Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Jeg leier et kontorlokale, jeg ba om et tilbud for å kunne løses fra kontrakten. jeg fikk tilbud om å betale 3 mnd husleie. Jeg spør om jeg da får bruke lokalene i de tre månedene jeg betaler for. Får til svar (alt skjer gjennom mail) "Da kan du bruke lokalene ut juli måned" Dette er litt over en måned siden. Får nå en ganske sur beskjed om at bruker jeg ikke lokalene skal nøklene leveres umiddelbart. Jeg bruker ikke lokalene, men har ikke fått tømt dem enda. Jeg fikk beskjed om å leie en flyttebil, og tømme ganske så snart. Jeg kverulerer på at jeg ikke trenger å flytte før siste juli, da han helt klart har sagt det. Men han mener det er en selvfølgelighet at bruker jeg ikke lokalene så skal jeg levere tilbake nøklene, han har tross alt vært supersnill og løst meg fra kontrakten. Jeg mener han måtte ha sagt det sammen med tilbudet. Jeg driver nå firmaet hjemmefra, og mesteparten av tingene skal dit, og jeg driver egentlig ikke noe virksomhet gamle-lokalet, selv om jeg sa det til han. Men uhøflige henvendelser besvares med samme mynt.....Kan han låse seg inn og sjekke hva jeg har der? Hva hadde dere gjort? Er jeg urimelig og "vrang"?
brumma* Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 (endret) Vel, hvis jeg forstår deg riktig har du sakt opp en tidsbestemt leieavtale og han har sakt seg enig i oppsigelsen og at du kan bruke lokalet ut juli? Selv om leieforholdet er oppsakt, er kontrakten bindende for begge parter ut oppsigelsestiden. Du har rett til å benytte deg av lokalet og må selvfølgelig betale husleie (om ikke anet er avtalt). Han har forresten ikke lov til å låse seg inn for å sjekke noe som helst. Du har ekskusiv bruksrett. Han kan kun gå inn der hvis det er pga vedlikehold eller lignende, og da må han varsle deg først. Synes det er han som virker litt vrang og vanskelig jeg.... Endret 15. mai 2006 av brumma*
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jeg synes mest det virker som om han har svart meg litt for fort uten å tenke seg om, og nå angrer på det han sa. Muligens har han en ny leietaker på hånda, men vil ha min husleie parallellt men den nye..... Jeg har kontrakt ut september, der jeg først kunne si opp 1.okt og hadde 3 mnd oppsigelse, dvs jeg skulle ha betalt tom. desember. men han ga meg et tilbud på om jeg betalte ut juli så var jeg løst fra den kontrakten. Og nå sier han at det er vanlig å flytte så fort en kan, for jeg betaler ikke husleie lengre, men en kompensasjon. Sitter bare å venter på en ny telefon med nye og enda frekkere argumenter. Heldigvis finnes mail, for hadde han sagt per tlf at jeg kunne ha lokalene ut juli, så hadde han nok blånektet, men nå har jeg det svart på hvitt
aline Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 har dere ikke noe i kontrakten som sier noe om dette? dersom han har akseptert oppsigelsen og ønsker du skal betale ut juli, så er det du som har kontorlokalene ut juli, uansett om du ønsker å bruke dem eller ikke. han sa du skulle betale for tre måneder sa han ikke? han sa ikke at du kunne løses fra kontrakten, betale en kompensasjon på beløp sånn og slik, og da måtte flytte ut så fort som fy? nei, hold på ditt, skal du betale ut juli, er lokalet i din rådighet ut juli. ønsker han ikke at du skal ha lokalet ut juli, så betaler du heller ikke for det så lenge det er han som "jager" deg ut.
brumma* Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Heldigvis finnes mail, for hadde han sagt per tlf at jeg kunne ha lokalene ut juli, så hadde han nok blånektet, men nå har jeg det svart på hvitt ← Supert at du har alt skriftlig, det gjør jo alt mye greiere for deg! At han angrer på noe dere har avtalt er jo hans problem, så lenge han har sakt at du kan få si opp og at du ikke må være ute før 1. august. Stå på ditt du! (må innrømme at jeg ikke er en kløpper på utleie av lokaler, men er rimelig sikker på det jeg har sakt altså!)
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 Mener å ha hørt at utleier ikke har lov til å motta husleie for to eller flere samtidig. Så hvis han tar inn nye leieboere som flytter inn i den perioden du betaler så er ikke det lov. Med andre ord så trenger du ikke betale hvis det kommer nye leietakere. Kan se om jeg finner en link.
brumma* Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Mener å ha hørt at utleier ikke har lov til å motta husleie for to eller flere samtidig. Så hvis han tar inn nye leieboere som flytter inn i den perioden du betaler så er ikke det lov. Med andre ord så trenger du ikke betale hvis det kommer nye leietakere. Kan se om jeg finner en link. ← Leier skal ikke måtte betale leie dersom leiligheten er leid ut til noen andre etter fraflytting, men i oppsigelsestiden. Det er, såvidt jeg vet, ingen paragraf som omhandler dette, men det er rettspraksis på området. Endret 16. mai 2006 av brumma*
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #8 Skrevet 17. mai 2006 Jeg tror at reglene kan være annerledes når man leier næringslokale enn når man leier bolig.
brumma* Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Jeg tror at reglene kan være annerledes når man leier næringslokale enn når man leier bolig. ← Det er visse forskjeller ja. Den største forskjellen er at mange av reglene som gjelder utleie av lokaler er fravikelige, altså at man står fritt til å avtale noe annet enn det regelen "foreslår".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå