Malama Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Ja.... Det er nok på tide å dra meg avsted til tannlegen. Det er en stund siden sist. Den tannlegen jeg gikk til før var 1) I Ålesund, der jeg bodde før, og fortsatt å gå til tannlegen der selv etter at jeg flyttet for å studere 2) Pensjonert for flere år siden (3) Han burde vært tvangspensjonert enda før den tid...) Jeg har ikke egentlig sånn spesiell tannlegeskrekk. Jeg har gått til mange, mange tannleger i oppveksten, og trukket mange tenner pga for liten kjeve. Er ikke redd bedøvelsessprøyta eller tanga, det går helt greit. Har aldri borret da jeg aldri hadde hull, så det vet jeg ikke hva jeg synes om da... Men jeg bor altså i Bergen, og det er mange tannleger her, men kan noen anbefale meg en som er flink og snill? Selv om jeg ikke har tannlegeskrekk, så LIKER jeg jo ikke egentlig å gå til tannlegen da. (Særlig ikke om vedkommende skal kjefte på meg for at jeg ikke bruker tanntråd, og sikkert pusser for dårlig og for hardt...) Min største "tannlegeskrekk" er vel egentlig for lommeboka, jeg er redd det blir dyrt. Eller, jeg VET det blir dyrt, jeg har ikke vært til tannlegen på mange år, der er nok ett og hitt å ta fatt i, redd jeg sikkert har fått hull også, jeg som aldri hadde det i barndommen, pga min "svært sterke emlaje" som de sa. Dessuten tror jeg ikke visdomstennene mine kommer opp helt sånn som de burde alle sammen (og der er ikke plass til dem heller, så nå har de medført litt press og flytting av de ellers så perfekte "tannrekkene" mine (som altså er blitt "perfeksjonert" ved at jeg har trukket en del tenner pga plassmangel)) Alt i alt er jeg litt redd det kan bli vondt (Jeg har jo hørt om dette med visdommstenner...) og helt sikker på at det blir dyrt. Og aksepterer egentlig begge deler, men vil gjerne ha en "snill" tannlege likevel, og dersom det er stor prisforskjell på slike, så trenger jeg ikke en av de dyreste heller da... Men flink må han (eller hun) være. (Og gjerne snakke klart norsk, jeg har hatt mine problemer med å forklare de vekslende skoletannlegene hvorfor jeg ikke har hjørnetenner oppe bl.a, når de ikke snakker norsk (og altså, ja, det var de danske som var verst!! Ikke "ikke-vestlige" som er mitt problem, men dansker, tydeligvis... )) Så dersom noen vet om en grei og snill tannlege med ledig kapasitet sånn i Bergen en plass, så tar jeg gjerne mot anbefalinger. Så får vi se om jeg klarer å skrape sammen mot til å bestille to timer. (Ja, en til meg, og en til min samboer, han trenger det minst like mye som meg!) Stakkars lommeboka... Men det får vi heller bare tåle, dette er jo noe man bare MÅ gjøre. Som vi dessverre har droppa i noen år... (ingen av oss har sett en tannlege så lenge vi har vært sammen i alle fall, og vi har snart 5 års jubileum...)
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Ja.... Det er nok på tide å dra meg avsted til tannlegen. Det er en stund siden sist. Den tannlegen jeg gikk til før var 1) I Ålesund, der jeg bodde før, og fortsatt å gå til tannlegen der selv etter at jeg flyttet for å studere 2) Pensjonert for flere år siden (3) Han burde vært tvangspensjonert enda før den tid...) Jeg har ikke egentlig sånn spesiell tannlegeskrekk. Jeg har gått til mange, mange tannleger i oppveksten, og trukket mange tenner pga for liten kjeve. Er ikke redd bedøvelsessprøyta eller tanga, det går helt greit. Har aldri borret da jeg aldri hadde hull, så det vet jeg ikke hva jeg synes om da... Men jeg bor altså i Bergen, og det er mange tannleger her, men kan noen anbefale meg en som er flink og snill? Selv om jeg ikke har tannlegeskrekk, så LIKER jeg jo ikke egentlig å gå til tannlegen da. (Særlig ikke om vedkommende skal kjefte på meg for at jeg ikke bruker tanntråd, og sikkert pusser for dårlig og for hardt...) Min største "tannlegeskrekk" er vel egentlig for lommeboka, jeg er redd det blir dyrt. Eller, jeg VET det blir dyrt, jeg har ikke vært til tannlegen på mange år, der er nok ett og hitt å ta fatt i, redd jeg sikkert har fått hull også, jeg som aldri hadde det i barndommen, pga min "svært sterke emlaje" som de sa. Dessuten tror jeg ikke visdomstennene mine kommer opp helt sånn som de burde alle sammen (og der er ikke plass til dem heller, så nå har de medført litt press og flytting av de ellers så perfekte "tannrekkene" mine (som altså er blitt "perfeksjonert" ved at jeg har trukket en del tenner pga plassmangel)) Alt i alt er jeg litt redd det kan bli vondt (Jeg har jo hørt om dette med visdommstenner...) og helt sikker på at det blir dyrt. Og aksepterer egentlig begge deler, men vil gjerne ha en "snill" tannlege likevel, og dersom det er stor prisforskjell på slike, så trenger jeg ikke en av de dyreste heller da... Men flink må han (eller hun) være. (Og gjerne snakke klart norsk, jeg har hatt mine problemer med å forklare de vekslende skoletannlegene hvorfor jeg ikke har hjørnetenner oppe bl.a, når de ikke snakker norsk (og altså, ja, det var de danske som var verst!! Ikke "ikke-vestlige" som er mitt problem, men dansker, tydeligvis... )) Så dersom noen vet om en grei og snill tannlege med ledig kapasitet sånn i Bergen en plass, så tar jeg gjerne mot anbefalinger. Så får vi se om jeg klarer å skrape sammen mot til å bestille to timer. (Ja, en til meg, og en til min samboer, han trenger det minst like mye som meg!) Stakkars lommeboka... Men det får vi heller bare tåle, dette er jo noe man bare MÅ gjøre. Som vi dessverre har droppa i noen år... (ingen av oss har sett en tannlege så lenge vi har vært sammen i alle fall, og vi har snart 5 års jubileum...) ← Hello! Jeg ville at det er veeeeldig store prisforskjeller på tannleger her i Bergen, så det ville jeg sjekket ut nøye. Jeg hørt mye skryt fra en tannlege på bystasjonen og en helt ute på Sartor. Ellers er det på tide at jeg også må til tannlegen. *grue seg* Sorry at det ikke var så mye hjelp å få fra meg, men et lite tips er å finne en tannlege som ikke er lokalisert midt i sentrum, da er du som oftes med på å betale husleien til tannlegen
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Hvis du er mer redd for prisen enn "vondten" og selve besøket, så kunne kanskje tannlegehøgskolen være en ide? Ellers tror jeg ikke det er så uvanlig at dagens 20- (og 30-?) åringer lar det gå lang tid mellom hvert tannlegebesøk. Jeg syndet mot det selv i studenttida. Heldigvis har jeg også veldig sterke tenner, og nå er jeg snart 30 og har fortsatt ikke hatt ett eneste hull! (Men gjett om jeg var nervøs da jeg satte meg i stolen for første gang på fem år og to svangerskap...) Så det er ikke sikkert det går så ille som du frykter.
Malama Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. mai 2006 Kan "hvemsomhelst" få time på tannlegehøyskolen da? Jeg er jo ikke redd for å slippe til studenter, men jeg er jo i utgangspunktet forberedt på å betale det det koster da altså (bare kanskje altså ikke velge den dyreste om det er stor forskjell, slik Miss alexandra sier det er) Men, hvordan vet man hvem som er dyre da? Ringer dem og spørr om prisliste? Virker jo liksom litt dumt da... Det finnes en tannlege i nabobygget til der jeg bor omtrent (rett over gata i alle fall) noe som jo er praktisk. Men jeg hr bil, og reiser gjerne et stykke dersom andre er langt flinkere eller dette er en slik rådyr luksustype. altså, det er ikke det at jeg er redd for å betale det det koster. Det er jeg forberedt på. Men jeg trenger ikke en "rådyr" tannlege. Jeg er jo sunnmøring, og følgelig gjerrig (Men ikke nødvendigvis så gjerrig at jeg trenger gå på høyskolen da, bare ikke den tannlegen som er den dyreste...)
Sniglå Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Jeg kan jo ikke annet enn å slå et slag for tannlegestudentene jeg, da Billig, og vondt trenger du ikke være redd for, studentene er så og si alltid mye mer forsiktig en de hardbarka tannlegene. Og i tillegg har du en skikkelig kvalitetssikring, siden det er så mange ulike tannleger som er innom og kikker. Det eneste du må ha mye av er tid
Gjest gjest1 Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 (endret) "min" tannlege er bare helt fantastisk. Hun heter Elisabeth Finne og har kontor på Nesttun. Hun er utrollig lett på hånden, ikke er hun spesielt dyr heller. Nå har jeg sterke tenner og får stort sett bare fjernet tannsten. Husker faktisk ikke hva jeg betalte sist, men kan sjekke det. Har gått til henne i 5 år. Send meg en PM så kan du få nummeret hennes. Endret 15. mai 2006 av pulverheksa
Netten Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har tannlegeskrekk (helt uten grunn egentlig, det eneste jeg har gjort opp igjennom er å borre to små hull), og jeg vil absolutt anbefale Arken Tannlegesenter i Åsane! De er SÅ flinke og greie, men selvfølgelig dyre. For meg er det greit siden jeg kun trenger å gå annenhvert år og aldri må gjøre noe spes. Jeg betaler heller litt ekstra for å føle meg trygg siden jeg er like redd og nervøs hver gang. Mener jeg betalte 730,- for en vanlig undersøkelse sist jeg var der! Er jo helt vanvittig hvor dyrt det er med tannlege! Men som sagt - de er UTROLIG flinke og greie, og får deg til å slappe av! Lykke til!
Gjest gjesta Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har brukt en tannlege på Bystasjonen. Svært fornøyd med alt, uten prisen. Kjempedyr! Tror nok husleien er massiv der ja..
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 31. oktober 2008 #9 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg kan trygt anbefale Tannlege Nydal. Hun holder til midt i Bergen sentrum, rett ved Lille Lundgårdsvann. Hun er anbefalt av Norsk forening for Odontofobi (tannlegeskrekk) og har spesielt fokus på estetisk tannpleie. Etter at jeg byttet til henne har jeg blitt kvitt min tannlegeskrekk samt fått fantastiske hvite tenner jeg er svært fornøyd med. Adresse og telefonnummer ligger på www.tannlegenydal.no. Lykke til.
Saeria Skrevet 31. oktober 2008 #10 Skrevet 31. oktober 2008 Jeg antar Malama har gått til tannlegen siden hun spurte i 2006. For andre som trenger tannlege, kan jeg anbefale tannlege Tellef Øy som holder til i sentrum. Han er veldig behagelig. Den eneste som får slippe til i min munn, for jeg har hatt veldig tannlegeskrekk.
Gjest Torill Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Jeg kan virkelig anbefale tannlegen min, Tannlege-Trine-Hope/313077921702]Tannlege Trine Hope, som holder til i Berstadhuset midt i Bergen. Hun er bare kjempeflink! Se siden hennes på facebook: http://nb-no.facebook.com/pages/Bergen-Norway/Tannlege-Trine-Hope/313077921702
tjomsa Skrevet 26. juni 2013 #12 Skrevet 26. juni 2013 Leste denne tråden før jeg oppdaget en genial side, så jeg tenkte jeg kunne fortelle om den til andre som gjør det samme: legelisten.no! Der kan man lese hva andre mener om tannlegene og fastlegene sine. Ikke kjempemange vurderinger av tannleger i Bergen ennå, men det blir sikkert bedre etterhvert: http://www.legelisten.no/tannleger/Hordaland/Bergen.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 Saeria skrev (På 31.10.2008 den 23.36): Jeg antar Malama har gått til tannlegen siden hun spurte i 2006. Håper det. Anonymkode: 80bc6...2c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå