Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #1 Skrevet 15. mai 2006 Hei Jeg har havnet i den situasjon at jeg kommer til å ta over foreldreansvar for min sønn. I utgangspunktet er det mor som har hatt foreldreansvar, mens jeg har hatt normalt samvær(8 døgn i måneden). Etter en økonomisk krangel har mor nektet å ta sønnen sin tilbake. Hun hevder å ha overført foreldreansvar til meg, men jeg har ikke fått noe papirer e.l fra trygdekontor om dette. Basert på tidligere hendelser mistenker jeg også moren for å ikke snakke sant om dette. Noen som kan anbefale hvordan jeg bør gå frem for å få det formelle i orden her?
Far til 2 Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har også overtatt omsorgen for barna, men under litt andre omstendigheter. Når du snakker med myndighetene må du omdefinere dine beskrivelser. Foreldreansvar er noe alle foreldre som er oppegående har eller kan få. Dette ansvaret inkluderer det ansvaret det er å ha barn (omsorg, kjærlighet, økonomiske forpliktelser, etc, etc). Daglig omsorg er derimot forbeholdt den personen barnet bor hos (evt felles omsorg om barnet bor omtrent like mye hos begge foreldrene). Du har med andre ord overtatt den daglige omsorgen for barnet. Du kommer sansynligvis ingen vei mht myndighetenes definisjon av hvem som har daglig omsorg uten en underskrevet avtale med moren, eller en dom i saken. Jeg har ikke vært borti en tilsvarende sak, men antar at du: a) må kontakte sosialkontoret for råd. b) få omregistrert bostedsadressen på folkeregisteret (dette er vanskelig uten avtale eller dom i saken). c) Sansynligvis må barnet i barnehage eller på skole der du bor. Også dette kan ant sosialkontoret henvise deg videre med. d) Dessuten råder jeg deg til å kontakte advokat. Første time er som oftest gratis. Avhengig av hvor i landet du bor vil det koste 800-1200 pr time. Kontakt en advokat som er oppegående på FAMILISAKER. Noen advokater som er opptatt av barna gir en viss rabatt på advokattimer som relaterer seg til barn og bosted (full pris på økonomi saker). Sansynligvis vil du få de beste rådene hos en advokat som kan lose deg videre i den håpløse jungelen av lover som desverre som desverre gir større utrygghet enn tryghet for de barna som berøres. Du bør derfor sette advokat høyest i pririteringsrekkefølgen.
Gjest vega i.i. Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jeg hadde aleneansvar siden vi ikke var gift da barnet ble født. Men jeg fikk tilsendt skjemaer fra (husker ikke hvorfra...men kontakt sosialkontoret f.eks. så får du vite det). I alle fall. Både jeg og barnefaren måtte underskrive skjemaene. Det holder ikke bare at kun mor gjør dette. Jeg underskrev først, og sendte det videre til han, og fikk Det er noen år siden, så kanskje regelverket har endret seg. I alle fall er det tryggest at begge foreldre har felles omsorg f.eks. om den ene dør eller blir alvorlig syk. Ellers vil den andre måtte kjempe mot barnevern osv. Jeg så klart feil med min eks, men jeg valgte å velge delt foreldreansvar, pga. barnets rettigheter.
Far til 2 Skrevet 16. mai 2006 #5 Skrevet 16. mai 2006 Jeg er ikke overasket, men kansje litt skuffet over at det er så få som har en mening om hvordan problemet som blir tatt opp bør løses. Vega har så langt vært den eneste med et innlegg i denne saken (utenom trådstarter og undertegnede). Å overta alt foreldreansvar alene er tydeligvis ikke et problem så mange kvinner har hatt . Eller er det fordi det er en mann som er i denne situasjonen denne gangen som er årsak til tausheten. Jeg mener å huske at det gjerne blir både 2 og 3 sider når enkelte kvinner har sine innlegg om samme tema.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #6 Skrevet 16. mai 2006 b) få omregistrert bostedsadressen på folkeregisteret (dette er vanskelig uten avtale eller dom i saken). ← Samboers X hadde ingen problemer med å få omregistrert datterens bostedsadresse når hun fant det for godt. Fars underskrift var tydeligvis ikke nødvendig, og han fikk ikke vite noe om det før han fikk et sinnabrev fra trygdekontoret i posten.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 skjemaer for endring av foreldreansvar og daglig omsorg fås på folkeregisteret
Far til 2 Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Samboers X hadde ingen problemer med å få omregistrert datterens bostedsadresse når hun fant det for godt. Fars underskrift var tydeligvis ikke nødvendig, og han fikk ikke vite noe om det før han fikk et sinnabrev fra trygdekontoret i posten. ← Da synes det som om det er forskjellige regler for menn og kvinner. Om jeg som mann hadde gjort noe tilsvarende tror jeg ikke et slikt skjema hadde blitt godkjent uten morens underskrift. I så tilfelle er det en tankevekker at det er forskjellsbehandling.
Gjest allium Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Da synes det som om det er forskjellige regler for menn og kvinner. Om jeg som mann hadde gjort noe tilsvarende tror jeg ikke et slikt skjema hadde blitt godkjent uten morens underskrift. I så tilfelle er det en tankevekker at det er forskjellsbehandling. ← Kanskje de ikke hadde felles foreldreansvar? Forøvrig har jeg ikke svart trådstarter fordi du allerede hadde sagt det som var nødvendig å si.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Da synes det som om det er forskjellige regler for menn og kvinner. Om jeg som mann hadde gjort noe tilsvarende tror jeg ikke et slikt skjema hadde blitt godkjent uten morens underskrift. I så tilfelle er det en tankevekker at det er forskjellsbehandling. ← Virker som om det er forskjell for menn og kvinner ja. Når datteren skulle flytte til far så måtte mor underskrive på at far overtok omsorgen, men det var ikke nødvendig når mor tok tilbake barnet. De har og har alltid hatt felles foreldreansvar.
Gjest allium Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Virker som om det er forskjell for menn og kvinner ja. Når datteren skulle flytte til far så måtte mor underskrive på at far overtok omsorgen, men det var ikke nødvendig når mor tok tilbake barnet. De har og har alltid hatt felles foreldreansvar. ← Da bør han klage til folkeregisteret. En bekjent av meg opplevde det samme, barnet bodde hos ham, men moren flyttemeldte det til seg. Folkeregisteret godtok, men la seg flate og beklaget, og flyttet barnet tilbake, så snart han klagde på flyttingen.
Far til 2 Skrevet 17. mai 2006 #12 Skrevet 17. mai 2006 Da bør han klage til folkeregisteret. En bekjent av meg opplevde det samme, barnet bodde hos ham, men moren flyttemeldte det til seg. Folkeregisteret godtok, men la seg flate og beklaget, og flyttet barnet tilbake, så snart han klagde på flyttingen. ← Dette viser vel langt på vei at det ikke er "barnets beste" eller foreldre/barn som avgjør hvor barnet skal bo, men barnets forelder. Og det er innarbeidet hos myndighetene som gjør lite for å bedre situasjonen. Men det ser ut til at vi er enig om at begge foreldrene burde skrive under på en avtale som sier hvor barnet skal bo, selv om myndighetene tydligvis aksepterer overgrep av den ene av foreldrene, - avhengig av foreldrenes kjønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå