Gjest mushy Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Hei, Er det noen som har hatt problemer med muggsopp, og kanskje vet noe om rettigheter om slikt hvis man leier? Vi leier en leilighet i kjeller, og utenfor soverommet vårt ble det for over ett år siden gjort omgjøringer der det tidligere har vært et inngangsparti. Dermed er det over en meter av veggen som mangler sperre for vann, og det har videre ført til at vannet renner rett inn på soverommet i dette området. i senere tid har vi både sett og luktet antydninger til sopp i veggen der vannet kommer inn. Vi mistenker også at dette påvirker helsen ved at vi alltid er trøtte, og har nedsatt immunforsvar. huseier har blitt opplyst om dette siden vannet kom inn, og ved flere senere anledninger har vi etterspurt om dette ville bli gjort noe med. Enda er ingenting gjort. Hva kan vi gjøre for å få dette utbedret? hva har vi rett til? Ellers lurer jeg på hva som faktisk kan gjøres med dette. Hjelper det å vaske rundt området med Klorin eller Virkon? Vi har også anskaffet en Luftrenser med kullfilter og UV-lys, denne virker å ha en viss effekt...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Tror ikke det hjelper med klorin i hvert fall. Det skal kraftige saker til for å bli kvitt muggsopp, og den sitter gjerne dypere enn i og på overflaten av veggene. Det virker som det er fukt og fuktskader i veggen? Da må det utskifting til, evt noe som kan gi 100% opptørking, men hva vil det være? Tror ikke at en slik tørker/uv-greie dere har er nok, selv om det hjelper? Moren min har sovet på et ombygd kjøkken de siste årene, og hatt kronisk hoste - hver dag i årevis - og ofte vært trøtt. Etter at hun skiftet soverom gikk dette over på dagen omtrent! I dette huset er det ikke engang fukt i veggene, men det kan stå vann/mugg i en plombert rør-greie fra kjøkkenet. Dette er altså nok til å gi helseproblemer. Jeg ville ikke engang fortsatt å bo i et fuktskadet rom med sopp. Jeg vet ikke hva dere har rett til, men min mening er at et rom med sopp er totalt uegnet som soverom og at huseier har ansvar deretter... Om det er slik det er i praksis vet jeg ikke:-/
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 kronisk hoste - hver dag i årevis - og ofte vært trøtt. Etter at hun skiftet soverom gikk dette over på dagen omtrent! Vil det si at helseplager av muggsopp ikke er varige? Er det "bare" allergiene man kan få som regnes som varige? Har ikkeno lyst å være trøtt resten av livet, liksom...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Vil det si at helseplager av muggsopp ikke er varige? Er det "bare" allergiene man kan få som regnes som varige? Har ikkeno lyst å være trøtt resten av livet, liksom... ← Jeg vet ikke hva som kan være varig og hva som går over. Allergier er nok varige ja. Irritasjon av slimhinnene går over, i hvert fall gjorde de det hos moren min, men vi vet jo ikke om de kan ha blitt svekket... Trøtthet også, hos henne. men jeg vil tro det kan være ganske indiviuelt - og det finnes sikkert mange ulike sopparter som sikkert kan påvirke forskjellig. Så jeg ville ikke gamblet på at man blir kvitt alle plagene heller. Dessuten er man jo utsatt for andre sykdommer når immunforsvar og slimhinner er svekket, og noen av disse kan kanskje være vanskelige å bli kvitt. Egentlig tror jeg det er lite man vet sikkert om faren ved mugg og fukt. Jeg bodde også en kort periode i en leilighet med mugg på soverommet, og var mye plaget av hodepine og kvalme. Etter at vi flyttet til et tørt gammelt hus har jeg knapt hatt hodepine på to år, annet enn når jeg har vært bakfull...
Grooo Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Plagene er nok varige ja, men det blir gjerne litt bedre om man flytter vekk fra muggen... Vet det finnes en bok som heter "Muggsopp i bygninger" eller noe sånt, hør på biblioteket om de har den eller kan låne den inn til deg.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Det finnes mange typer muggsopp og det varierer hva slags plager de gir. De giftigste typene muggsopp gir alvorlige plager som allergier, luftveier/lunger, hodepine etc som kan bli kroniske. Jeg kjenner til mange som har fått kroniske plager etter å hatt arbeidsplass i en bygninge med muggsoppen stachybotrys.
brumma* Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Dette må utleier gjøre noe med! H*n plikter å utbedre dette i rimelig tid etter dere har varslet. Hvis utleier ikke oppfyller vedlikeholdsplikten kan dere fikse det selv, og så kreve erstatning av utleier for ugifter dere har hatt i tilknytning til utbedringen (dette forutsetter selvfølgelig at dere ikke har avtalt at det er dere som skal være ansvarlige for vedlikeholdet av leiligheten). Du, som leier, har krav på at leiligheten til enhver tid holdes i samme stand som ved overtakelsen. Det er viktig at dette blir gjort noe med snarest! Det er helseskadelig å bo i en leilighet med sopp! Ta en titt på husleieloven! Endret 16. mai 2006 av brumma*
brumma* Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Så nå at dere har varslet og purret flere ganger allerede. Gi utleier et siste skriftlig varsel og gjør han oppmerksom på at dere ellers vil gjøre disse utbedringene selv- på hans regning. Fra husleieloven: § 2-10. Krav på retting av mangel Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren. Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting. Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det. Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det. Ellers kan det nevnes at vesentlig mislighold av vedlikeholdsplikten gir hevningsrett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå