Gjest meg Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Dette er sikkert et litt teit spørsmål, men hvilken hånd har mannen folovelsesringen på? Og kan han ha ring på ringefingeren på samme hånd uten å være forlovelsesring???
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 I Norge har vi tradisjonelt gifteringer og forlovelsesringer på høyre hånd. Tror ikke det er særlig vanlig å ha annet enn giftering og evt. forlovelsesring sammen på høyre ringfinger. (Men det er vel veldig få som bryr seg om hva andre gjør her uansett.) Ellers er det mange nå som velger å ha ringene på venstre hånd. (Mange har sikkert sett dette på amerikanske filmer o.l.) Dette bryter med Norsk tradisjon, men vi skal ikke lenger enn til Sverige for at dete er standarden.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Vi bruker ringene på venstre hand, fordi det er den handa jeg alltid har brukt å ringenen mine på.... Valget vårt har ingen ting med tradisjon eller noe sånt å gjøre....har valgt det fordi det rett og slett føles best på fingern.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Tradisjonen i norge er å ha på høyre hånd. Noen velger å den på venstre for det er vanlig i andre land.
Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 Ja, Norge er sær når det gjelder hvilken hånd vi har ringen på, som normalt er høyre. Men flere og flere blir mindre og mindre bundet til tradisjoner og har den på den hånden som passer best. Så egentlig er det vel ikke noe rett og galt her.. Vet også at noen bærer den på venstre hånd under forlovelsestiden og skifter til høyre når de blir gift. Det synes jeg er litt fint da=)
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Vet også at noen bærer den på venstre hånd under forlovelsestiden og skifter til høyre når de blir gift. Det synes jeg er litt fint da=) ← Hyggelig, det gjør nemlig vi! Syntes det var litt stilig å lage forskjell på forlovet og gift. (Men liker at vi skal følge tradisjonen med å ha gifteringen på høyre hånd. Det er litt "særnorsk".)
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Vi har forlovelsesringene på høyre hånd, og gifteringene på venstre. Orker ikke gnissinga av ringene sammen på samme finger, og er altfor glade i forlovelsesringene til å ta dem av. (de passer ikke på venstre hånd for noen av oss)
Kara W Skrevet 15. mai 2006 #8 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har forlovelsesringen min på vesntre hånd. Jeg viste at dette var forskjellig fra land til land, men viste ikke hva som var vanlig i Norge (min familie er ikke norske, og hans familie er ikke gift, og ingen av vennen våre var det heller). Jeg ville ha den på venstre hånd for det var det som sto i bøkene jeg leste (både romaner og etikette bøker). Vi kommer nok til å ha gifteringene på høyre hånd, fordi vi begge mener at tradisjoner er noe man bør følge. Jeg mistenker også at gifteringen ikke kommer til å passe sammen med forlovelsesringen, men kommer nok til å prøve dem sammen når vi først er i butikken og titter.
Susan Sto Helit Skrevet 15. mai 2006 #9 Skrevet 15. mai 2006 Det er jo veldig vanlig i norge å kun ha en ring, som fungere både som forlovelsesring og giftering. Det var litt av grunnen til at vi ønsket å markere forskjellen vet å flytte over ringene til høyre hånd på bryllupsdagen.
afr0dite Skrevet 15. mai 2006 #10 Skrevet 15. mai 2006 Jeg har min forlovelsesring på venstre hånd. Hadde den i utgangspunktet på høyre, men er ikke vant med ringer i det hele tatt, og synes den var mer behagelig å ha på venstre. Derfor flyttet jeg den over. Gifteringene skal vi ha på høyre hånden. Jeg kommer til å fortsette å ha forlovelsesringen på venstre:)
IdaC Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Vi har våre gifteringer på venstre hånd. Ikke noe grunn til det faktisk, det bare ble sånn. Syns ikke det spiller noen rolle hilken hånd de er på så lenge de er like og andre kan se at vi "hører sammen"
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Vi fikk beskjed fra gullsmeden vi var hos og bestilte forlovelsesringer, at, forlovelsesringer bæres på venstre ringfinger og giftering på høyre.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Vi fikk beskjed fra gullsmeden vi var hos og bestilte forlovelsesringer, at, forlovelsesringer bæres på venstre ringfinger og giftering på høyre. ← Vi fikk beskjed av gullsmeden at de skulle bæres på høyre de og.. Så "ekspertene stides"..
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #14 Skrevet 16. mai 2006 Søkte masse rundt på nettet, og spurte i tillegg foreldrene mine. Eneste svaret jeg noen gang har fått er følgende: "Her i Norge bærer vi våre "glatte gullringer" på høyre hånd." Men det er jo fler og fler jenter som får den amerikanske/engelske diamantringen når de forlover seg. Denne er det nok vanligst å bære på venstre hånd. Både før og etter giftemål.
Gjest Gjesta Skrevet 16. mai 2006 #15 Skrevet 16. mai 2006 Ja, det er nok sant. jeg har amme forlovelsesring som jeg skal ha til giftering, glatt gull. Den skulle jeg ha på høyre..
Mies Skrevet 16. mai 2006 #16 Skrevet 16. mai 2006 (endret) Det er jo veldig vanlig i norge å kun ha en ring, som fungere både som forlovelsesring og giftering. Det var litt av grunnen til at vi ønsket å markere forskjellen vet å flytte over ringene til høyre hånd på bryllupsdagen. ← Det kan du gjøre, men pass på at du har samme størrelse på fingrene.. (eller rett på størrelsen), Vi kunne ikke flytte over forde jeg er en hel størrelse forskell, og fatningen min er ikke enkel å gjøre større. så da ble det høyre hele tiden. Søkte masse rundt på nettet, og spurte i tillegg foreldrene mine. Eneste svaret jeg noen gang har fått er følgende: "Her i Norge bærer vi våre "glatte gullringer" på høyre hånd." Men det er jo fler og fler jenter som får den amerikanske/engelske diamantringen når de forlover seg. Denne er det nok vanligst å bære på venstre hånd. Både før og etter giftemål. ← Nja, min erfaring er at det ene er like vanlig som det andre (diamant forlovelsesring høyre eller venstre altså) Fra gammelt hadde man samme ring, alltid på høyre. I dag så må man jo gjøre det som føles naturlig, spurte flere gullsmeder, og de sa alle at man gjorde så forskellig. Men jeg kjenner ingen som ikke har gifteringen på høyrehånd. og jeg synes det er en veldig fin skikk, for da ser man utrolig tydlig at noen er gift ellersom man egentlig ikke skal ha andre ringer på den fingeren (men det gjorde man faktisk før). Endret 16. mai 2006 av Mies
Susan Sto Helit Skrevet 16. mai 2006 #17 Skrevet 16. mai 2006 Det kan du gjøre, men pass på at du har samme størrelse på fingrene.. (eller rett på størrelsen), Vi kunne ikke flytte over forde jeg er en hel størrelse forskell, og fatningen min er ikke enkel å gjøre større. så da ble det høyre hele tiden. Men jeg kjenner ingen som ikke har gifteringen på høyrehånd. og jeg synes det er en veldig fin skikk, for da ser man utrolig tydlig at noen er gift ellersom man egentlig ikke skal ha andre ringer på den fingeren (men det gjorde man faktisk før). ← Vi kjøpte ringene til høyre hånd, men har alikevel valgt å bruke dem på venstre denne perioden. (Men det er jo viktig å tenke på, ja. Min er forøvrig ganske stor på venstre finger, og passer nok best på høyre.) Jeg kjenner mange som har valgt å ha gifteringene på venstre hånd, av forskjellige grunner. Men jeg kjenner også noen som har forlovelsesringer og gifteringer sammen på høyre hånd. Vi gjør forskjellige valg. Det viktigste er vel at vi trives med det valget vi tar.
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #18 Skrevet 17. mai 2006 Vi har forlovelsesringene våre på høyre. Hadde den først på venstre, men det var så mange -familie og venner- som kommenterte at det var feil, så da gav vi oss på det. Nå som jeg er vant til at den er på høyre skal den forbli der, føles mest rett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå