Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag da samboeren skulle løfte opp katten vår (kastrert mons,7mnd) skvatt han

så fælt at det sprutet ut noe fra baken hans som jeg regner med er anal-væske

fra anal-kjertlene. Det stinket alldeles forferdelig:kvalm:

Noen som kan fortelle meg mer om dette? Vi har 2 pusier også, men har aldri opplevd dette før.

Var det fordi han skvatt så fælt at dette skjedde? Er det vanlig? Må disse kjertlene

tømmes, slik som man må på enkelte hunder?

Noen som har erfaringer med dette?

Skrevet

De fleste dyr har vel analkjertler.

Disse kan bli betente, og det kan resultere i at de sprayer. Ja, det lukter helt sykt kvalmt. Og ja, det kan være nødvendig å tømme de.

Men da ville jeg gjort det hos vetrinær første gang.. og hvis det var nødvendig igjen, ta de selv senere.

Kjent problem for ildereiere.. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Helt vanlig ja. Jeg har bare merket analkjertlene på den wene katten min, i en situvasjon han ble veldig redd.

Siden de bare sprutet så er de fulle, muligens betente. Ta en tur til dyrlegen å få tømt dem.

Skrevet

Han var hos dyrlegen for 10 dager siden på vanlig sjekk.Og de sa ikke noe om de da.Bør jeg bestille ny time til han for å få de tømt, mener dere? Kan jo ha blitt betent etter det siden det er 10 dager siden...

Skrevet

Takk for svar foressen!

Skrevet

Du kan jo ringe og høre hva dyrlegen sier. :)

Har aldri hatt hankatter med analkjertler som fyller seg, men jeg vet at de egentlig skal tømme seg selv.. Kanskje den er tett.

Gjest Gjesta
Skrevet
Du kan jo ringe og høre hva dyrlegen sier. :)

Har aldri hatt hankatter med analkjertler som fyller seg, men jeg vet at de egentlig skal tømme seg selv.. Kanskje den er tett.

Jo, de skal vanligvis tømme seg selv. Men i dette tillfelle har de fyllt seg, og må tømmes. det er ikke sikkert det er infeksjon av den grunn, men det kan bli det. Derfor ville jeg ha bestilt time hos dyrlegen, det går jo an å høre over tlf hva de mener.

Selv har jeg flere dyr, og et av de, en hund som har problemer med analkjertlene. Vi må tømme dem ca en gang i mnd selv. Har vært hos dyrlegen og blitt vist, og i vårt tillfelle evt. opere de vekk.

Skrevet

Oki.Da ringer jeg i morgen å hører med vetten.

:) Tusen takk for svar alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...