Gjest bogart Skrevet 5. desember 2002 #1 Del Skrevet 5. desember 2002 hei igjen, kjære venner...det er bare meg som lurer litt igjen:-) jeg har fått med meg at det er noe med at når mor er negativ og far er positiv, så må mor få en sprøyte innen tre dager pga noe antistoffgreier. dette er visst for at hun ikke skal støte fra seg evnt. neste barn.. hvordan er det hvis far er negativ og mor er positiv da?? skjer det samme da? eller gjelder dette bare hvis mor er negativ?? hvis begge er like(+/-), så skjønner tilogmed jeg at det går greit :D håper dere er like flinke til å svare som dere var forrige gang. dere hjalp oss virkelig.. mvh bogart-som nesten ikke klarer å vente på nurket... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. desember 2002 #2 Del Skrevet 5. desember 2002 Det er morens og BARNETS rh-type som er viktig her. Der som en rh- kvinne får et rh+ barn er muligheten tilstede for at hun kan danne antistoffer mot barnets blod, noe som kan skape komplikasjoner ved neste svangerskap. Det er ikke noe problem for en rh+ kvinne med et rh- barn. Rh-typene arves på samme måte som alt annet, man får ett anlegg fra far og et fra mor. Rh+ dominerer over rh- slik at du må arve rh- fra begge foreldrene for å få type rh-. Derom du arver et rh+ og et rh- blir du type rh+ siden + er dominant, men du kan allikevel får et rh- barn dersom partneren også har et slikt "skjult" rh- anlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 5. desember 2002 #3 Del Skrevet 5. desember 2002 Jeg mener at dette svaret kunne være "intetsigende" og forsøker derfor å komme med mitt eget. Dersom mor er negativ, og føder en positiv unge, så kan dette gi problemer. Om mor er positiv, så blir neppe ungen negativ (forutsetter som nevnt over at den arver rh- fra begge foreldrene. Det er en MINIMAL mulighet for dette. Fordi foreldrene altså kan ha "skjulte" rh- gener. Dette vil da normalt sett medføre at altså babyen har besteforeldre som er rh-. Men, at pappa'n er negativ betyr jo at ungen i alle fall får ETT rh- gen, så om mamman har et skjult rh-, så kan ungen bli negativ, men det er ikke sikkert. Helt hva som skjer da, det er jeg ikke sikker på, altså om det kan dannes antistoffer mot en "negativ" unge fra en "positiv" mor. Dette akn du jo forhøre deg om hos legen, dersom du vet at en av dere er rh- (de undersøker alltid mor, men jeg vet ikke om far rutinemessig undersøkes. Gjør han ikke det, så betyr det antakelig ikke noe...) Håper du ble litt klokere.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 5. desember 2002 #4 Del Skrevet 5. desember 2002 Jag är rh negativ. Det betyder att jag saknar rhesusfaktorn i mitt blod. Om jag får ett barn som har rhesus faktorn kan min kropp börja bilda antikroppar efter förlossningen (eller efter en abort). För att motverka detta får modern tabletter eller en spruta med antikroppar mot rhesusfaktorn för att motverka bildandet av egna antikroppar. Om jag har antikroppar mot rhesusfaktorn och blir gravid på nytt så ökar risken för att min kropp ska stöta bort barnet om barnets blod har rhesusfaktorn. Barnet påverkas INTE. Varken om modern är + och barnet - eller tvärt om. Rh+ eller Rh- är man UTÖVER sin vanliga blodgrupp. I Sverige är ca 15% av befolkningen Rh negativ. Jag är faktiskt nåt så ovanligt som ett rh- barn med två rh+ föräldrar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 5. desember 2002 #5 Del Skrevet 5. desember 2002 Jeg er positiv og faren negativ. Sønnen vår ble negativ. Det er bare "farlig" om moren er negativ og barnet positiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 5. desember 2002 #6 Del Skrevet 5. desember 2002 Var det jeg også trudde, Jen. At det var ufarlig om far var negativ, så lenge mor var positiv. Vel, da antar jeg Bogart har fått svar på sitt spm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 5. desember 2002 #7 Del Skrevet 5. desember 2002 må bare sige jeg kan ikke li det ord farligt, men mere risikofyldt, men oftes sker der ikke noget som helst, jeg er A rh- altså negativ og alle mine 3 tøsser er positive har aldrig haft problemer har fået den anti d som man får på 3 dage og jeg skal nu ha nr 4 med en anden som jeg ikke aner om er plus eller minus men det bekymre mig ikke de tjækker det med engang når barnet bliver født om hvilke blodtype det er og om der skulle være noget... når far er negativ og mor positiv så er der ikke nogen risiko overhoved, det må være negativ mor... lykke til bogart ( jeg kan snart heller ikke vente længre :D ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 5. desember 2002 #8 Del Skrevet 5. desember 2002 Vi mente selvsagt ikke FARLIG i ordets rette forstand. Mente bare at man da måtte få sprøyte fordi man ellers dannet antistoffer mot neste. Vi mente ikke at denne sprøyten var farlig eller noe, bare at man da måtte være obs på situasjonen og gi mor de rette stoffer etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjestine Skrevet 6. januar 2003 #9 Del Skrevet 6. januar 2003 Jeg er kvinne Rh- og tok en abort i 94 jeg fikk da en sprøyte i låret. Året 98 fødte jeg en pike som var Rh+.Tror faren er det også+.Etterfødsel fikk jeg en sprøyte i låret også. Jeg har 2 brødre den ene er + den andre er Rh-AB Tror jeg er A Rh- Tror også at min far er Rh- Betyr dette at jeg kanskje ikke får flere barn.Har prøvd i 3 år.Eller er graviditeter og fødsler for meg i nær fremtid risikofylte at jeg kanskje ikke får dem fram i live. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ann Forup Skrevet 6. januar 2003 #10 Del Skrevet 6. januar 2003 hei du jo da selvfølgelig kan du sikkert få flere børn og ved godt helbred, den sprøjte du får i låret er en anti D sprøjte som man får for at man ikke skal danne antistoffer i blodet så man abotere så bare stå på så skal det nok komme :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 7. januar 2003 #11 Del Skrevet 7. januar 2003 Det var nok farligere før i tiden... Min mormor som var rh- fikk en sønn som var rh+, dvs. han døde rett etter fødselen.. Men dette er over 50 år siden. Min mor er også rh- og jeg og mine to søsken er rh+. Men det var aldri noen fare for at det skulle gå galt når vi ble født. Min bror var visst nokså blek og rolig når han ble født pga. antistoffer men det gikk bra*S* Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 9. januar 2003 #12 Del Skrevet 9. januar 2003 Det är INTE farligt för det födda barnet om modern är rh-, det är modern som riskerar framtida havandeskap/svangerskap. Om modern inte får en spruta eller tabletter med antikroppar mot rh faktorn kan hennes kropp bilda egna antikroppar som riskerar att stöta bort (abortera) ett foster i framtiden. Antikropparna börjar bildas vid en förlossning eller abort, inte under själva havandeskapet. Eftersom man ger modern antikroppar mot rh faktorn behöver inte hennes egen kropp bilda antikroppar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå