Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

det blir jo å betale toll av 5 kr.hva blir det da?

frakt er inkludert.

er det forresten noen som har kjøpt derfra og er fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Du må dessverre betale moms på hele beløpet, det trekkes ikke fra en frisum på 200 kroner. Kjipt, men sant.

Jeg har kjøpt endel fra play.com. Stort sett har jeg vært fornøyd, men de er TREIGE på levering, og en gang forsvant en CD sporløst, og dukket ikke opp etter at jeg klaget, heller.

Gjest Gjest
Skrevet

pokker å.

men det er jo ikke sånn hos strawberry.net?når jeg kjøper noe under 200 kr.

men denne er over 200 ja...

vet du hvor mye det blir sånn sirka? :sjenert:

Skrevet

Momsen er på 25%, altså må du betale ca. 50 kr i moms. Så kommer et "fortollingsgebyr" fra posten i tillegg. Tror det er på 75,-....

Utrolig kjipt! Jeg håper de snart øker frigrensa, det er ikke mye man får kjøpt for under 200,-

Gjest Gjest
Skrevet
Du må dessverre betale moms på hele beløpet, det trekkes ikke fra en frisum på 200 kroner. Kjipt, men sant.

Jeg har kjøpt endel fra play.com. Stort sett har jeg vært fornøyd, men de er TREIGE på levering, og en gang forsvant en CD sporløst, og dukket ikke opp etter at jeg klaget, heller.

Kjøper en del frautlandet. Aldri bet moms på noe. Vi handler for under 300 kr.

hva har du det fra momsen av?

er vel deor vi handler billigere, nettopp pga momsen vi slipper.

Gjest Gjesta
Skrevet
Kjøper en del frautlandet. Aldri bet moms på noe. Vi handler for under 300 kr.

hva har du det fra momsen av?

er vel deor vi handler billigere, nettopp pga momsen vi slipper.

Vel, regelen er at man skal betale moms på 25% på alt som overstiger 200 kroner i verdi (eksklusive frakt). Derimot er bøker fritatt for merverdiavgiften, og kan fritt innføres til Norge.

Så du må ha hatt flaks og/eller nettstedet har skrevet verdien ned til under 200 kroner på pakkene.

Mer info finner du på www.toll.no

Gjest Gjest
Skrevet

ok,takk for svar folkens.

da har jeg bestilt,men gått ned i pris,en vare til 170 kr.

da slipper jeg vel unna den tollen og momsen?

Skrevet
ok,takk for svar folkens.

da har jeg bestilt,men gått ned i pris,en vare til 170 kr.

da slipper jeg vel unna den tollen og momsen?

:Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet

Ja det der er irriterende. jeg kjøper stort sett alle dvdene mine fra play, og tør ikke kjøpe ting over 16 pund, og sjekker valutakalkulatoren nøye. Men tollvesenet opererer jo med sin egen omregningskurs, så det er ikke alltid lett å bli klok på.

Kjøper jeg hos privatpersoner på ebay er de alltid greie og skriver redusert verdi på forsendelsen.

Surt å være 5 kr over grensa, da.

Gjest Emera
Skrevet
det blir jo å betale toll av 5 kr.hva blir det da?

frakt er inkludert.

er det forresten noen som har kjøpt derfra og er fornøyd?

Men kommer ikke frakt utenom, da? Altså at frakten ikke regnes med i summen?

Skrevet

Nei, jeg tror frakt er inkludert i den summen tollvesenet beregner på. Har jeg hørt iallefall.

Jeg godt fornøyd med Play.com

Gjest Gjest
Skrevet
Men kommer ikke frakt utenom, da? Altså at frakten ikke regnes med i summen?

Hadler du for over 200kr, så regnes desverre frakten med i den summen du skal betale moms/toll av.

Skrevet

Hvis du handler en vare til 199kr og frakten er på 1000kr.. betaler du ingenting i moms.

Hvis du handler en vare til 201kr og frakten er 1000kr, må du betale 25% moms på hele beløpet på 1201kr. Right?

Skrevet
Hvis du handler en vare til 199kr og frakten er på 1000kr.. betaler du ingenting i moms.

Hvis du handler en vare til 201kr og frakten er 1000kr, må du betale 25% moms på hele beløpet på 1201kr. Right?

Dette stemmer, men siden Play har frakten inkludert i prisen, trekkes ikke frakten fra totalbeløpet. Man må altså betale moms av frakten fordi de ikke kan sjekke hva som er frakt og hva som er pris. Eller, de kan jo, men gidder ikke....

Skrevet

Da tror jeg at du har vert uheldig. De samme skjedde med meg og, en DVD som jeg hadde bestilt kom aldri. Da jeg klaget sendte de meg en ny DVD.

Skrevet
Da tror jeg at du har vert uheldig. De samme skjedde med meg og, en DVD som jeg hadde bestilt kom aldri. Da jeg klaget sendte de meg en ny DVD.

Har opplevet akkurat det samme. Etter fristen (to uker tror jeg det er) sa jeg fra at jeg ikke hadde mottatt en plate og de sendte en ny med en gang. Det hører med til historien at jeg fikk den første etter en måneds tid, så det må har vært noe kluss med postgangen et sted i kjeden.

Play er bra, men husk at de ikke trekker fra moms. Det kan lønne seg noen ganger å handle fra f.eks amazon.co.uk (altså i England) da de trekker fra moms (VAT) på varen når den sendes til Norge. Er beløpet under 200 NOK så legges det ikke til moms her i Norge når den innføres. Men, man må betale frakt fra amazon.

Skrevet

Dere kan be om proforma slik at dere slipper å betale mva på småbeløper som 200 og 300 kroner. Skjemaet må fylles ut av selger, og det er ikke alle utenlandske selgere som tilbyr dette... Men det er verdt et forsøk.

Hvis en ikke vil betale for fortollingstjenesten til Posten, kan en fortolle varen selv ved å ta kontakt med tollen der forsendelsen er...

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan jo prøve å få selger til å merke pakken med "gift". Da skal man ikke fortolle for varen ;)

Skrevet

Denne proteksjonistiske driten hadde vi sluppet, om Norge hadde vært medlem av EU. Nå er jeg ikke udelt happy for EU heller, men for forbrukere er EU utrolig deilig. Forbrukere er bare ikke så veldig interessant i politisk sammenheng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...