KR-øst Skrevet 30. mai 2006 #41 Skrevet 30. mai 2006 Jeg har kikket litt nærmere på noen av de påståtte motsigelsene i Bibelen, og det er temmelig avslørende hvor overivrige de har vært til å finne motsigelser. De har selvfølgelig satset på, akkurat slik som det skjer her, at folk godtar alt uten selv å undersøke om det stemmer. Eks. 1: 1 Mos.22,14: Og Abraham kalte dette stedet HERREN SER. Og den dag i dag sier de: På fjellet hvor HERREN LAR SEG SE. 2 Mos.6,2-3: Jeg åpenbarte meg for Abraham, Isak og Jakob som GUD DEN ALLMEKTIGE, men navnet Herren gjorde jeg ikke kjent for dem. Her forklarer faktisk Gud at det ikke var han som gjorde seg kjent for folket som HERREN, men at det var de som kalte ham det. Altså ingen motsetning her. Eks. 2: 1 Mos.50,12-13 kontra Apg.7,15-16: I min Bibel står det MIDT I MOT MAMRE, i motsetning til i eksemplet der det står ØST FOR MAMRE. Det er helt tydelig at de forskjellige oversettere har kommet fram til forskjellige resultatar, selv om de har hatt samme utgangspunkt, nemlig den originale Bibelen på hebraisk og gresk. Eks. 3: Jeg tar her med 4 Mos. 25,5 som har betydning for denne sammenligningen: Og Moses sa til Israels dommere: Hver av dere skal slå ihjel dem av sine folk som har holdt seg til Ba`al-Peor 4 Mos. 25,8-9: Da stanset pesten som herjet blant israelittene. Men tjuefire tusen hadde mistet livet i pesten. 1 Kor. 10,8:Heller ikke må vi drive hor, slik som noen av dem gjorde, så tjuetre tusen mennesker ble drept på en dag. Her ser en at det med vilje er gjort en stygg feil. I min Bibel er det i 1 Kor. 10,8 henvist til 4 Mos. 10,1-9. Da får en med det som skjer i vers 5. Det er da virkelig forskjell på å miste livet i en pest og å bli drept, slik som vi ser i vers 5, fordi de hadde drevet hor med en avgud. Så min konklusjon er at 24000 mistet livet i pesten og 23000 ble drept av Israels dommere. Eks.4: Hvorfor 2 Mos. 20,8-11 kontra 5 Mos. 5,12-15 er tatt med er for meg uforståelig. Den syvende dag som er hviledagen er i Bibelen dagen vi kaller lørdag. Hvis jeg husker rett så var det en romersk keiser eller pavemakten som endret hviledagen til søndag. Dette burde være kjent for de fleste. Men dette er ikke den bibelske hviledagen. Eks.5: 1 Sam.13,1: Saul var tretti år da han ble konge, og han var konge over Israel i to år. Apg.13,21: Så bad de om en konge, og Gud gav dem Saul, sønn av Kis, en mann av Benjamins stamme, og han var konge i førti år. Denne er litt for dum. Saul var 30 år da han ble konge, og ifølge det første eksemplet her, så var han bare 32 år da han som konge ble drept sammen med 3 voksne sønner som var med ham i krigen. Jeg vet ikke hvor de har funnet alt dette tullet, men i min Bibel står det i 1 Sam. 13,1-2: Da han hadde vært konge over Israel i 2 år, valgte han seg tre tusen mann av Israel. Det kan nok være at jeg ikke kan finne svar på alt det som er nevnt i disse sammenligningene, men når jeg ser hvor tåpelige enkelte av disse er, så velger jeg å ikke bruke særlig mer tid på dette. men det har iallefall vært interessant.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 30. mai 2006 #42 Skrevet 30. mai 2006 Du skal ha ros for den granskingen KR-Øst, tør jeg spørre hvilken bibel du har? Ikke så nøye egentlig, hadde Ordet vært helt forvrengt, hadde det vel blitt funnet ut. Men Ordet står seg det, i alle verdens språk blir evangeliet forkynt. Amen
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2006 #43 Skrevet 27. juni 2006 Har ikke behov for å høre om andre tror eller ikke tror på dette. Jeg spurte om noen kunne hjelpe meg med et problem jeg har. Takk til dere som har vært så omtenksomme å bidra med deres hjelp til meg. Håper bare at noe av det vil fungere. ← Tenk logisk og vips! Ærlig talt... lever me i år 1006 eller i år 2006?
KR-øst Skrevet 28. juni 2006 #44 Skrevet 28. juni 2006 Du skal ha ros for den granskingen KR-Øst, tør jeg spørre hvilken bibel du har? Ikke så nøye egentlig, hadde Ordet vært helt forvrengt, hadde det vel blitt funnet ut. Men Ordet står seg det, i alle verdens språk blir evangeliet forkynt. Amen ← Beklager RPM, men jeg har ikke sett ditt innlegg før nå. NORSK BIBEL A/S 1988 er den Bibelen jeg bruker, men jeg bruker også DEN STORE DATABIBELEN versjon 2000. Der ligger det mange forskjellige Bibelutgaver, og der kan jeg sammenligne enkle vers i forskjellige utgaver.
Gjest Gjest_RPM_* Skrevet 28. juni 2006 #45 Skrevet 28. juni 2006 Beklager RPM, men jeg har ikke sett ditt innlegg før nå. NORSK BIBEL A/S 1988 er den Bibelen jeg bruker, men jeg bruker også DEN STORE DATABIBELEN versjon 2000. Der ligger det mange forskjellige Bibelutgaver, og der kan jeg sammenligne enkle vers i forskjellige utgaver. Jeg leste mye i nye king James bibelen da jeg var nyfrelst, og konfirmasjonsbibelen som var på nynorsk som hadde en viss svjung i seg med sitt språk. Nå leser jeg mer norsk bibel, og har kjøpt meg studiebibelen som er god å ha, men har ikke blitt så mye lest, vet ikke hvor jeg skal begynne. Men det har blitt en del lesing på bibelen.no siden jeg begynte med innlegg her på KG, som tilfeldigvis dukket opp på google da jeg søkte på Darwin.
KR-øst Skrevet 28. juni 2006 #46 Skrevet 28. juni 2006 Jeg leste mye i nye king James bibelen da jeg var nyfrelst, og konfirmasjonsbibelen som var på nynorsk som hadde en viss svjung i seg med sitt språk. Nå leser jeg mer norsk bibel, og har kjøpt meg studiebibelen som er god å ha, men har ikke blitt så mye lest, vet ikke hvor jeg skal begynne. Men det har blitt en del lesing på bibelen.no siden jeg begynte med innlegg her på KG, som tilfeldigvis dukket opp på google da jeg søkte på Darwin. ← Jeg har også en versjon av King James med NT og Salmenes bok. Den er interessant å lese med noen litt andre uttrykk enn i min Bibel, men betydningene er selvfølgelig de samme.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #47 Skrevet 18. juli 2006 Oppheve en forbannelse? kverk katta, kok den, finn deretter en padde, riv beina av den, men innvollene skal være med, bland dette sammen med ett oppkok av bibelen og koranen og fire liter med 60% sprit, sil av og drikk til det er tomt, når virkningen avtar fortsetter du med piller i alle former hver tredje time, husk jevn tilgang med øl, så går forbannelsen over etter 60-70 dager, gjenta benadlingen 2-3 ganger, da ser du gud. Ha en god tripp!
Pastor Knut Skrevet 18. juli 2006 #48 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Jeg har også en versjon av King James med NT og Salmenes bok. Den er interessant å lese med noen litt andre uttrykk enn i min Bibel, men betydningene er selvfølgelig de samme. ← På http://www.e-sword.net kan dere laste ned en rekke bibler på mange språk og en mengde kommmentarlitteratur og bibelkommentarer. Alt sammen er gratis. Endret 18. juli 2006 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå