Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Hvorfor er det så vanlig at venninner gir hverandre dårlig selvtillitt? Og hvorfor er det så mange som prøver å hevde seg selv over sine venninner?

Har tenkt over fenomenet flere ganger, og så det i en artikkel i "det nye" nå nylig.

Selv ønsker jeg mine venninner (og søstre) det beste, og jeg prøver også å få de til å ha det bra. Gir dem komplimenter men også kritikk hvis det trengs..

Når venninnen din spør hvilket skjørt hun skal ha på seg, sier du da det som ser best ut, eller sier du det som ser verst ut? Og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har ingen slemme venninner. Tror ikke jeg er det heller, og søsteren min er bare snill og grei.

Hadde jeg oppdaget at en venninne prøvde å hevde seg på min bekostning over tid, hadde jeg kuttet henne ut.

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, jeg har kuttet ut både en og to "venninner" da de har vært sånn. Men det verste er at jeg merker at til og med to av mine søstre er sånn, mot meg!

Gjest d'Arc
Skrevet

Jeg hadde en slik venninne. Hun skulle alltid hevde seg og trykke meg ned, så jeg dumpet henne og fikk det mye bedre. Slike "venner" gjør en bare dårlig.

Tror dette har noe med sjalusi å gjøre.

Gjest Neffi
Skrevet (endret)
Ja, jeg har kuttet ut både en og to "venninner" da de har vært sånn. Men det verste er at jeg merker at til og med to av mine søstre er sånn, mot meg!

Jeg håper virkelig ikke søstrene dine er sånn mot deg! Jenter som er dumme mot andre er de som ofte har dårlig selvtillit. Eller så er de bare født uten empati eller er svært umodne - de finns de også. (og ikke det at jeg mener søstrene dine er slik altså! :) )

Endret av Neffi
Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg håper virkelig ikke søstrene dine er sånn mot deg! Jenter som er dumme mot andre er de som ofte har dårlig selvtillit. Eller så er de bare født uten empati eller er svært umodne - de finns de også. (og ikke det at jeg mener søstrene dine er slik altså!  :) )

Jo, de er sånn noen ganger, tror ikke helt de ser det selv for å si det sånn. Håper jeg..

Men uansett, hvorfor er jenter sånn mot hverandre? Jeg kan nok være litt ekkel mot en som har vært ekkel mot meg, men med de jeg er gla i er jeg mest mulig snill..

Gjest Embla s
Skrevet
Jeg hadde en slik venninne. Hun skulle alltid hevde seg og trykke meg ned, så jeg dumpet henne og fikk det mye bedre. Slike "venner" gjør en bare dårlig.

Tror dette har noe med sjalusi å gjøre.

Jeg tror også det har noe med sjalusi og mindreverdighetskompleks å gjøre. Har man det bra med seg selv så gjør man ikke sånt :)

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

For å gjøre en veldig lang historie kort;

Jeg "dumpet" ei venninne etter alt for lang tid, der hun hadde regelrett trakasert meg. Det ble ikke et pent "brudd" men jeg gikk styrket ut av det og kommer aldri til å ville ha noe mer med henne å gjøre! Slike venner trenger man ikke! (jeg selv brukte veldig lang tid på å komme til det at jeg ville "dumpe" henne, det var ingen lett avgjørelse, men 100% riktig for meg og min selvfølelse)

Jeg tror enkelte kvinner må ha noen å rakke ned på for å føle seg vel. Jeg vet at jeg aldri vil bli denne personen selv, og er glad for de få, men GODE venninnene jeg har!

Endret av Niko
Gjest Neffi
Skrevet
Jeg tror også det har noe med sjalusi og mindreverdighetskompleks å gjøre. Har man det bra med seg selv så gjør man ikke sånt :)

Akkurat!! :)

Det finns veldig mange som er grunnleggende usikre i seg selv. De finner ofte trygghet i at andre føler seg værre enn dem selv, og derfor "mobber" de, eller er ufine...

Gjest Jalileh
Skrevet (endret)

Jeg har før hatt slike "venninner", men har kuttet de ut nå.

Jeg trodde at vi forandret oss med årene, men det ser ikke slik ut. En kan være sånn like mye i en alder av 40 som i en alder av 15. Sprøtt.

Selv så ønsker jeg også alltid det beste for mine venninner. Aldri i verden om jeg ville ha fått en venninne til å bruke det stygge skjørtet ovenfor det fine. Noe mer bak mål skal man lete lenge etter.

Hvorfor? Fordi vi jenter ser på hverandre som konkurrenter. Det sies at vi jenter pynter oss like mye for hverandre enn for gutta. Og det tror jeg det kan være mye i.

Jeg er heldigvis ikke en som gidder å konkurrere med mine venninner. En venninne skal jeg støtte, og når hun spør meg om skjørtet hun vil bruke er fint så svarer jeg alltid ærlig. Dette vet mine venninner så jeg får veldig ofte spørsmål om hva de skal ha på seg før vi f.eks skal ut på byen. Jeg har ikke problemer med å si at det er stygt hvis jeg syns det er det. :)

Endret av Jalileh
Gjest Jalileh
Skrevet

Ja, det er ofte sånn. Helt sykt.

Også familiemedlemmer da. Makan. :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet ikke hvor vanlig det er, mine nærmeste venninner er ikke sånn i det hele tatt heldigvis. Men jeg har flere jenter i omgangskretsen som helt klart kan være sånn - selv om de "egentlig" er snille og lojale, ikke baksnakker osv. Det kan f eks være at de er "flinke" til å minne deg på pinlige ting du har gjort (gjerne med andre tilstede), til å sette deg i vanskelige situasjoner når man er sammen med andre/nye folk og å IKKE gi konstruktive tilbakemeldinger på arbeid man har gjort... jenter kan rett og slett være litt smålige. Det er synd:-/ Jeg tror også det har med usikkerhet å gjøre, at man gjør det for å holde den andre nede, og evt hevde seg selv litt mer...

Gjest camillo
Skrevet
Når venninnen din spør hvilket skjørt hun skal ha på seg, sier du da det som ser best ut, eller sier du det som ser verst ut? Og hvorfor?

Er det noen som sier det? :overrasket:

Gjest gjest1
Skrevet
Hvorfor er det så vanlig at venninner gir hverandre dårlig selvtillitt? Og hvorfor er det så mange som prøver å hevde seg selv over sine venninner?

Har tenkt over fenomenet flere ganger, og så det i en artikkel i "det nye" nå nylig.

Selv ønsker jeg mine venninner (og søstre) det beste, og jeg prøver også å få de til å ha det bra. Gir dem komplimenter men også kritikk hvis det trengs..

Jeg er fullt klar over fenomenet og jeg har selv droppet noen par venninner gjennom årene og nå har jeg faktisk mest guttevenner.

Jeg ville aldri si til en venninne at hun skulle ta det stygge skjørtet på seg. Grr! :forvirret:

Skrevet

Boktips: "Honningtunger" av Helene Uri. Den boken sier det meste.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kutter ut venninner straks jeg opplever slike tendenser. Bortsett fra en. Hun ruser seg og kan være skikkelig vemmelig når hun er ruset. Men da holder jeg meg unna henne. Hun brifer med sin høye utdannelse og har også rent på meg fysisk mens jeg sov. Grunnen til at jeg ikke kutter henne helt ut, er pga at hun har opplevd ting i livet som har gjort henne ufør. Gjerningsmannen fikk flere år i fengsel.

Min søster er en som alltid konkurrerer. Det siste hun greide å si til meg, er at niesen min ikke liker meg, men jeg har alltid hatt god kontakt med min niese som er voksen i dag og jeg har aldri oppfattet at hun ikke liker meg.

Min søster kan også minne meg på episoder som har vært utenfor min kontroll mens andre hører på. Hun er et fasademenneske, som rakker ned på f.eks. møblene mine.

Hun har vært heldig og har penger i bankboksen pga. en eks av seg som kjøpte leilighet og ga henne halve fortjenesten da det ble slutt og boligprisene var blitt skyhøye.

Jeg er ikke misunnelig og synes det er bra at hun klarer seg økonomisk. Men det meste av pengene går til klær, dyre reiser, middag på byen osv. og ikke til f.eks. ny investering i bolig. Dette er ikke noe jeg blander meg bort i. Det er hennes valg, men jeg nevner det for å fortelle hvor overfladisk hun kan virke...

Hun er tre år yngre enn meg, og når jeg har gjort en ting som er positiv, så har hun alltid sagt at det skal hun også, men hun har ikke gjennomført noe av det. Det kan være i jobbsammenheng f.eks.

Hun er penere og litt slankere enn meg og kler seg mer stilig. Med penger kunne jeg også valgt andre klær, men jeg synes ikke hun fortjener å kle seg dårligere pga. at jeg har en sliten økonomi.

Hun gir meg skylda for ting som går galt i livet hennes og er flink til å løpe til våre foreldre og fortelle hvis vi har kranglet, selv om mine foreldre har dårlig helse.

(Nei, vi er ikke fjorten år. Vi er midt i tredveårene...)

Hun stjeler gjerne typene til sine venninner. Det har hun gjort to ganger helt reelt.

Hun er sjarmerende når hun er i godhjørnet, men er krass og bryr seg lite om andre. Mine foreldre orker nesten ikke ringe henne lenger for hun svarer så kort i telefonen, hvis hun ikke selv er i humør.

Jeg er også ofte i dårlig humør, men jeg klarer å prate på en vanlig måte likevel.

Jeg tror årsaken til problemene, er at vår mor satte oss opp mot hverandre da vi var små og sammenlignet oss. "Se på storesøster, dette må jo du også klare eller er du helt dum osv."

Men det kan ikke være hele årsaken, for jeg ble også sammenlignet på den måten: "når lillesøster klarer det, må da du også..."

Vi ble vel alle oppfostret på eventyret om å være prinsesse? Den peneste osv, og lekte med barbie... Jeg vet ikke, men tror det kan være årsaken til at jenter er så lite lojale.

Heldigvis kjenner jeg mange jenter som ikke er sånn, og de fikk høre de samme eventyrene og lekte med barbie...

Jeg tror det handler om evnen til empati og ikke bare misunnelse og lavt selvbilde.

Skrevet

Folk som oppfører seg slik kaller ikke jeg venninner.

Skrevet

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har vært sjelesørger overfor for venninner som har hatt det så fælt i perioder. Jeg lurer også på hvor mange spark jeg har fått i retur hos de samme venninnene når jeg har ligget nede selv. Gjett om jeg har kuttet ut sånne og da tok jeg det når de var "nede" på nytt. Dårlig gjort? kanskje men rett skal være rett til slutt!

Jenter er rett og slett ekle mot hverandre. Har sluttet å spørre om hvordan jeg ser ut i skjørt og kjoler eller spør hva som er finest overfor jenter. De er ikke ærlige mot en.

Synd det skal være slik. Vi kunne trengt å støttet hverandre både i gode og onde dager..

Men sykdommen misunnelse er vel værre enn pest eller kolera og forekommer i stor grad ute blant jenter.

Gjest splæsj
Skrevet

Jeg har ingen slike venninner, og det er ikke uten grunn. Hadde jeg oppdaget en slik egenskap, hadde jeg dumpet henne tvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde også ei ekkel vennine.

Hun skulle liksom være så morsom og det gikk som oftest ut over meg. Men det merkelige var at hun aldrig gjorde noe slikt når vi var alene.

Ennå når jeg tenker på henne så blir jeg faktisk provosert, fordi hun fikk meg allti til å se dom ut foran andre folk, og skulle allti heve seg selv.

Og løyg som det rant gjorde hun også, mange ting jeg tok henne på, men bortforklarte det allti.

Nei hu kasta jeg i søppla, og har lovet meg selv at slik skal jeg aldri være mot venninene mine!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...