Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har tidligere kun studert på steder hvor det ikke fantes egne studentboliger. Til høsten har jeg planer om å studere igjen og nå er jeg usikker på hva som lønner seg. Jeg ser at studentboligene kanskje jevnt over er noe billigere enn hva man kan få på det private markedet. Imidlertid så hører man jo og skrekkhistorier fra kjente og ukjente om livet på studentboliger, t.eks. bråk, papirtynne vegger, folk som ikke tar sin del av fellesvasken, endeløse dusjkøer osv. Dette slipper man vel kanskje mer unna dersom man bor privat og deler fellesarealer med 2-3 stk i stedet for å kanskje dele kjøkken og bad med 8-10 stk. som man gjør på enkelte studenthjem. Jeg er klar over at dette sikkert varierer enormt alt etter hvor man befinner seg, hvem man bor/studerer sammen med mm. men på generelt grunnlag: Dersom du skulle ha valgt om igjen, hadde du da gått for studentbolig eller dratt ut på det private markedet?
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Og en ting til; dersom man søker studentbolig, lønner det seg da å søke allerede nå eller vente til man vet om man får studieplass? Trådstarter
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Ofte er det vel slik at man gjerne deler bad med en person, men kjøkken med 6-8? Dette varierer litt, men i hvertfall er det ikke like mange pr. bad som pr. kjøkken. Ang. søknadsfrister, bør du kanskje sjekke hos den aktuelle samskipnaden.
brumma* Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har tidligere kun studert på steder hvor det ikke fantes egne studentboliger. Til høsten har jeg planer om å studere igjen og nå er jeg usikker på hva som lønner seg. Jeg ser at studentboligene kanskje jevnt over er noe billigere enn hva man kan få på det private markedet. Imidlertid så hører man jo og skrekkhistorier fra kjente og ukjente om livet på studentboliger, t.eks. bråk, papirtynne vegger, folk som ikke tar sin del av fellesvasken, endeløse dusjkøer osv. Dette slipper man vel kanskje mer unna dersom man bor privat og deler fellesarealer med 2-3 stk i stedet for å kanskje dele kjøkken og bad med 8-10 stk. som man gjør på enkelte studenthjem. Jeg er klar over at dette sikkert varierer enormt alt etter hvor man befinner seg, hvem man bor/studerer sammen med mm. men på generelt grunnlag: Dersom du skulle ha valgt om igjen, hadde du da gått for studentbolig eller dratt ut på det private markedet? ← Jeg har bodd i studentby i 3 1/2 år og har litt varierte erfaringer. Å bo sammen med mange kan være kjempekoselig, men også en utfordring i forhold til de tingene du nevner. Nå vet jeg ikke hvor du skal studere, men her i Oslo har de mange forskjellige muligheter når det gjelder studentboliger. Man kan bo sammen med én annen, to andre, alene, sammen med 4, 5, 6 andre... Det blir ofte dyrere når man vil bo alene/sammen med få, men det er ikke avskrekkende. Strøm er ofte inkludert, og det sparer man jo masse på! De nye studentboligene er også mye bedre isolert. Regner med at du ikke har råd til å bo alene på det private markedet, og da ville jeg kanskje valgt studentbolig fremfor å bo i kollektiv med en hel gjeng (der er det jo ofte bare et bad, et kjøkken, man må dele utgifter osv seg imellom). Jeg har aldri bodd i kollektiv selv, så dette er basert på andres erfaringer. Blir sikkert bra begge deler altså, men jeg hadde valgt studentbolig en gang til!
Gjest bolla pinnsvin. Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Og en ting til; dersom man søker studentbolig, lønner det seg da å søke allerede nå eller vente til man vet om man får studieplass? Trådstarter ← Man søker vel ikke etter bolig før man har fått plass? Har du søkt studieplass på 10 steder blir det vel litt dumt å søke etter 10 boliger bare i "tilfelle".
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Anbefaler studentbolig. Du kan faa rom med eget bad og kokeplater.
brumma* Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Og en ting til; dersom man søker studentbolig, lønner det seg da å søke allerede nå eller vente til man vet om man får studieplass? Trådstarter ← Det vet jeg faktisk ikke... Men det kan sikkert lønne seg å spørre, ring samskipnaden der du skal studere!
Krista83 Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 Søk nå, på det stedet som du har som 1. prioritet, eller der du regner med å komme inn. Gjør ingenting om du søker flere steder. De aller fleste jeg kjenner har gjort dette. Om du venter til du har fått studieplass så er det sannsynligvis allerede fullt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har bodd både privat og hos studentsamskipnad, og likte best studentsamskipnaden. Det var rimeligere, og der delte jeg kjøkken og bad med 3 andre, ikke 5 andre. Det var også vask inne på hver hybel. Det er også veldig kjekt å forholde seg til en profesjonell utleier, vedlikehold går veldig greit, ofte en vaktmester tilgjengelig ved problemer. De fleste samskipnadene er også villig til å la venner flytte sammen på kjøkken etterhvert (ikke rundt semesterstart, men når det roer seg ned). Når det gjelder når du skal søke må du nesten ta kontakt med samskipnaden det gjelder. Noen aksepterer ikke søknader før du kan bekrefte at du har studieplass. Og om du søker tidlig, risikerer du også å måtte betale i sommer (og det er kanskje verdt noen tusen kroner å være sikret hybel med semesterstart).
Gjest gjesta Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 jeg søkte i februar i fjor og ble satt på venteliste på hybel, det var før jeg fikk studieplass forrige høst. så du bør søke tidlig om de tillater det men er jo ikek garanti alikevel. Jeg var heldig og fikk hybel, og det er veldig koselig å bo sammen med noen. LItt irritasjon har det vel vært, men de fleste er jo voksne mennesker som det går an å prate med. Dessuten har vi en hel haug med regler, som ikke er dumme, men som man kam klage på at ikke bli etterlevd til tillitsmann eller kvinne. vaktmester er et pluss skifter lyspærer og fikser kjøkkenvifta lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #11 Skrevet 15. mai 2006 Kommer an på hvor du skal studere... Da jeg studerte i Volda bodde jeg først på studenthybel. Det var greit nok, og det fantes flere "kvalitetsnivåer"; noen for dårlige etter min standard (hadde bodd ganske mange andre steder tidligere og var ikke av de yngste), andre helt ok og noen veldig bra. Men der var også det private markedet veldig stort - og man kunne finne bra og billige leiligheter, hus og hybler der også. Jeg flyttet privat etter en stund da jeg hadde orientert meg ordentlig, og angret ikke på det. En fordel med studenthybel er at vaktmestertjenesten er bra. Om noe går i stykker og du ikke har herpa det selv, blir det fikset i løpet av kort tid uten at du må betale. Om du bor privat risikerer du at huseier krangler på alt mulig slikt, selv om de egentlig ikke har lov til det. Samtidig står du kanskje litt friere når du bor privat om du har en grei huseier. Du bor ikke så tett, du kan i større grad velge hvem du bor sammen med og hvor mye bråk det skal være...
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Kommer an på hvor du skal studere... Da jeg studerte i Volda bodde jeg først på studenthybel. Det var greit nok, og det fantes flere "kvalitetsnivåer"; noen for dårlige etter min standard (hadde bodd ganske mange andre steder tidligere og var ikke av de yngste), andre helt ok og noen veldig bra. Men der var også det private markedet veldig stort - og man kunne finne bra og billige leiligheter, hus og hybler der også. Jeg flyttet privat etter en stund da jeg hadde orientert meg ordentlig, og angret ikke på det. En fordel med studenthybel er at vaktmestertjenesten er bra. Om noe går i stykker og du ikke har herpa det selv, blir det fikset i løpet av kort tid uten at du må betale. Om du bor privat risikerer du at huseier krangler på alt mulig slikt, selv om de egentlig ikke har lov til det. Samtidig står du kanskje litt friere når du bor privat om du har en grei huseier. Du bor ikke så tett, du kan i større grad velge hvem du bor sammen med og hvor mye bråk det skal være... ← Vi var forresten maks fire som delte kjøkken, store deler av året var vi to. Jeg hadde badet aleine en periode, men delte også med en annen jente. Var veldig heldig med de jeg delte med, men et problem er jo at det ofte er ganske lytt og mye bråk fra andre etasjer og blokker... Dette var studenthybelen altså. Privat bodde jeg delvis alene i en hel leilighet :-)
orakel Skrevet 15. mai 2006 #13 Skrevet 15. mai 2006 Send inn søknad NÅ! Man ikke bare kan men bør sende inn søknad før man vet om man kommer inn eller ikke. Noen samskipnader har søknadsfrist 1. juni andre 1. juli. Noen hadde tidligere frister i mai. Dermed lønner det seg å være tidlig ute. Har selv bodd på studenthjem og stortrivdes. Det mange gjør er at de starter på studenthjem, så ser de an markedet noen måneder og flytter så sammen men studiekamerater på det private markedet. Det som er greit med studenthybler fra samskipnader er at du får vite ganske klart hva du går til. På det private boligmarkedet kan du ende opp med å betale skyhøy leie for et kjellerrom som ikke har vært oppusset siste 30 år. En annen ting er at de fleste studenthjem har bredbånd inkludert i husleien og så får du egen telefon med elektronisk telefonsvarer og eget telefonnummer på hybelen. Du betaler kun for bruken (dette kan kanskje variere fra sted til sted).
Chans Skrevet 15. mai 2006 #14 Skrevet 15. mai 2006 Jeg foretrekker å leie privat, men for å eliminere så mye konkurranse om de beste leilighetene som mulig anbefaler jeg studentbolig. Humre.
Samantha Skrevet 15. mai 2006 #15 Skrevet 15. mai 2006 Eg syns studentboligar er heilt topp. Men: Budde på det i Oslo (Sogn) og delte med 4 ekle og grisete fyrar. Det var heilt forferdelig... Eg orka nesten ikkje verken gå på do, dusje eller lage mat. Disgusting! Men eg prata med mange andre som var sååå fornøgde. Dei satt oppe til langt på natt og drakk te/vin, løyste verdensproblem og kosa seg. Så eg var nok berre uheldig... No bur eg på studenthybel i Volda og delar med to jenter. Heilt topp! Til hausten skal eg fortsatt bu på studenthybel, men då skal eg ha eige bad og dele kjøkken med berre ein person. Eg syns det er så supert å ha strøm, internett og kabelTV inkludert i prisen. Og det er utrulig greit at det berre er å snakke med studentsamskipnaden/vaktmesteren viss det er noko. Treng ikkje fikse noko som helst sjølv
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #16 Skrevet 16. mai 2006 Har bodd i studentbolig i de seks årene jeg har studert. Bodd litt forskjellig, fra i begynelsen å dele kjøkken og bad til nå på slutten å ha helt mitt eget. Studerer i Oslo og som enslig er det det billigste og greieste. Ikke hatt noen store problemer med de jeg har bodd sammen med heller. Litt romslig og tolerant må man jo være, men folk flest er faktisk ok folk. Jeg har bodd på gang med 6 utveklingsstudenter fra omtrent hele verden, spennende å få med seg sånnt også synes jeg. Hvis du skal søke i Oslo ville jeg gjort det så fort som mulig. Her er knapt med boliger og mange om beinet særlig ved semesterstart. Da jeg flyttet til Oslo søkte jeg tidlig, og hadde hybelen fra 1. juni. Bedre å betale om sommeren er å stå boligløs ved semesterstart.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #17 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har søkt studentbolig allerede, søkt på det stedet jeg har som 1.prioritet, og krysser fingrene. står nå der på venteliste, du kan selv slette søknaden om du ikke kommer inn. Ingen forpliktelser. De anbefaler faktisk å søke nå. Jeg har søkt studentbolig nå første året fordi jeg aldri har bodd der før, ikke kjenner noen, og da er kollektiv en super måte å bli kjent med folk på. Og fordi det er billigst. Så vurderer jeg heller 2. og 3. året..kan jo hende man får seg noen gode venner, man ønsker å leie en privat leilighet med. kjedelig å bo alene.
Gjest gjesta Skrevet 16. mai 2006 #18 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Jeg har også bodd i både hybel gjennom studentsamskipnaden og i private kollektiv. Synes det var greit å bo i studentbolig til å begynne med, etterhvert falt det seg naturlig å flytte mer sentralt og i et kollektiv med kjente. Trivdes for øvrig svært godt med begge alternativene! Vanskelig å komme med noen konkrete råd her. Men jeg ville nok i min vurdering av alternativene, ha sett på hva samskipnaden på det spesifikke studietstedet tilbyr; hvordan standarden var, beliggenheten m.m. og tatt en nærmere vurdering på bakgrunn av slike faktorer. Endret 16. mai 2006 av Sprilla
sacred Skrevet 16. mai 2006 #19 Skrevet 16. mai 2006 Jeg har også søkt studenthjem, men har søkt egen leilighet, så jeg ikke deler noenting med noen. (Skal bo sammen med kjæresten) Jeg har søkt allerede, for jeg har hørt det er ingen som får om du venter til du har fått studietilbud.. Det er altfor sent! Du må søke mye tidligere, selvom du ikke VET du kommer inn på studiet.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 4. juni 2006 #20 Skrevet 4. juni 2006 Har selv bodd i studentbolig via studentsamskipnaden i både Bergen, Drammen og Oslo. Alle steder har jeg trivdes veldig bra! Det lønner seg å søke så tidlig så mulig. Bekreftelse på studieplass kan ettersendes når du vet når du har kommet inn. Når det gjelder Oslo er det viktig å huske på at det er to studentsamskipnader. SiO og OAS. OAS har mange helt nye studentboliger med høy standard klare til sommeren/høsten. F.eks på St. Hanshaugen og Iladalen. Sjekk ut www.oas.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå