deg at du ligger an til å påføre deg selv masse irritajonsmomenter og problemer i framtiden.. det må da gå an å være litt rundere i kantene!! ikke rart det er krig i verden :frustrert:

Skrevet

Dette handler vel mest om at gjestene er uhøflige, og ikke følger skikk og bruk. Merkelig nok er det de eldre og ikke de yngre som er dårligst på skikk og bruk. Hvertfall etter min erfaring.

Dersom du har fått en skriftlig invitasjon, med kontaktinfo og svarfrist, så svarer man ifølge skikk og bruk SKRIFTLIG, og til den oppgitte kontaktadressen INNEN svarfristen. Er vertskapet hyggelige, oppgir de et telefonnummer. Dette fritar gjestene for det SKRIFTLIGE svaret, og betyr at de kan ringe dette nummeret og svare istedenfor.

Greit nok, jeg er sikkert ikke verdensmester på dette selv, jeg lar ofte mine foreldre svare både for seg selv, meg og min kjære, samt min bror og hans kjære, når vi alle er invitert i samme selskap. (Siden disse ofte snakker med vertskapet uansett.)

Men da kommer i det minste svaret direkte til vertskapet.

Men at mine besteforeldre ikke ser behovet for å takke for innbydelsen, eller fortelle meg at de kommer i mitt bryllup, det synes jeg faktisk er litt synd.

(Joda, jeg fikk vite at de kommer, og at de endrer ferien sin etter mitt bryllup, som er kjempehyggelig!)

Men at min bestemor ringer moren min og diskuterer antrekk, men ikke tar en liten telefon til meg for å si at de kommer, det føles litt merkelig. Det tar da ikke mange ekstra minuttene?

Gjest gjest1
Skrevet

Dere får jo beskjed, så jeg kan ikke helt se problemet med at de ringer svigermor. Mange gjør det på den måten, og det bør man ikke ta sånn på vei for. Når det gjelder ekstra gjester er jeg enig i at det burde ha blitt sjekket med dere først

Gjest Gjest
Skrevet

hvis dere godtar at svigermor tar avgjørelser for dere nå, kommer det til å bli helt for j. med åra. Jeg ville sagt klart fra til henne om at hun kan be folk om å ringe oss, ihvertfall om de har spørsmål.

Problemet er ikke, som jeg ser det, at folk ringer feil, men at svigermor tror hun har noen rett til å ta avgjørelser. Ta i mot beskjeder, greit. Men ikke avgjøre hvem som skal få komme!

Gjest Embla s
Skrevet
Vi er vertskap selv og har skrevet oss selv på "svar til ...". Vi skal ha bryllupet på min kjæres hjemsted, men mange gjester kommer langveisfra.

Hans slekt ringer til svigermor og sier "ja, vi vil gjerne komme, så koselig..." osv. Så ringer svigermor til oss og referer "den og den kommer...". Jeg skjønner at det er greit å spørre henne om overnatting, men vi har aldri delegert noe ansvar til henne. Ville dere godtatt dette uten videre, eller ville dere ringt opp folk etter svarfristen og spurt? Eller sagt noe til svigermor?

En tante har også bedt om å få ta med sin voksne sønn, og svigermor har sagt at det går sikkert greit. Jeg ville også ha sagt at det er greit om de hadde spurt oss, men det gjorde de altså ikke... Er dette akseptabelt synes dere?

Eh :klø: Så lenge svigermor videreformidler beskjedene trenger dere vel ikke leke firkantet og ringe opp etter svarfristen og spørre om de kommer? Liksom late som om dere ikke har fått beskjed? Hvis de ber henne videreformidle svaret og hun gjør det må da alt være i skjønneste orden?

De regner nok med at svigermor er mer involvert enn hun er siden det skal være på stedet hun bor.

Ang tantes sønn; hvis det er dere som betaler middagen burde nok svigermor bedt henne spørre dere. Syns det var litt rart ja, men hva kan du gjøre med det? ang svigermor så virker det jo ikke som dere har det beste grunnlaget for et godt forhold. Kanskje du bør minne deg selv om at hun skal gifte bort sønnen sin og at det er hyggelig ment det hun gjør og at det vel er bedre at hun engasjerer seg enn at hun skulle vært totalt likegyldig? For din egen skyld burde du senke skuldrene og ta det litt med ro.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

:sur:

Slapp av litt, da, bruder! Det viktigste er vel at dere får et svar! Svigermor synes sikkert det er koselig også, hun føler vel at hun hjelper til. Skulle dette være noe å bli sur for også, nå? :overrasket:

ALDRI I VERDEN om jeg hadde godtatt dette. Og uansett så har jeg en svigermor som hadde sagt det samme som meg!!!! Så lenge vi inviterer, får jaggu folk overholde våre frister og ønsker. Derfor ber vi ikke gamle tanter og onkler.

Ærlig talt, sier nå jeg. Synes faktisk at man bør vise litt respekt...

Gjest Tita K
Skrevet (endret)

Vær glad for at de svarer før fristen går ut.

Endret av Tita K
  • 2 uker senere...
Skrevet

I vårt tilfelle er det våre foreldre som står som vertskap, siden det er de som betaler. Samtidig står det våre telefonnumre under SU.

Jeg foretrekker at gjestene ringer oss personlig, samtidig som jeg synes det er greit at de ringer våre foreldre.

I trådstarters tilfelle, ville jeg ikke vært overlykkelig over at gjestene svarer til foreldre. Samtidig synes jeg nok ikke at det er så alvorlig at jeg ville brukt tid og energi på å irritere meg over det (lettere sagt enn gjort).

Ville absolutt ikke ringt folk etter svarfristen for å purre, når de jo selv oppfatter at de har svart. Det vil bare oppfattes som uhøflig, samtidig som de dere ringer sikkert vil føle seg dumme fordi de ikke har fulgt retningslinjene, og synes det er rart at deres foreldre ikke har brakt svaret videre til dere.

Ville prøvd å ignorere at folk har svart til deres foreldre i stedet for direkte til dere.

Skrevet

Jeg må si jeg synes det er litt merkelig å svare til noen andre enn dem det står på invitasjonen skal ha svarene. Selv har vi valgt at det er mulig å gi svar både til mine og hans foreldre, samt oss selv. Men da må man stole på dem som tar imot svarene:) Må nok innrømme det har vært litt rot hos oss, med noen som har gitt utstrakte svarfrister mm uten å spørre arrangerende part. Men litt utfordringer krydrer vel bare hverdagen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...