Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Vi er vertskap selv og har skrevet oss selv på "svar til ...". Vi skal ha bryllupet på min kjæres hjemsted, men mange gjester kommer langveisfra. Hans slekt ringer til svigermor og sier "ja, vi vil gjerne komme, så koselig..." osv. Så ringer svigermor til oss og referer "den og den kommer...". Jeg skjønner at det er greit å spørre henne om overnatting, men vi har aldri delegert noe ansvar til henne. Ville dere godtatt dette uten videre, eller ville dere ringt opp folk etter svarfristen og spurt? Eller sagt noe til svigermor? En tante har også bedt om å få ta med sin voksne sønn, og svigermor har sagt at det går sikkert greit. Jeg ville også ha sagt at det er greit om de hadde spurt oss, men det gjorde de altså ikke... Er dette akseptabelt synes dere?
MarianneHR Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 At det ringer til svigermor og takker ja/nei, synes jeg er helt greit. Men når det gjelder å ta med ekstra personer i bryllupet synes jeg at svigermor burde svart at de skulle ringe dere - slik at dere kan ta avgjørelsen - kanskje det er plassproblemer o.l.
Krista83 Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jeg tror jeg ville foretrukket å få svarene selv, for å få en bedre oversikt. Så di til svigermor at hun får be dem ringe vertskapet for å takke ja til invitasjonen.
Lykketrollet Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke skulle være greit at de reinger svigermor.... Det gjør mange av de vi har invitert og det gjør oss ingen ting. Syns igrunn det er greit. Men at gjester spør om å få ta med seg ekstra gjester syns jeg ikke om. I det tilfellet du beskriver syns jeg absolutt de burde ringt dere.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Ville dere godtatt dette uten videre, eller ville dere ringt opp folk etter svarfristen og spurt? Eller sagt noe til svigermor? ← Nei, nei, nei - dere må ikke ringe de opp etter svarfristen for å spørre. Dere må bare overse det at gjestene har vært uhøflige som har svart til din svigermor. Og ja, dere bør si i fra til svigermor at hun kan prøve be gjestene ringe dere selv.
Gjest scorpio i.i Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Hei Såvidt jeg veit er det vel foreldrene som "arrangerer" bryllupsfesten og inviterer til fest på vegne av oss, slik var det i vårt bryllup. Derfor ringte slekt og venner til foreldre og svigerforeldre med svar på invitasjonen.
Gjest Gamle Alex Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Hei Såvidt jeg veit er det vel foreldrene som "arrangerer" bryllupsfesten og inviterer til fest på vegne av oss, slik var det i vårt bryllup. Derfor ringte slekt og venner til foreldre og svigerforeldre med svar på invitasjonen. ← Det er vel noe man velger selv. Vi inviterte selv , men allikevel svarte mange til svigermor, men kjære deg , det spiller vel ingenrolle. Tro meg, du får mye annent å henge deg oppi en det. Hver glad for at gjesten kan komme du , det spiller vel ingen rolle hvem man svarer til:
Gjest Piper Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Hei Såvidt jeg veit er det vel foreldrene som "arrangerer" bryllupsfesten og inviterer til fest på vegne av oss, slik var det i vårt bryllup. Derfor ringte slekt og venner til foreldre og svigerforeldre med svar på invitasjonen. ← Nei det er ikke foreldre som inviterer, for våre foreldre hadde ikek noe med vårt bryllup å gjøre. Foruten at de var gjester. Om dere skriver at det er de som er verter, så er det en annen sak. Men ellers er det brudeparet selv som inviterer. De fleste brudepar er jo voksen i dag, så jeg forstår ikke at de ikek skal kunne klare å invitere til bryllup selv. Til trådstarter: Jeg hadde ikke brydd meg om de ringer til svigermor/svigerfar/mor/far, så lenge det bare er for å gi et svar. Men med en gang det eventuelt blir spørsmål om å ta med andre, da bør svigermor/svigerfar/mor/far gi beskjed til vedkommende å ringe brudeparet selv. For det er jo tross alt de som skal gifte seg. Du kan gjerne ringe opp gjesten som spurte om å få ta med en person, men ikke de andre (om andre har gitt svar til svigermor også), for det blir litt fjernt. De har jo svart, og hovedpoenget må jo være at dere vet hvem som kommer. Endret 16. mai 2006 av Piper
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Vi hadde noen som svarte via våre foreldre, ikke sånn at de ringte foreldrene våre for å svare, men når de først snakket med foreldrene våre, så svarte de. (Men de fleste ringte jo oss, siden vi var vertskap.) Jeg syntes dette var litt irriterende, men ikke noe stort problem. (Spesielt fordi de ofte stilte ekstraspørsmål. Foreldrene våre kunne jo ikke svare på disse ekstraspørsmålene, men mange ringte alikevel ikke oss. (Spørsmål om ønskeliste o.l.) Når det gjelder spørsmål om ekstra gjester, så vet jeg at foreldrene våre i utgangspunktet ville svart nei, men henvist til oss. (Noe annet synes jeg også hadde vært frekt!)
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 heisann... jeg hadde BRYDD meg....... så lenge det er dere som skal holde og betale hele selskapet så hadde jeg ikke godtatt at de ringte svigermor.... hvorfor i huleste skulle de det? svigermor har da ingen ting med det...... og nei..... extra gjester bør man ikke si ja til.... hilsn meg.. fortell hva dere har kommet frem til å vil gjøre..... lykke til
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Tanta er enslig og har lang reisevei, og vil ha med sønnen på turen. Det er plass til han også. Det er dermed i utgangspunktet ikke noe problem, annet enn at vi gjerne kunne ha blitt konsultert om saken først. (Og eventuelt at noen av de andre søskenbarna som ikke er invitert kan synes at det er urettferdig.) Flere av de andre har gitt svar av typen "vi tror vi kommer hvis ferien går i orden (etc), vi ringer tilbake senere" og jeg synes at det er veldig tungvint at slikt skal gå gjennom svigermor. Men dere har vel rett i at det er andre ting å tenke på. Jeg skal prøve å la være å irritere meg
Gjest HB Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Synes du skal si klart i fra til svigermor at hun ber evt. andre gjester som takker ja til henne om å ringe til dere. Det gjelder også de som ikke har gitt klare svar til nå. Synes også hun skal ringe tilbake til tanten som ba om ekstra gjest og be henne ringe til dere for å spørre. Hilsen Lille meg
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Slapp av litt, da, bruder! Det viktigste er vel at dere får et svar! Svigermor synes sikkert det er koselig også, hun føler vel at hun hjelper til. Skulle dette være noe å bli sur for også, nå?
Floja Felíz Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Nei, nei, nei - dere må ikke ringe de opp etter svarfristen for å spørre. Dere må bare overse det at gjestene har vært uhøflige som har svart til din svigermor. Og ja, dere bør si i fra til svigermor at hun kan prøve be gjestene ringe dere selv. ← Enig. Det vil nok bli litt rart om dere ringer dem opp, men svigermor kan jo gi beskjed om at dere gjerne vil ha svarene selv slik at dere har oversikt over responsen. Hei Såvidt jeg veit er det vel foreldrene som "arrangerer" bryllupsfesten og inviterer til fest på vegne av oss, slik var det i vårt bryllup. Derfor ringte slekt og venner til foreldre og svigerforeldre med svar på invitasjonen. ← Vi arrangerer og betaler festen selv, og derfor der det kun våre navn som står som svarinfo. Dette er helt vanlig. Må innrømme at jeg da ville synes det var veldig rart om gjestene svarte til noen andre. Det ville i alle fall aldri falt meg inn å gjøre det samme.
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #16 Skrevet 16. mai 2006 Enig. Det vil nok bli litt rart om dere ringer dem opp, men svigermor kan jo gi beskjed om at dere gjerne vil ha svarene selv slik at dere har oversikt over responsen. Vi arrangerer og betaler festen selv, og derfor der det kun våre navn som står som svarinfo. Dette er helt vanlig. Må innrømme at jeg da ville synes det var veldig rart om gjestene svarte til noen andre. Det ville i alle fall aldri falt meg inn å gjøre det samme. ← Enig i denne jeg!
Gjest cecilia Skrevet 16. mai 2006 #17 Skrevet 16. mai 2006 Jeg ville ikke syntes det var greit. Ville blitt litt irritert faktisk Men det blir kanskje annerledes dersom svigerforeldrene betaler bryllupet. Vet ikke om det er tilfellet her jeg? Isåfall hadde det vært akseptabelt..
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #18 Skrevet 16. mai 2006 Er dette akseptabelt synes dere? ← Nei, de får jaggu sørge for å svare til den som ber. Hos oss har det alltid vært sånn at hans familie ringer til hans mor for å fortelle at de kommer/ ikke kommer i selskapet som VI inviterer til. Og så ringer hun og sier at den og den kommer/ ikke kommer. Forbanna irriterende!
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #19 Skrevet 16. mai 2006 Slapp av litt, da, bruder! Det viktigste er vel at dere får et svar! Svigermor synes sikkert det er koselig også, hun føler vel at hun hjelper til. Skulle dette være noe å bli sur for også, nå? ← Jo tenk! Noen har en tendens til å involvere seg mer i arrangementet enn hva ønskelig er, og bokstavelig talt valser over svigerdøtre og sønner.
Seigdama Skrevet 16. mai 2006 #20 Skrevet 16. mai 2006 heisann... jeg hadde BRYDD meg....... så lenge det er dere som skal holde og betale hele selskapet så hadde jeg ikke godtatt at de ringte svigermor.... hvorfor i huleste skulle de det? svigermor har da ingen ting med det...... og nei..... extra gjester bør man ikke si ja til.... hilsn meg.. fortell hva dere har kommet frem til å vil gjøre..... lykke til ← Jeg er enig i dette. Ikke fordi jeg har noe i mot hverken svigermor eller at hun hjelper til. Men når man får en skriftlig invitasjon til noe, er det vel vanlig høflighet å svare de som faktisk har tatt bryet med å invitere deg, og ikke til noen andre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå