Gjest Prenda Skrevet 5. desember 2002 #1 Skrevet 5. desember 2002 Jeg går første år på VGS og her er en stil jeg skrev. Jeg fikk en karakter jeg ikke var fullt fornøyd med og jeg ønsker deres vurdering av stilen. Jeg har også fortalt læreren at jeg var missfornøyd men hun mener at hun trenger flere grunner til å sette meg opp i karakter. Sett gjerne en karakter. (Jeg setter ikke min karakter her enda, før dere har kommet med deres synspunkter) LIKESTILLING Smak på begrepet likestilling. Enig i at det kjennes litt bittert og smakløst? Av den enkelte grunn at kvinner i dagens samfunn stadig blir nedtrygt på flere områder, og der mannlige verdier er dominerende. Hvordan er situasjonen i dag? Hva har en oppnådd? Hva kan vi gjøre for å forbedre forholdet mellom kjønnene? Likestilling er blitt et kjent begrep for mange, også et aktuelt tema som i fremste rekke angår kvinner. Hva er grunnen til at kvinner blir sett nedsettende på og hva er grunnen til at det er påstått at kvinner ikke er egnet som ledere? Vi kan kalle det et gammeldags begrep, som fremdeles setter sine spor i dagens samfunn. Gro Harlem Bruntland, som var Norges første kvinnelige statsminister, er et levende bevis på at Norge fungerer med en kvinnelig leder i spissen. Mulig enda bedre.. La oss gå tilbake til "i gamle dager", som vi ofte kaller det, der likestilling var et ukjent begrep for mange. Rollene var formet av tradisjoner og forventninger, der "regelen": "slik skal en kvinne leve og oppføre seg, og slik skal en mann gjøre det". Det var utelukket at mannen skulle gi en hjelpende hånd i hjemmet. Dette var det kvinnen som hadde ansvar for og plikt til. Mannen derimot måtte stå for foretningslivet, teknologien og mekanikk. I dag er det flere tilfeller der kjønnene deler på ulike arbeidsoppgaver. Reklamen kan også ha en bestemt innvirkning. Man finner ofte kjønnsdiskriminering i reklamen, der kvinner som oftest er objektet. Det er titt vi kan legge merke til lett påkledde kvinner innført bare undertøy, mens mennene trekker seg tilbake og holder klærne på. Ett annet eksempel vi kan trekke fram er reklamen som omhandler rengjøringsmidler. Her er det også som oftest kvinnene som står til tjeneste. Flere reklamer har avbildet smilende, blide og friske kvinner som står med sopekosten i den ene hånden og vaskekluten i den andre. Er det slik reklamen fremstiller kvinnen? Utrettferdighet og spekulasjoner streifer tankene mine da. Nuvel, la oss fokusere på den andre siden av likestilling. Hvilke positive sider har arbeidet opp gjennom tidene ført med seg? "Kvinner Viser Vei" , som er en organisasjon drevet av kvinner, ser lyst på fremtiden når det gjelder likestilling. De kjemper for alle former for kvinnediskriminering og jobber for at kvinner skal ha like rettigheter som menn. Ett annet eksempel er "Kvinnelitteratur", et begrep som brukes om tekster som er skrevet av kvinner, om kvinner og for kvinner. Vi kan selvsagt se klare forbedringer når det kommer til likestilling, der det er flere tegn som tyder på fremgang i "teknologien". En dag vil forhåpentligvis begrepet likestilling smake friskt og godt. Vi er i gang, men enda ikke i mål. Vi har sannsynligvis en lang veg forann oss, som kan innebære mye kjemping der optimisme er nøkkelordet. Stå på Kvinner! Kommentar fra læreren: Du hadde lagt en fin ramme rundt stilen med innledning og avslutning. Innholdet blir i tynneste laget. En måte å bedre dette på hadde vært å svare på siste spørsmålet. Merk deg feila, men lær deg av med dem.
Gjest Starya Skrevet 5. desember 2002 #2 Skrevet 5. desember 2002 Kan vanskelig si noe om denne uten å få oppgaveformuleringen først.
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2002 #3 Skrevet 5. desember 2002 Jeg er lærer på ungdomsskolen, og er vant til å bedømme stiler på det nivået. Du må regne med at på vgs er man strengere. Hvis en av mine tiendeklassinger hadde skrevet dette, ville jeg antakelig gitt 3, i allfall ikke bedre. Har bare lest en gang igjennom den, og tar forbehold om at det finnes flere/ andre opplysninger om oppgaven. Læreren din har faktisk skrevet en ganske positiv kommentar. Du har et VELDIG tynt innhold. I tillegg bruker du ord og uttrykk som ikke passer sammen, og som til tider gjør at man lurer på om du skriver på morsmålet ditt. Argumentasjonen er heller ikke godt nok bygget opp. En elev på allmenfag vgs. bør beherske språket mye bedre enn det som kommer fram i denne stilen. Beklager den direkte talen, men det skal legges til at "resonnerende stil", som du her prøver deg på, er en meget krevende form. Det er derfor et lite pluss at du turde å velge det! Dessuten har du god lengde. Trøstende klem fra en lærer
Silfen Skrevet 5. desember 2002 #4 Skrevet 5. desember 2002 Jeg er ikke lærer, men mer enn 3 ville jeg ikke gitt. Du skriver bra, men kunne utdypet mye mer. Du berører temaet kun overfladisk, i stedet for å gå i dybden.
orakel Skrevet 5. desember 2002 #5 Skrevet 5. desember 2002 Nå kjenner vi ikke ordlyden i oppgaveteksten, så vi vet ikke hva den sier og om du holder deg innenfor denne, men læreren din påpeker at du ikke har svart på et spørsmål. Det er ikke bra. Å følge ordlyden i oppgaveteksten er første bud. Jeg synes stilen begynner for brått. Jeg savner en definisjon av begrepet "likestilling", du skriver som om du tar for gitt at leseren vet hva du snakker om. En avgrensing og gradvis oppbygging hadde også vært på sin plass. Språket synes jeg er for muntlig, det er skrivefeil og enkelte uttrykk er brukt feil. Drøftingene dine vil jeg ikke kalle drøftinger. Du kommer med noen ganske så bastante utsagn og underbygger ikke disse godt nok. Overgangene fra tema til tema kunne vært bedre. Det hovedinntrykket jeg sitter igjen med er at dette er et hastverksarbeid. Du har ikke satt deg inn i relevant litteratur, men bare skrevet det første som falt deg inn. Nå vet ikke jeg hva som forventes av en stil i første klasse (det begynner å bli noen år siden jeg gikk i første klasse selv) Så det kan godt hende at jeg er for krass i min kritikk i forhold til hva som blir forventet og krevd av en førsteklassing på videregående. Ellers synes jeg at Gjest som er lærer kom med en god tilbakemelding.
Babyface Skrevet 6. desember 2002 #6 Skrevet 6. desember 2002 Jeg er veldig enig med Orakel i bedømmingen. I tillegg er stilen din veldig kort, så jeg vet ikke om jeg ville gitt deg mer enn 2.
Gjest Duchess Skrevet 7. desember 2002 #7 Skrevet 7. desember 2002 Dette var en veldig kort stil, men det trekker helt klart ned at du ikke har svart på et spøtsmål. Utsagnene dine er ikke basert på fakta, men slik du selv oppfatter dem og du uttaler deg på en veldig bastant "sånn-er-det" måte. En 3'er.
Dance Skrevet 7. desember 2002 #8 Skrevet 7. desember 2002 Nå vet ikke jeg hva oppgaven var, eller om det var en 1-timers prøve eller en tentamen (heldags prøve)Men; Enig med Starfish, din stil er litt overfladisk-altså du kunne gått mere inn i stoffet "likestilling." Dessuten var oppbyggingen litt for rotete. Du kunne for eks starte med nå-tid og for å så gå tilbake til i gamle dager. Og sammenligne til slutt. (men hva vet jeg? ?) gir deg 3+
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 7. desember 2002 #9 Skrevet 7. desember 2002 Du har sååå mange spørsmål, men ingen svar. Sier ikke det deg noen ting? Veldig "lite" innhold ja. Hadde nok ikke gitt mer en 3- jeg. Hva fikk du da?
waco Skrevet 7. desember 2002 #10 Skrevet 7. desember 2002 Jeg hadde gitt karakteren stryk. Hvordan er situasjonen i dag? - Kvinner må kvoteres inn. Hva har en oppnådd? - At kvinner må kvoteres inn. Hva kan vi gjøre for å forbedre forholdet mellom kjønnene? - Vel Apejuntaen mener at 40 % kvotering inn i offentlige styrer er et must. Hurra for kvinnetanker og kvinneløsninger! Hva er grunnen til at kvinner blir sett nedsettende på og hva er grunnen til at det er påstått at kvinner ikke er egnet som ledere? - Årsaken er at kvinner sjeldent egner seg som ledere, hvorfor det er slik handler mest om kvinnebiologi og kvinnepsyke. Dere er rett og slett ikke skapt til å ta beslutninger. Man finner ofte kjønnsdiskriminering i reklamen, der kvinner som oftest er objektet. - En påstand som overhodet ikke kan dokumenteres. Mange jenter har prøvd å unnskylde sin egen kjøpegalskap og slankepress med at dette er virkemidler skapt av menn. At kvinnene i burma skaper giraffhals av ringer de bygger på med en og en i året, og at i dag finnes det enda tohundretusen kvinner i kina som har forkrøplet tærne sine skyldes selvsagt media og tv2, ikkesant Prenda? Kvinner viser vei. - Kvinner viser vei er en organisasjon skapt av kvinner for å ”bevise” at kvinner også mestrer enkle oppgaver som f eks, ta initiativ når det gjelder å søke på lederjobber. Ingenting beviser kvinners underdanighet som slike organisasjoner. Her må man forutsette at damer er annenrangs mennesker som ikke selv tar ansvar for eget liv. De får vel statsstøtte også vil jeg tro. Vi kan selvsagt se klare forbedringer når det kommer til likestilling, der det er flere tegn som tyder på fremgang i "teknologien". - Tja… spørs hva du mener med ”likestilt” det… er det likestilling at damer som på NTNU i Trondheim får egne datarom, kun for jenter, - et rom hvor de har flere maskiner og bedre romplass…. Waco
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå