Gå til innhold

Hunder i sentrum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mens vi i en annen tråd er inne på "levende vesener som hindrer fremkommelighet" - hva er det med bikkjer og deres eiere som må ta med dyret overalt!? Sist lørdag var det julegatetenning i Oslo, og en mann holdt på å gå på trynet over et bånd, med et nek i den ene enden og en diger vofse i den andre, som plutselig dro ut til siden og holdt altså på å skamslå en mann.

17. mai er det samme - trangt trangt trangt overalt - og barnevogner - greit - men bikkjer i sentrum av Oslo 17. mai?

Hvorfor? Kan ikke "elgen" eller "rotta" være hjemme alene noen timer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sjeleglad jeg ikke har hunder! Et annet problem Tusenfryd, det kan være mange grunner til at hundeeiere har med seg vovsen sin.

* Hunden er menneskets beste venn, og et kjært familiemedlem

* Kanskje hunden ikke kan være alene hjemme?

* Eller hunden og eieren mangler dressur?

* Hunden er et barn som må ha med 17 mai, og tenning av julegrana

* Kanskje vi skal foreslå en hundefri dag i sentrum?

* Regner med at jeg får pepper for dette, men jeg vil poengtere at hundehater er jeg ikke.

Skrevet

stressa i julestria Tusenfryd? :wink:

Pust dypt og tenk gode tanker :sjarmor:

Skrevet

Jeg har ikke problemer med verken mobiltelefoner, barn eller hunder i sentrum jeg... men derimot blir jeg av og til litt oppgitt over alle disse voksne menneskene som overhode ikke har fått med seg vanlig folkeskikk!

Disse er både eierne av mobiltelefonene, som de ikke engang slår av der det er forbud mot å ha på mobil.

De er også foreldre av disse ungene og barnevognene, som gjerne sperrer hele inngangen til sentre og butikker, som kjører på deg bakfra om du ikke går fort nok forran dem, som stiller barnevognen slik til at andre ikke har sjans til å komme forbi, og som ikke engang bryr seg når det pga unødvendig plassering danner seg KØ for å komme inn i butikken!!

Disse voksne er også eiere til hunder, som bl.a setter hundene sine fast rett utenfor butikken, slik at en som er redd for hunder pent må gå en annen plass, eller lar hunder som ikke liker å stå alene (og dermed bjeffer og uler hele tiden den står der) stå utenfor kafeen mens en selv sitter å drikker kaffe og spiser noe snop! Og når hunden stakkars, gjør sitt fortredne, så står de neste å pusher på så den skal bli ferdig, slik at de kan løpe fort videre uten å plukke opp skiten etter seg.

Men disse voksne uten folkeskikk er også de som slenger dritt småunger, sparker etter hunder, freser når kassadama er så uheldig å rote litt på morgenen.

Og de to eller tre som, uten barn, skal spasere seg en tur til byen, på ett lite og glatt fortau, og som overhode ikke er interessert i å flytte seg å slippe motgående forbi, så dersom du er så uheldig å skulle forbi, så må du pent hoppe ut i sølepytter eller i veien!!!

Så det er vel hovedsaklig folk uten folkeskikk og forståelse for andre en seg selv og sine, som irriterer meg. Uansett hvem de er!

Skrevet

Nei, jeg er ikke stresset. Hadde jeg vært det hadde jeg skremt fanden på flatmark med utskjelling av folk som ikke kan passe ungene sine, bikkjene sine - seg selv etc.

Jeg er derimot rolig og avbalansert og kan tillate meg å sitte stille, og dermed kommer rare tanker og ting jeg tar meg tid til å undre meg over.

Jeg lar meg sjelden plage av andre (bortsett fra når jeg ikke får gått av t-banen fordi folk skal inn først... :evil: ) - men jeg tenker på det slitet og stresset folk utsetter seg for.

Og stresset de utsetter hundene for, ikke minst.

Har hunden glede av julegrantenning i Oslo sentrum? Neppe.

Har hunden glede av julegrantenning ved Østensjøvannet? Ja, helt sikkert for da går man tur samtidig eller før eller etter.

Skrevet

Eh..

Sosialisering!!

Akkurat som barn, så trenger hunden sosialisering.

Og mange i Oslo bor i blokk. Det er ikke bare bare å sette igjen hunden hjemme da.. hvis den er litt engstelig for å være alene og bråker litt.

Jeg synes at alle skal få ha med seg både hund og barn ut jeg...

Skrevet

Ja, sånt et bråk det er ute en lørdagsettermiddag i desember...

Klem fra Kveru-Fryd :briller:

Skrevet

Lea, kunne ikke sagt det bedre selv! :) Sjelden jeg tar med hunden ned til sentrum nå lenger, men gjorde det når hun var yngre nettopp for å venne henne til alle lydene og menneskene.

Klems,

Julie

Skrevet

Enig med en lenger oppe - voksne uten folkeskikk - Fy skam dere! :evil:

Nr det gjelder hunder i byen så mener jeg at hunden ikke har glede av å bli dradd med rundt i byen på dager der det krys av folk. Den blir tråkket på og slept hit og dit....og streser seg opp.

Når det gjelder å ha med hunden for å sosialisere den - så er dette faktisk noe som er svært viktig og alle bør gjøre det ....men velg da ikke 17 mai til det........

Når man har med hunden skal man passe på at den er trygg og ikke blir tråkket på eller plaget - og man skal passe på at den ikke er til sjenanse for andre - det vil si at man lar den ikke vimse rundt i langt bånd - eller gjøre fra seg på fortauet uten å plukke opp.

Og å binde den ute får så å gå inn og titte i butikker et par timer - det gjør man ikke! Tenk så fælt den kan ha det når man er inne. Senest i går gikk jeg forbi en stakkar som satt ute og bjefet etter mor og far og prøvde å holde alle forbipaserende på avstand. Mange stiret stygt på den - og noen ertet .....og det gjorde den ikke mindre redd og sinna........

har med meg min lille når vi likevel er ute for å gå tur - men da er det kun snakk om å løpe inn og handle en ting og to.....og jeg binder ham ikke i nærheten av inngangen ...og jeg lar ham også ha litt band å bevege seg i. Når jeg kommer ut sitter han og seeer på meg "kan vi gå nå mor??"... så går vi da ...og han er blid og glad igjen.....:)

lille Meg 2

Skrevet

Jeg tar ikke med meg hunden til sentrum når det er mye folk.

Egentlig tror jeg at hun har det bedre hjemme alene.

Men hun har vært med på søndager om sommeren da, bare på små turer der det er endel folk.

Binder aldri hunden utenfor butikker heller. Synes at det er skummelt. Noen kan jo stjele henne eller noen kan erte henne på seg. Ikke det at hunden min er farlig, men selv de snilleste familiehunder kan bli aggressive hvis noen erter på dem.

Jeg kan skjønne de som ikke kjører/har bil og som kanskje har med hunden på jobb e.l. De må jo bevege seg fra A til B med hunden.

Skrevet

Jamen, Lea, det er jo klart at man må få ha med hunden til sentrum.

Men må det være de gangene (de få gangene må man vel si - hvor det er tjukt av folk og virkelig trengsel?

jeg snakker ikke om onsdag kveld eller tirsdag formiddag - men 17. mai, ja endog Milleniumsskifet i Oslo - da hadde folk med bikkja.

Det kan da ikke være moro for hunden?

Skrevet

Skjønner hva du mener Tusenfryd.

Jeg ville IKKE tatt med hunden ut på sånne dager, men så er det de som ikke har noe valg da. Jo.. de kunne blitt hjemme med hunden da!

På nyttårsaften ville jeg nok vært sammen med hunden min uansett. Om noen MÅ ut den kvelden, så synes jeg at det er positivt at de tar den med i stedet for å la den ligge hjemme. Må nok se an psyken til hunden litt.

Joda.. jeg er enig med deg. Det er en uting å stresse opp hundene på denne måten. Jeg ville ikke gjort det, ingen jeg kjenne ville gjort det, men det kan jo være grunner til at folk tar med voffsene sine likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...